کد خبر: ۱۶۸۰۷۶
۰:۰ - ۱۴۰۰/۲/۲۷

گرانی شکر تکذیب شد / تخلف فروش بیشتر از ۸۷۰۰ تومان و قیمت وارداتی
دبیر انجمن :

گرانی شکر تکذیب شد / تخلف فروش بیشتر از ۸۷۰۰ تومان و قیمت وارداتی

دبیر انجمن کارخانجات قند و شکر شایعه افزایش قیمت شکر را رد کرد و گفت: فروش هر کیلو به قیمت بالاتر از ۸۷۰۰ تومان تخلف و عرضه در بسته‌های ۷۰۰ یا ۹۰۰ گرمی نیز ممنوع است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بهمن دانایی شایعه افزایش قیمت شکر را رد کرد و به مهر گفت: هیچ گونه افزایش قیمت قانونی در این زمینه اتفاق نیفتاده و فعلاً هم قرار نیست چنین اتفاقی بیفتد. به رغم کاستی‌ها و مشکلات موجود، شکر نسبت به کالاهای دیگر از حاشیه امن بیشتری برخوردار بوده و در زمینه کمبود یا تشکیل صف خرید اتفاق نیفتاده است.

وی افزود: اگر عده‌ای شکر را در بازار بالاتر از قیمت مصوب بفروش می‌رسانند خارج از حیطه مسئولیت‌ این انجمن است در صورتی که اگر تنظیم بازار شکر به انجمن واگذار می‌شد بهتر بازار کنترل می شد. اکنون شکر بخش خانوار که توسط شرکت بازرگانی دولتی در کیسه‌های ۵۰ کیلویی به شرکت های بسته بندی و فروشگاه‌ها عرضه می‌شود به قیمت هر کیلو ۶۶۵۰ تومان در اختیار قرار می‌گیرد که باید بصورت بسته بندی‌های یک کیلوگرمی در بیاید و به نرخ ۸۷۰۰ تومان در اختیار مصرف کننده نهایی قرار بگیرد.

این فعال صنعت قند و شکر ادامه داد: فروش شکر به قیمت بالاتر از این میزان تخلف و عرضه در بسته‌های ۷۰۰ یا ۹۰۰ گرمی نیز ممنوع است. قیمت هر کیلو شکر برای بخش صنف و صنعت ۱۱۵۰۰ تومان است. طبق مصوبه سال گذشته دولت باید از ابتدای سال ۱۴۰۰ کالاهایی که یارانه و تسهیلات دولتی دریافت نمی‌کنند از قیمت گذاری دستوری خارج شوند و شرکت ها تصمیم گیری کنند. شکر نیز در زمره همین کالاها قرار دارد.

دانایی توضیح داد: بنابراین باید شرکت ها طبق ضوابط مدون سازمان حمایت، اقدام به قیمت گذاری کنند. با توجه به اینکه ۳۷ کارخانه قند و شکر وجود دارد که قیمت تمام شده تولید هیچکدام از آنها شبیه یکدیگر نیست درخواست شده با بررسی قیمت تمام شده تولید شرکت ها ، نرخ میانگینی را محاسبه و اعلام شود که متأسفانه این پیشنهاد مورد پذیرش قرار نگرفت.

وی با پیش بینی ایجاد رقابت منفی میان شرکت ها از کاهش نرخ کالا در بازار خبر داد و گفت: با دستور رئیس جمهور مبنی بر عدم افزایش قیمت کالاهای اساسی در ماه رمضان ، کارخانه ها با وجود ورود محصول تازه از اوایل اردیبهشت، قیمت جدیدی تعیین نکرده‌اند و اخیراً ابلاغ شده نرخ جدید را محاسبه و اعلام کنند. مشخص نیست در بررسی جدید قیمت‌های تمام شده، افزایش نرخی اتفاق بیفتد یا خیر و اگر افزایشی وجود داشته باشد، کمتر از ۱۰ درصد خواهد بود که رقم زیادی نیست.

دانایی گفت: برخی از کالاهای اساسی در روزهای اخیر بین ۳۵ تا ۵۰ درصد افزایش داشتند. شرایط مطلوب بازار شکر ناشی از وضعیت تولید داخل است. اگر قرار بود در چنین شرایطی شکر وارد شود بیش از ۱۳ هزار تومان تمام می‌شد و وضعیت آرام فعلی وجود نداشت.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ