کد خبر: ۱۶۷۱۵۸
۰:۰ - ۱۴۰۰/۲/۱

آمار حجم و ارزش معاملات کارگزاران بورس کالا + معرفی برترین ها
برای سال گذشته رقم خورد:

آمار حجم و ارزش معاملات کارگزاران بورس کالا + معرفی برترین ها

آمار حجم و ارزش معاملات کارگزاران فعال بورس کالا طی سال گذشته در تالارهای صنعتی و معدنی، پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی، کشاورزی و بازار فرعی، بررسی و برترین ها معرفی شدند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سال ۹۹ در بخش معاملات تالار صنعتی و معدنی بورس کالا بیش از ۱۳.۷ میلیون تن کالا در حالی مورد معامله قرار گرفت که پنج کارگزار نزدیک به نیمی از ارزش کل معاملات را به خود اختصاص دادند.

به طوری که کارگزاری مبین سرمایه با خرید ۲.۶ میلیون تن کالای صنعتی و معدنی به ارزش بیش از ۲۸.۲ هزار میلیارد تومان به تنهایی ۱۷ درصد ارزش معاملات این تالار را در اختیار گرفت و در پله نخست ایستاد. کارگزاری‌های مفید، مدبر آسیا، سی‌ولکس و توانا نیز به ترتیب در جایگاه دوم تا پنجم کارگزاران خریدار قرار گرفتند.

همچنین کارگزاری باهنر با فروش ۵.۴ میلیون تن کالای صنعتی و معدنی به ارزش بیش از ۶۵.۳ هزار میلیارد تومان و کسب ۳۹ درصد ارزش کل معاملات اول شد. کارگزاری های سی‌ولکس، ارگ هومن، بانک سپه و ستاره جنوب نیز به ترتیب در جایگاه دوم تا پنجم کارگزاران فروشنده ایستادند تا در تالار صنعتی و معدنی در مجموع ۷۲ درصد از ارزش کل معاملات را در این بخش ثبت کنند.

کارگزاران برتر تالار پتروشیمی

در تالار محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی نیز بالغ بر پنج میلیون تن انواع محصول مورد داد و ستد قرار گرفت. به نحوی که کارگزاری خبرگان سهام با خرید ۳.۳ میلیون تن کالای حوزه پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی به ارزش ۱۷ هزار میلیارد تومان به عنوان کارگزار برتر شناخته شد و ۱۱ درصد از ارزش کل معاملات را در این بخش به ثبت رساند.  کارگزاری‌ های مفید، مبین سرمایه، ایساتیس پویا و باهنر نیز به ترتیب رتبه دوم تا پنجم را کسب کردند.

کارگزاری خبرگان سهام در بخش فروش نیز با ثبت سهم ۱۱ درصدی از ارزش معاملات این تالار و فروش ۳.۷ میلیون تن کالا، توانست در این بخش هم به جایگاه اول دست یابد. کارگزاری‌های اقتصاد بیدار، سینا، مفید و صبا جهاد نیز با کسب ۳۴ درصد از ارزش کل معاملات به ترتیب رتبه‌های دوم تا پنجم را در بخش فروش بدست آوردند.

برترین های تالار کشاورزی

در تابلوی معاملات تالار محصولات کشاورزی بورس کالا ۶۸۴ تن محصول به فروش رسید و بانک مسکن در میان کارگزاران خریدار نسبت به سایر رقبا پیشتاز بود. به طوری که با خرید ۶۶۶ تن کالا به ارزش ۴۹۱.۲ میلیارد تومان و کسب سهم ۷۶ درصدی از ارزش کل معاملات عنوان نخست را در این بخش بدست آورد.

کارگزاری‌های نگاه نوین، پیشگامان بهپرور، سهم آشنا و پارسیان نیز به ترتیب با سهم ۱۳، ۵ ، ۴ و ۳ درصدی از ارزش کل معاملات این تالار به مقام دوم تا پنجم کارگزاران برتر دست یافتند. به این ترتیب، پنج کارگزاری فوق تقریباً نزدیک به ۱۰۰ درصد کل ارزش کل معاملات این تالار را به خود اختصاص دادند.

در این میان، کارگزاری توسعه کشاورزی کل ۶۸۴ تن کالای معامله‌ شده در تالار را به تنهایی فروخت و ارزش نزدیک به ۶۵۰ میلیارد تومانی را ثبت کرد.

نگاهی به بازار فرعی

در بازار فرعی بورس کالا نیز ۱۲۳ هزار تن کالا مورد معامله قرار گرفت و در بین کارگزاران فعال در این بازار، سی‌ولکس با خرید ۱۸.۹ هزار تن انواع کالا به ارزش بیش از ۲۱۵.۵ میلیارد تومان و کسب سهم ۲۳ درصدی از ارزش کل معاملات جایگاه نخست را بدست آورد.

کارگزاری های پارسیان، بانک مسکن، مفید و بانک آینده هم به ترتیب با کسب سهم ۱۱، ۸، ۸ و ۷ درصدی از ارزش معاملات را کسب کرد در جایگاه دوم تا پنجم ایستادند.

در بخش فروش نیز کارگزاری توسعه کشاورزی عنوان نخست را از نظر ارزش معاملات به خود اختصاص داد و با فروش بیش از ۲۹ هزار تن انواع کالا و ثبت ارزش ۲۶۰.۲ میلیارد تومانی سهم ۲۸ درصدی را از ارزش کل معاملات رقم زد.

کارگزاری بانک پاسارگاد و صبا تامین نیز با فروش ۱۲.۶ و ۲۳.۶ هزار تن انواع کالا با سهم ۱۸ و ۱۷ درصدی، رتبه دوم و سوم را از آن خود کردند. کارگزاری سهم آشنا و بانک صنعت و معدن سهم ۱۴ و ۸ درصدی را از کل ارزش معاملات فروش رقم زدند و به جایگاه چهارم و پنجم دست یافتند.

یکه تازی در بازار آتی 

طی سال ۹۹ و در تالار آتی بورس کالا، کارگزاری آگاه توانست با ثبت انعقاد بیش از ۵ میلیون و ۲۰ هزار قرارداد از حدود ۵۳ میلیون قرارداد منعقد شده اول شود و ارزشی بالغ بر ۷.۳ هزار میلیارد تومان را به ثبت برساند.

کارگزاری های مفید و پیشگامان بهپرور نیز با ۳.۵ و ۲.۲ میلیون قرارداد منعقده دوم و سوم شدند. کارگزاری مبین سرمایه و سرمایه و دانش هم مقام چهارم و پنجم معاملات این تالار را بدست آوردند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ