کد خبر: ۱۶۸۲۲۳
۰:۰ - ۱۴۰۰/۲/۳۰

رشد دو ماهه حجم و ارزش معاملات گروه شستا در دو بورس کالا و انرژی
مدیرعامل شستا خبر داد:

رشد دو ماهه حجم و ارزش معاملات گروه شستا در دو بورس کالا و انرژی

مدیرعامل شستا از رشد ۱۰۰ و ۴۹۰ درصدی و ۳۷۰ و ۷۹۰ درصدی حجم و ارزش معاملات گروه در بورس کالا و انرژی طی دو ماه نخست سال خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمد رضوانی‌فر با اشاره به بررسی عملکرد شرکت‌های زیرمجموعه در دو بورس کالا و انرژی طی سال جاری گفت: حجم معاملات گروه شستا در بورس کالا دو ماه نخست سال ۱۴۰۰ با رشدی بیش از ۱۰۰ درصدی در حجم معاملات و بیش از ۴۹۰ درصد در ارزش معاملات همراه بوده که در مقابل رشد ۲۳ و ۲۵۰ درصدی حجم و ارزش کل معاملات بورس کالا قابل توجه است.

وی افزود: تفاوت معنادار ایجاد شده در عملکرد گروه نسبت به کل معاملات انجام شده در بورس کالا نشان دهنده عزم گروه شستا برای بورس محور کردن عرضه محصولات تولیدی در شرکت های زیر مجموعه است. حجم معاملات گروه در بورس انرژی هم در این دوره با رشدی بیش از ۳۷۰ و ۷۹۰ درصدی در حجم و ارزش معاملات همراه بوده است.

این مقام مسئول ادامه داد: در راستای ارتقای شفافیت در حوزه بازرگانی و فروش محصولات، افزایش حجم عرضه محصولات پذیرش شده و پذیرش سایر محصولات در دستور کار قرار دارد. در حالی ارزش معاملات شرکت های گروه در بورس کالا در ۵۴ روز اول سال ۹۹ بیش از ۳۱۲.۹ میلیارد تومان بوده که این رقم در مدت مشابه سال جاری به بیش از ۱.۸ هزار میلیارد تومان رسید. حجم معاملات هم از ۹۶ به ۲۲۹ هزار تن افزایش یافته است.

رضوانی فر عنوان کرد: در سال ۹۹ تنها ۳ درصد از ارزش محصولات معامله شده گروه در بورس کالا مربوط به بازار فرعی بود که سهم عرضه محصولات در این بازار در سال ۱۴۰۰ با رشد بیش از ۱۶۰۰ درصدی به ۸ درصد رسیده است. محصولات شرکت های عمدتاً کوچک گروه در بازار فرعی عرضه می شوند.  افزایش پذیرش محصولات زیر مجموعه ها در بازار فرعی در سال ۱۴۰۰ منجر به جهش بیش از ۱۶۰۰  درصدی در ارزش معاملات شرکت های گروه در بازار فرعی شد. محصولات شرکت های حریر خوزستان، دوده صنعتی پارس، کربن ایران، کربن سیمرغ، کاغذی لطیف و نیرو کلر در سال ۱۴۰۰ برای نخستین بار در بورس کالا مورد معامله قرار گرفته است.

به گفته وی، عرضه شرکت های دوده صنعتی پارس و کربن ایران در رینگ صادراتی بورس کالا بصورت ارزی صورت گرفته است. این دو شرکت محصول دوده را صادر می‌کنند. با توجه به امکان فراهم شده برای ارائه این محصول، مفید خواهد بود اگر با ایجاد مشوق هایی حجم عرضه این محصول در بورس کالا افزایش یابد و بخش عمده دوده صادراتی دو شرکت از طریق بورس کالا و به شکلی شفاف فروخته شود. شرکت ایرانول از دو واحد در تهران و آبادان اسلک واکس سبک و سنگین را در در رینگ صادراتی بورس کالا عرضه کرده و نفت پاسارگاد هم موفق شده تناژ قیر صادراتی را تقریباً سه برابر کند.

رشد پذیرش و معاملات در بورس انرژی

مدیرعامل شستا تصریح کرد: پذیریش و معامله محصولات جدید از جمله ذغال سنگ، شرکت پروده، نیتروژن شرکت پتروشیمی غدیر، اکستراکت نفت ایرانول و افزایش حجم معاملات شرکت پتروشیمی شیمی بافت منجر به افزایش در حجم و ارزش معاملات شرکت ها گروه در بورس انرژی شده است. ریشه یابی در موضوعاتی از جمله عرضه های که منجر به معامله نشده، باید در دستور کار جدی شرکت ها عرضه کننده قرار گیرد به عنوان نمونه شرکت مس‌ باهنر در دوره مورد بررسی و دوره مشابه سال گذشته اقدام به عرضه اسلب و بیلت مسی در بازار فیزیکی داخلی بورس کالا کرده که منجر به معامله نشده است. همچنین عرضه ۸۰ تن تیشو در بازار فرعی بدون خریدار باقی مانده است.

رضوانی فر اضافه کرد: به منظور گسترش همکاری ها فی مابین شستا و بورس کالا تفاهم نامه همکاری با هدف تسهیل در پذیرش و عرضه محصولات گروه امضا و کارگروهی به منظور پایش مستمر روند پیش برد امور و نظارت بر حسن اجرای گام های برنامه ریزی شده تشکیل شده است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ