کد خبر: ۱۶۶۴۲۲
۰:۰ - ۱۴۰۰/۱/۱۲

تحلیلی از بازدهی بورس در مقایسه با بازارهای رقیب + ۵ عامل موثر بر آینده

تحلیلی از بازدهی بورس در مقایسه با بازارهای رقیب + ۵ عامل موثر بر آینده

وضعیت بازار سرمایه در اسفند همراه با مقایسه بازدهی با بازارهای رقیب و پیش بینی آینده بورس مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت سبدگردان آسمان با ارائه گزارش تحلیلی وضعیت بازار سرمایه در اسفند ماه اعلام کرد: شاخص کل بورس اسفند را با رقم یک میلیون و ۲۳۸ هزار واحدی آغاز و با یک میلیون و ۳۰۷ هزارتایی به پایان رساند تا آخرین ماه سال را با بازدهی مثبت به پایان رساند. الزام سرمایه گذاری حداقل ۱۵ درصدی منابع صندوق های درآمد ثابت در سهام، تداوم قانون دامنه نوسان نامتقارن و کاهش شدید ارزش معاملات، مهمترین اتفاقات آخرین ماه بازار سرمایه در سال ۹۹ بوده است.

هرچند بازده شاخص کل در این ماه مثبت بود ولی بسیاری از سهم های کوچک بازار در بیشتر روزهای ماه با صف های فروش پیاپی همراه بودند و ارزش معاملات در این ماه رکورد کمترین مقدار در سال ۹۹ را به ثبت رساند.

بازدهی بورس در مقایسه با بازارهای رقیب

در سال ۹۸ و تا بهار ۹۹ بازدهی بورس از سایر بازارهای رقیب با اختلاف معنی‌داری بیشتر بوده است. هر چند که در تیر ماه شاخص کل بازدهی مثبت ۵۰ درصد را به ثبت رسانید اما به دلیل بازدهی منفی در دو ماه بعد از آن در مجموعه تابستان، بازدهی دلار، سکه و مسکن از بورس بیشتر بوده است.

به واسطه کاهش نرخ جهانی طلا و کاهش نرخ ارز، بازدهی سکه از تمامی بازارها در فصل پاییز کمتر بوده است. همچنین مسکن تنها بازاری است که در پاییز بازدهی مثبت داشته است. هر چند که در بهمن و اسفند بازدهی بورس مثبت بود ولی بازدهی آن در مجموع زمستان منفی شده است.

نکاتی که در مورد مقایسه بازارهای رقیب باید توجه کرد این است که برای بازدهی دلار از نرخ دلار آزاد استفاده شده، برای بازدهی سکه از سکه رفاه و قابل معامله در بورس استفاده شده و آمار معاملات مسکن اسفند ماه تا تاریخ تهیه گزارش منتشر نشده است.

پیش بینی آینده بازار سرمایه

با روی کارآمدن دولت بایدن و کاهش اثرات اقتصادی همه گیری کرونا، نرخ جهانی کامودیتی های مهم تاثیرگذار از جمله نفت و مشتقات، کاتد مس و شمش فولادی که از ابتدای سال ۲۰۲۰ با افت قابل ملاحظه همراه بودند در زمستان با خوشبینی نسبت به آینده اقتصاد جهانی، رشد قابل توجهی را تجربه کردند.

بورس ایران از عوامل قیمت کامودیتی ها و نرخ دلار همواره بیشترین تاثیر را می پذیرد. در حال حاضر برای شرکت های صادراتی و تاثیرپذیری از نرخ های صادراتی، نرخ جهانی کامودیتی ها از منظر بنیادی در نقطه بسیار ایده‌آل قرار دارد. از طرفی با شفاف شدن موضع برجامی دولت بایدن وحکومت ایران، انتظار گشایش اقتصادی قابل توجه حداقل در کوتاه مدت دور از ذهن است.

به همین دلیل نرخ های دلار کمتر از ۲۰ هزار تومان برای تحلیل شرکت ها به نظر خارج از واقعیت فعلی اقتصاد باشد. از سوی دیگر، تحقق یا عدم تحقق درآمدهای نفتی و امکان تامین مالی دولت از محل فروش اوراق طبق آنچه در بودجه سال ۱۴۰۰ منظور شده، می‌تواند ابعاد متفاوتی از کسری بودجه، تورم نرخ دلار را در سال پیش رو رقم بزند که بر این اساس، سناریوهای متفاوتی را برای بورس رقم خواهد زد.

۵ عامل موثر بر رشد بازار سرمایه در ماه‌های آتی

بطور خلاصه از عوامل تثبیت و تقویت نرخ دلار، شفاف تر شدن فضای سیاسی برای سرمایه‌گذاران متعاقب انتخابات ریاست‌جمهوری و نیز پیشرفت مذاکرات برجام، افزایش و یا تثبیت نرخ های جهانی، اقبال مجدد سرمایه گذاران به تجدید ارزیابی سهام، انتشار گزارش عملکرد سالانه شرکت ها و نزدیک شدن به فصل مجامع را می‌توان به عنوان ظرفیت های رشد بازار سرمایه در ماه‌های آتی نام برد.

با تمام شدن سال ۹۹ و پایان سال مالی اکثر شرکت های مالی و سرمایه گذاری، بازدهی اقتصادی آنها در سال ۹۹ جزء عملکرد تاریخی آنها محسوب می‌شود. لذا با آغاز سال جدید بسیاری از شرکت‌ها وارد بازی جدیدی برای کسب بازدهی بالاتر و عملکرد بهتر می شوند. از این رو، انتظار عملکرد منطقی و حرفه ای تر از سوی حقوقی های بازار می رود.

همچنین با نزدیک شدن به موعد انتخابات ریاست‌جمهوری و فصل مجامع و بر اساس شواهد تاریخی، انتظار تحرکات مثبت در بازار وجود دارد. دیدگاه آن است که نگهداری سهام با دید میان مدت بهتر از سرمایه گذاری در سپرده بانکی و سایر بازارهای رقیب نظیر طلا یا ملک است. استراتژی در شرایط فعلی تمرکز و سهام بنیادی و ارزنده بازار به افق میان مدت و بهره برداری از فرصتهای بازار در کوتاه مدت است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ