کد خبر: ۱۶۷۹۸۱
۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۲/۲۵

تحلیل مقامات عراقی از مذاکرات ایران و عربستان

تحلیل مقامات عراقی از مذاکرات ایران و عربستان

مقامات عراقی ضمن اشاره به محورهای مذاکرات ایران و عربستان در بغداد، اعلام کردند: ایران خواستار کمک سعودی ها برای فروش دوباره نفت و گسترش نفوذ در منطقه است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مقام ارشد عراقی مطلع از پیشرفت مذاکرات وین درباره جزئیات گفت‌وگوهای ایران و عربستان به میدل ایست آی گفت: هدف از این مذاکرات پایان مناقشه و تنش در همه سطوح بوده و ایران خواستار کمک سعودی ها برای فروش دوباره نفت است.

وی افزود:  مقامات ایرانی پیشنهاد داده اند، نفت را با قیمتی پایین تر از بهای بین المللی به عربستان بفروشند. مشروط به اینکه سعودی ها این نفت را از مسیر خود در بازارهای جهانی به فروش برسانند.

بر اساس این گزارش، مقام ارشد در دفتر مشاور امنیت ملی عراق هم در این خصوص گفت: باز کردن روزنه ای جدید برای فروش نفت نشان می دهد ایران به دنبال بهره برداری از این وضعیت و گسترش نفوذ به حوزه های جدید در منطقه است. دو طرف برای رسیدن به توافق تمایل دارند. تاکنون نتیجه ای حاصل نشده اما روند رایزنی ها مثبت است.

وی افزود: مذاکرات وین ممکن است ماه ها و شاید سال ها ادامه پیدا کند.

به گفته مقامات عراقی، دولت عربستان از ابتدا درگیر گفت وگوهای مستقیم میان تهران و ریاض بوده و تلاش کرده دو طرف را در بغداد گرد هم آورد.

قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی عراق و محمد عبدالرضا الهاشمی معروف به ابو جهاد مشاور مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق این مذاکرات را مدیریت می کنند.

ایران همچنین اعلام کرده، حوثی ها باید شرکای حکومت در یمن باشند. سعودی ها نیز در مقابل خواستار پایان حملات حوثی ها به مراکز نفتی و اقتصادی و پایان تنش نهادهای ایرانی و متحدان آنها علیه عربستان در عراق، یمن، لبنان و سوریه شده اند.

سعودهای همچنین خواستار مشارکت گسترده تر سنی ها در نهادهای حکومتی عراق شدند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهابی پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ