کد خبر: ۱۶۶۳۱۸
۱۱:۹ - ۱۴۰۰/۱/۸

نکات منفی و مثبت بورس در سال ۹۹ + اقدامات موثر در بهبود روند معاملات
عضو شورای عالی بورس مطرح کرد:

نکات منفی و مثبت بورس در سال ۹۹ + اقدامات موثر در بهبود روند معاملات

عضو شورای عالی بورس با اشاره به نکات منفی و مثبت بورس و عوامل تاثیرگذار ریزش در سال گذشته از اقدامات موثر در بهبود روند و برنامه‌های شورای عالی برای معاملات خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حسین سلاح ورزی درخصوص روند معاملات بورس در سال ۹۹ به ایرنا اعلام کرد: از جمله نکات منفی بورس در سال گذشته که بر شدت روند این بازار تاثیرگذار بود مجموعه تحولات تجاری حاضر بود که باعث دور شدن از کارکردهای واقعی شد. نکته مثبت این بود که بازارهای مالی ساختار یافته به عنوان یکی از ارکان جوامع توسعه یافته در مرکز توجه افکار عمومی قرار گرفت. این موضوع در طول فعالیت بازار سرمایه بی سابقه بوده و تاکنون ورود این حجم از سرمایه‌گذاران به بورس اتفاق نیفتاده بود.

عوامل تاثیرگذار در ریزش بورس در سال ۹۹

اصولاً سه عامل به شدت بر روند بازار تاثیرگذار بودند و همیشه عواملی مانند تحولات بخش حقیقی اقتصاد و انتظارات عقلایی، متغیرهای پولی و رفتارهای توده ای در تغییر سطح قیمت‌ها نقش بازی می‌کنند. ارزیابی وضعیت نشان می‌دهد تغییرات بخش حقیقی در سال ۹۹ ضعیف‌ترین و رفتارهای توده ای تاثیرگذارترین بازیگر میدان تحولات قیمتی در طول فعالیت بورس در سال ۹۹ بود. نوسان‌های بی وقفه معاملات بورس بازتابی از همان ناپایداری رفتارهای توده‌ای است.

اقدامات تاثیرگذار در بهبود روند معاملات

در این زمینه عوامل بسیار زیاد و متعددی می‌تواند بر روند بازار تاثیرگذار باشد بطور حتم با انجام برخی از اقدامات می‌توان شاهد کاهش نوسان و ضرر و زیان های ایجاد شده در بازار سهام بود. اما اصلی‌ترین عاملی که می‌تواند بازار را دوباره به روزهای اوج بازگرداند، کاهش برخی از مداخلات صورت گرفته است که به شدت سال گذشته معاملات بورس را تحت تاثیر قرار داد.

وظیفه برخی از مسئولان حاکم در بازار کنترل شاخص بورس،افزایش و کاهش شاخص بورس نیست و فقط باید نسبت به این موضوع اطمینان داشته باشند که معاملات بورس در شرایط شفاف و منصفانه انجام می شود. در صورتی که بخش حاکمیتی تمرکز را بر برخی از مسایل موجود که بر بازار تاثیرگذار هستند، بگذارد و از محدوده هایی که نمی تواند نقش چندانی داشته باشد خارج شود، شرایط حاکم بهتر از موقعیت فعلی می‌شود.

اثر آزادسازی سهام عدالت بر معاملات

در تاثیر این اقدام مهم دولت نمی توان با قطعیت و اطمینان اظهارنظر کرد. از همان روز نخست که بحث آزادسازی سهام عدالت مطرح شد حرف در بخش خصوصی این بود که اجرای این تصمیم مهم نیازمند محاسبه، شبیه‌سازی و تحلیل است. به نظر می رسد تحلیل عمیقی در زمینه آزادسازی سهام عدالت صورت نگرفت و بهتر بود در زمان دیگری این اقدام انجام می‌شد تا دیگر شاهد تاثیر زیادی بر روند معاملات نبود.

دولت از زمانی که شاخص بورس در مسیر سقوط قرار گرفت برای جلوگیری از ریزش بازار اقدام به اجرای برخی از مقررات کرد که به دلیل بی اعتمادی های حاصل شده در بازار نتوانست چندان تاثیر مثبتی را بر بازار بگذارد.

عملکرد حقوقی‌ها برای حمایت از بازارسرمایه

در زمینه ضعف عملکرد حقوقی ها در راستای حمایت از بازار سرمایه، حقوقی هم مانند هر بازیگر دیگر به دنبال منفعت در بازار است. سیاستگذار باید شرایطی را در معاملات بورس حاکم می کرد تا ثبات و تعادل بازار تضمین کننده منافع همه سهامداران باشد. با توجه به شرایط حاکم اکنون سهامداران نسبت به معاملات این بازار نا اطمینان شده اند و بیشتر مسئولان به دنبال این هستند تا یک شبه وضعیت را بهبود ببخشند و کسی به فکر رفتار تعادل بخش و دراز مدت نیست.

برنامه‌های پیش‌رو شورای عالی بورس برای معاملات

حرف رسمی درباره برنامه های شورا باید از سوی رییس و سخنگوی شورای عالی بورس پیگیری شود اما به نظر می رسد سه محور مقررات زدایی، حمایت از جریان آزاد اطلاعات و منزه نگه داشتن بورس از مداخلات و اظهار نظرهای سیاسی تاثیرگذار بر بورس از جمله اولویت هایی است که باید در شورای عالی بورس تعقیب و اجرا شود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ