کد خبر: ۱۶۸۵۳۳
۰:۰ - ۱۴۰۰/۳/۶

با انتقال آب خلیج‌فارس به اصفهان برداشت صنایع از زاینده‌رود به صفر می‌رسد
معاون توسعه فولاد مبارکه:

با انتقال آب خلیج‌فارس به اصفهان برداشت صنایع از زاینده‌رود به صفر می‌رسد

معاون توسعه فولاد مبارکه با اشاره به مشارکت ۲۹ درصدی در شرکت تأمین آب استان گفت: با اجرای پروژه انتقال آب خلیج‌فارس به اصفهان، برداشت صنایع از زاینده‌رود تقریباً صفر خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، احمد سعیدبخش با بیان اینکه یکی از الزامات مهم برای استان اصفهان تأمین آب است، گفت: متأسفانه کاهش نزولات جوی طی سال‌های اخیر، توسعه برداشت‌های بی‌رویه از منابع آبی و کاهش سطح آب‌های زیرزمینی سبب شده در تأمین آب مشکل بوجود آید که باید تدبیری برای آن اندیشید. در این شرایط نمی‌توان دست روی دست گذاشت و منتظر ماند چه اتفاقی خواهد افتاد. زیرا وضعیت در خصوص تأمین آب هر روز بحرانی‌تر خواهد شد.

وی افزود: با در نظر گرفتن صنایع مختلف در اصفهان و ظزفیت موجود و از سوی دیگر عدم امکان تأمین آب در داخل استان، نگاهی فرا استانی به این امر نیاز بود و باید اقدام اساسی انجام می‌گرفت که این مهم چیزی جز انتقال آب خلیج‌فارس نبود. متأسفانه با عملکردهایی که استان‌ های هم‌جوار در سال‌های اخیر داشتند، رویه قبلی ورود آب به زاینده‌رود به هم خورد و جلوی ورود آب به اصفهان گرفته شد تا درنهایت این بحران کم‌آبی بوجود آمد.

پنج گزینه برای انتقال آب از خلیج‌فارس

این مقام مسئول ادامه داد: پروژه‌ای که در سطح ملی برای استان‌ها و صنایع شرقی در نظر گرفته شد، انتقال آب از خلیج‌فارس و شیرین کردن آن توسط آب‌شیرین‌کن‌ها و در نهایت بازگشت شورابه به دریا بود که فاز اول آن اجرایی شد و آب خلیج‌فارس به استان یزد (چادرملو) و استان کرمان (گل گهر سیرجان و مس سرچشمه) رسید.

سعیدبخش از وجود ۵ گزینه برای انتقال آب از خلیج‌فارس به اصفهان خبر داد و عنوان کرد: در نهایت یکی از این ۵ گزینه به‌عنوان گزینه برتر انتخاب شد به این شکل که از همان کریدوری که آب را به استان‌های جنوب شرقی و شرقی(یزد و کرمان) می‌رساند استفاده شد و البته در یک جایی از مسیر، راه جدا شده و آب به اصفهان برسد. میزان برداشت آب برای استان اصفهان ۲۰۰ میلیون مترمکعب در سال است.

تشکیل شرکت تأمین آب اصفهان با مشارکت فولاد مبارکه

وی افزود: به همین منظور شرکتی به نام تأمین آب استان اصفهان تشکیل شد. فولاد مبارکه، ذوب‌آهن، پالایشگاه اصفهان، اتاق بازرگانی اصفهان، شهرداری اصفهان و برخی دیگر از شرکت‌های فعال ازجمله نیروگاه در ایجاد این شرکت مشارکت کردند. البته در این مشارکت، فولاد مبارکه دو برابر سایرین سرمایه‌گذاری کرده و در واقع فولاد مبارکه ۲۹ درصد سهام این شرکت را در اختیار دارد.

معاون توسعه فولاد مبارکه تصریح کرد: هزینه اجرایی این پروژه حدود ۳۶ هزار میلیارد تومان خواهد بود که امید می رود این پروژه ظرف مدت ۵ سال به بهره‌برداری برسد. میزان اشتغال‌زایی این پروژه برای زمان اجرا و طول بهره‌برداری در ۵ سال حدود ۱۴ هزار نفر تخمین زده شده است. با اجرایی شدن این پروژه و در کنار آن انتقال آب از تونل سوم کوهرنگ (این دو پروژه مکمل یکدیگر هستند) مشکلات کم‌آبی استان تا حدود زیادی رفع خواهد شد. زیرا آب خلیج‌ فارس به مصرف صنایع خواهد رسید. همچنین با انجام پروژه انتقال آب از تونل سوم کوهرنگ به زاینده‌رود بصورت دائمی نیاز صنایع کشاورزی و استان به آب تأمین خواهد شد. با اجرای پروژه انتقال آب خلیج‌فارس به اصفهان، برداشت صنایع از زاینده‌رود تقریباً صفر خواهد شد.

هزینه ۵۰۰ میلیاردی برای انتقال آب از تونل سوم کوهرنگ

سعیدبخش عنوان کرد: پروژه انتقال آب از تونل سوم کوهرنگ در حال انجام است و دائماً رصد می‌شود. تاکنون هزینه‌ای در حدود ۲۷۰ میلیارد تومان از ۵۰۰ میلیارد تومان برای تونل سوم کوهرنگ پرداخت شده و امید است این پروژه هرچه زودتر وارد مدار شود و به بهره‌برداری برسد. از سوی دیگر پروژه انتقال آب از خلیج‌فارس به استان اصفهان نیز شروع شده و با پیگیری و حمایتی که از سوی مقامات استانی می‌شود.

به گفته وی، فولاد مبارکه از سال‌های گذشته در این اندیشه بود که میزان برداشت‌های آب از زاینده‌رود را کاهش دهد. بر این اساس نیز فرایند استفاده آب در داخل کارخانه و بهینه‌سازی را در پیش گرفت. همچنین تصمیم گرفته شد تا بازچرخانی آب افزایش یابد و در کنار آن از پساب‌های شهری استفاده کند. بنابراین سرمایه‌گذاری‌هایی در شهرستان‌های اطراف انجام داد و طی قراردادهایی که با شرکت آبفای اصفهان به امضا رساند، هزینه‌هایی برای تشکیل شبکه‌های فاضلاب شهری و احداث شبکه‌های فاضلاب شهری شهرستان‌های اطراف پرداخت کرد. از طرف دیگر ایجاد خطوط لوله تصفیه‌خانه برای انتقال این پساب‌ها به فولاد مبارکه انجام شد.

استفاده از پساب‌های شهری

این مقام مسئول گفت: لوله‌کشی برای انتقال پساب به فولاد مبارکه انجام گرفت و از یک سال پیش این پروژه به بهره‌برداری رسیده است. در واقع بسیاری از پساب‌های شهری به فولاد مبارکه انتقال پیدا کرده است. ۳ تصفیه‌خانه در داخل فولاد مبارکه احداث شده و با استفاده از این تصفیه‌خانه‌ها، پساب‌ها به آب قابل‌استفاده برای صنعت تبدیل خواهند شد. این پروژه در حال تکمیل است و به‌زودی تصفیه‌خانه شماره ۳ نیز که بسیار پیشرفته است و از سیستم UF استفاده می‌کند، وارد مدار بهره‌برداری خواهد شد. با به ثمر رسیدن مجموع این پروژه‌ها، فولاد مبارکه از نظر تأمین آب دغدغه ای نخواهد داشت.

سعیدبخش افزود: اکنون فولاد مبارکه از لحاظ مصرف بهینه آب در صنایع فولادی جهان یک بنچ مارک است و مقام اول را دارد. زیرا حداقل مصرف آب موردنیاز برای تولید در فولاد مبارکه استفاده می‌شود. این امر تداوم خواهد داشت و سعی بر این است تا مطالعات و کوشش‌ها برای استفاده کمتر آب برای چرخه تولید فولاد جلو رفته و روزبه‌روز نتایج بهتری حاصل شود.

به گفته وی، هدف مجموعه اقدامات جلوگیری از آسیب رسیدن به محیط‌ زیست و به حداقل رساندن میزان برداشت آب فولاد مبارکه از زاینده‌رود است. امید می‌رود با به ثمر رسیدن پروژه‌ها برداشت از زاینده‌رود به صفر برسد که البته دور از ذهن نیست و اتفاق خواهد افتاد. درواقع پروژه انتقال آب از خلیج‌فارس این امر را محقق خواهد کرد.

طرح توسعه‌ای جدید برای فولاد مبارکه تعریف نشده

معاون توسعه فولاد مبارکه ادامه داد: در فولاد مبارکه و فولاد سبا طرح توسعه‌ای جدیدی در دست اقدام نیست و دلیل آن دغدغه‌ای است که برای کمبود آب و مسائل زیست‌محیطی وجود دارد و جز استراتژی‌ها است. درواقع تمام تلاش شرکت بر این است که از رسیدن آسیب به محیط‌ زیست و یا منابع آبی خودداری کند تا مردم دچار بحران نشوند.

سعیدبخش تصریح کرد: اگر واحدی جدید در حال احداث است در جهت تکمیل پروژه‌های قبلی است. برای مثال ماشین ریخته‌گری ۵ راه‌اندازی شد تا با راه‌اندازی واحد نورد گرم ۲ و در ادامه پروژه واحد خرازی بتوان محصولات جدید تولید کرد. به این شکل که اسلب تولیدی ماشین ۵ ریخته‌گری به واحد نورد گرم ۲ رفته و ورق‌هایی تولید شود که مورد استفاده صنایع نفت، کشتی‌سازی و … است. چراکه در شرایط فعلی ورق موردنیاز این صنایع از خارج وارد شده و ارزبری به همراه دارد. بنابراین با احداث نورد گرم ۲ هم شاهد جلوگیری از خروج ارز خواهیم بود و هم اینکه می‌توان نیاز صنایع داخلی را برطرف کرد ضمن اینکه از خام فروشی تختال ماشین ۵ ریخته‌گری نیز جلوگیری خواهد شد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ