کد خبر: ۱۶۷۵۳۶
۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۲/۱۱

نقدینگی ایران با رشد ۲۹.۲ درصدی رکورد ۴۲ ساله را زد + دلایل
بانک مرکزی :

نقدینگی ایران با رشد ۲۹.۲ درصدی رکورد ۴۲ ساله را زد + دلایل

بانک مرکزی در تازه ترین گزارش از رشد نقدینگی ۲۹.۲ درصدی در سال گذشته خبر داد که طی ۴۲ سال اخیر بی سابقه است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بانک مرکزی در تازه ترین گزارش از تحلیل تحولات اقتصاد کلان از رشد ۲۹.۲ درصدی نقدینگی در سال گذشته خبر داد که طی ۴۲ سال اخیر بی سابقه است. البته بررسی ها نشان می دهد حداقل از سال ۴۱ تا ۹۹ چنین رشدی وجود نداشته است.

بر اساس این گزارش برخلاف ادعای قبلی رئیس سازمان برنامه و بودجه مبنی بر بی نیازی دولت به چاپ پول، ۲۷ واحد درصد از رشد ۲۹.۲ درصدی پایه پولی در پایان سال گذشته، مربوط به ریالی کردن دارایی های ارزی غیر قابل دسترس بوده که عملاً به معنای چاپ پول است.

تحلیل روند تغییرات کل‌های پولی در طول سال‌های 98 و 99 حاکی از این مهم است که رشد نقدینگی تا حدود زیادی متاثر از تشدید تحریم‌های خارجی و کاهش قابل ملاحظه درآمدهای ارزی و همچنین مسدودی بخشی از منابع ارزی بود که به موجب قوانین بودجه سالانه، بانک مرکزی مکلف به خرید آنها بود.

در این ارتباط به موجب بند د تبصره 4  قوانین بودجه دو سال 98 و 99 و سایر تکالیف نظیر برداشت از صندوق توسعه ملی برای کرونا و ...، بانک مرکزی مکلف به خرید ارز صندوق توسعه ملی به نرخ نیمایی شد که آثار پولی بیشتری نسبت به گذشته (با توجه به افزایش قابل توجه تفاوت بین نرخ ارز نیمایی و بانکی) به همراه داشت. این در حالی بود که عمده مصارف ارزی را واردات کالاهای اساسی و دارویی به نرخ بانکی تشکیل می داد که ارز خریداری شده از دولت تنها بخشی از نیازهای ارزی واردات را تامین می کرد.

 به بیان دیگر اگر چه در طول چند دهه گذشته تاثیرپذیری رشد نقدینگی از بودجه دولت به اشکال مختلف از جمله استقراض مستقیم دولت از بانک مرکزی، فروش درآمدهای ارزی دولت به بانک مرکزی (به دنبال افزایش قیمت و صادرات نفت)، وضع تکالیف زیاد بر شبکه بانکی و ایجاد ناترازی در جریان منابع مصارف بانک‌ها زمینه بروز داشته ولی در سال گذشته عدم امکان خنثی سازی رشد خالص دارایی‌های خارجی به دلیل مشکلات ناشی از نقل و انتقال منابع خارجی، عامل اصلی رشد پایه پولی و نقدینگی بود . به طوری که 27.0 واحد درصد از رشد 29.2 درصدی پایه پولی در پایان سال قبل به افزایش خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی مربوط بود .

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ