کد خبر: ۱۶۶۸۳۵
۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۱/۲۳

۵ محور سیاست بومی سازی ذوب آهن اعلام شد / تعریف قراردادهای باز
معاون برنامه ریزی و توسعه شرکت:

۵ محور سیاست بومی سازی ذوب آهن اعلام شد / تعریف قراردادهای باز

معاون برنامه ریزی ذوب آهن با اعلام ۵ محور سیاست بومی سازی از ارتباط با دانشگاه های برتر و انعقاد تفاهم نامه و تعریف قراردادهای باز خبر داد .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مهدی نصر در برنامه گفت و گوی ویژه خبری سیمای اصفهان گفت: ذوب آهن با تجهیز کارگاه های ساخت، دفاتر فنی و مهندسی در ادوار مختلف،خدمات ارزشمند قابل توجهی را به جامعه صنعتی تقدیم کرده است. شرکت برای بومی سازی در محور اول به تولید محصولات جدید اقدام کرد. به دلیل تحریم ها ایران در زمینه زیرساخت ها با چالش هایی مواجه شد که ذوب آهن با تولید انواع ریل های مترو، راه آهن، زبانه سوزن و تیرآهن H، پروفیل های خاص معدن، انواع پروفیل های صنعتی، کلاف های صنعتی برای تولید ابزارها و الکترود، نقش موثری در تامین نیازها ایفا کرد.

وی از بومی سازی پروژه ها  به عنوان دومین محور نام برد و افزود: این دیدگاه سنتی که پروژه از ابتدا تا انتها از خارج خریداری شود در ذوب آهن جایگاهی ندارد و اکنون حداکثر ساخت تجهیزات پروژه ها در داخل کارخانه یا ایران انجام می گیرد. به عنوان نمونه ریخته گری بیلت و شمش ۱.۲ میلیون تنی با آخرین فناوری روز دنیا تاسیس شد و از ۱۷۰۰ تن تجهیزات ریخته گری، ۱۳۰۰ تن در ذوب آهن و ۴ شرکت در شهر اصفهان ساخته شده و فقط ۴۰۰ تن تجهیزات از خارج وارد شد یعنی بیش از ۷۵ درصد تجهیزات پروژه در داخل ساخته شد.

این مقام مسئول ادامه داد: محور سوم بومی سازی قطعات است که شرکت حجم بالایی از قطعات مورد نیاز و صنعت فولاد را بومی سازی کرده است.یکی از جدیدترین قطعات برای ذوب آهن و صنعت، بومی سازی دریچه کشویی پاتیل فولاد بود که سالانه در ذوب آهن ۵۰۰ هزار یورو هزینه برای تامین این دریچه ها اختصاص می یافت  که الان هر دریچه کشویی با یک سوم هزینه خرید از خارج در داخل ساخته می شود و هر یک از دریچه ها برای بیش از ۱۳۵۰ ذوب نیز در عمل آزمایش شده ا ند. قبلاً این دریچه ها از کشورهای چین، اتریش و سوئیس وارد می شدند که به علت تحریم ها این مسیر مسدود شد و با بومی سازی در ذوب آهن با یک سوم هزینه دیگر نیازی به واردات آنها نیست.

نصر عنوان کرد: در سال های اخیر ذوب آهن با تاسیس شرکت های مهندسی و ساخت  گام بزرگی در مسیر بومی سازی برداشته و این شرکت ها منشا خدمات بسیار ارزنده ای برای کل صنعت شدند. ساخت تجهیزاتی چون برج گردان ریخته گری در یکی از شرکت های اصفهانی یا طراحی و ساخت دریچه کشویی و ساخت گیریبکس های خاص از نمونه های موفق بومی سازی تجهیزات و قطعات است. اکنون راه آهن با اتکا به توان تولید ریل ذوب آهن برنامه ریزی توسعه خطوط ریلی را ۱۰۰۰ کیلومتر در سال در دست اقدام دارد و این شرکت قادر است برای بیش از ۳۰۰۰ کیلومتر توسعه خطوط ریلی در سال تولید ریل داشته باشد.

وی تصریح کرد: محور چهارم کمک به شرکت های مهندسی و ساخت داخل است. ذوب آهن با قبول ریسک معقول و در اختیار قرار دادن دانش فنی موجود در شرکت تحت همکاری بسیاری از شرکت های داخلی را در زمینه های بومی سازی و ساخت تجهیزاتی که از خارج وارد می شدند یاری کرده است تا توانمندی لازم را در این زمینه کسب کنند که می توان به پروژه ساخت کوره های پاتیلی بخش فولادسازی اشاره کرد که ساخت ترانس های آن در یک شرکت داخلی در حال پیگیری است و یا برخی قفسه های پیچیده نورد که در شرکت های داخلی پیگیری می شود. در محور پنجم توسعه و تدوین دانش فنی ایجاد شده هدف گذاری شده تا در صورت امکان تسهیل واردات قطعات و تجهیزات، توان رقابتی برای شرکت های داخلی وجود داشته باشد.

همکاری برای انعقاد قرارداد با دانشگاه ها و مراکز دانش بنیان

معاون بهره برداری و توسعه ذوب آهن گفت: این شرکت علاوه بر ارتباط با دانشگاه های برتر و انعقاد تفاهم نامه، قراردادهای باز را بر اساس نیازها تعریف کرده تا از این طریق دانشگاه ها بتواند سریعتر وارد فرایند همکاری با صنایع شود. در این راستا می توان به دانشگاه های اصفهان، امیرکبیر، مالک اشتر و همکاری با بسیاری از شرکت های دانش بنیان اشاره کرد که ثمرات خوبی داشته و استمرار می یابد. پژوهشگران و مبتکران می توانند با مراجعه به سایت ذوب آهن در بانک اطلاعاتی مربوطه بر اساس اطلاعات طرح شده، سوابق توانمندی ها را بارگذاری کنند.

ساخت درب های فلکسیبل در مسیر صنعت سبز

نصر ساخت درب های باتری شماره سه کک سازی را به عنوان دیگر دستاورد مهم بومی سازی ذوب آهن عنوان و اضافه کرد: این درب ها در گذشته از اکراین وارد می شد که تحریم ها این امکان را متوقف کرد.  در این راستا تعداد ۱۶۸ درب ساخته و ۷.۵ میلیون دلار نیز از این بابت صرفه جویی ارزی حاصل و آلایندگی های ناشی از درب های قبلی نیز حذف شد.

به گفته وی، پروژه هایی که قابلیت ساخت داشته باشند به کارشناسان داخلی واگذار می شوند و در صورتی که نیاز باشد از توان شرکت های دانش بنیان و موسسات تحقیقاتی و یا دانشگاه ها استفاده شود، موضوع بصورت فراخوان عمومی در سایت ذوب آهن اعلام می شود و پیشنهاد های پژوهشگران بر اساس معیارهای مشخص امتیاز بندی می شوند. در این مسیر صرفاً هزینه ها مد نظر نیست بلکه توان فنی، علمی و سوابق اجرایی مورد توجه قرار می گیرد.

بنابراین گزارش، بر اساس آمار وزارت صنعت و بررسی دوازده شرکت بزرگ معدنی فلزی مانند فولاد مبارکه، فولاد خوزستان، فولاد خراسان، ملی مس، گل گهر، صنایع آلومینیم و ... از ۵۲۴ میلیون دلار صرفه جویی در بخش بومی سازی، ۲۷ درصد به ذوب آهن اختصاص یافته که این دستاورد ثمره به بار نشستن زحمات از بدو تاسیس این کارخانه مادر صنعتی تاکنون است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ