کد خبر: ۱۶۷۴۸۱
۱۲:۲ - ۱۴۰۰/۲/۸

طرح مجلس برای انفصال ۱۰ سال از خدمت وزیران ناتوان در اقناع نمایندگان

طرح مجلس برای انفصال ۱۰ سال از خدمت وزیران ناتوان در اقناع نمایندگان

تصویب طرح ۱۰ سال انفصال از خدمت برای وزیری که نتواند نمایندگان مجلس را قانع کند در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از فارس، طرحی در دستور کار مجلس قرار گرفته که در صورت تصویب نهایی، وزرایی که نتوانند حداقل ۳ بار پاسخی قانع کننده به سوالات اکثریت نمایندگان بدهند، پس از اتمام دوران وزارت از نامزدی در موارد مشخص به مدت ده سال محروم می شوند.

بر اساس این گزارش، هر نماینده می تواند در خصوص مسائل داخلی و خارجی از وزیر درباره وظایف وی سوال کند.

طبق آیین نامه داخلی مجلس، سوال نمایندگان بایدکتبی و صریح باشد و در فرم مخصوص تنظیم و به هیات رئیسه تقدیم شود. کمیسیون مربوطه موظف است حداکثر در مدت ۱۰ روز پس از وصول سوال، جلسه ای با حضور وزیر و سوال کننده تشکیل دهد و با استماع نظر سوال کننده و وزیر و بررسی های لازم به موضوع رسیدگی کند.

چنانچه سوال کننده توضیحات وزیر را قانع کننده نداند، کمیسیون بلافاصله به ارجاع سوال به هیات رئیسه برای اعلام وصول در نخستین جلسه علنی اقدام می کند.

درباره سوال منطقه‌ای کمیسیون موظف است حداکثر در مدت ده روز به ارائه راه حل و ارسال گزارش به هیات رئیسه مجلس و رئیس جمهور اقدام کند.

در جلسه علنی ابتدا گزارش طرح سوال و بررسی های انجام شده به مدت حداکثر ۵ دقیقه مطرح می شود. سپس وزیر و نماینده سوال کننده هر کدام حداکثر ۱۵ دقیقه توضیحات را ارائه می کنند و در صورت قانع نشدن نماینده، رئیس جلسه قانع کننده نبودن پاسخ وزیر را به رای خواهد گذاشت.

در صورتی که اکثر نمایندگان حاضر به قانع نبودن پاسخ وزیر رای دهند، رئیس مجلس موظف است موضوع را به رئیس جمهور برای رسیدگی ارجاع کند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ