کد خبر: ۱۶۸۶۸۲
۱۱:۴ - ۱۴۰۰/۳/۱۰

تفاهم‌نامه مطالعات ژئوفیزیک هوابرد اصفهان در فولاد مبارکه به امضا رسید

تفاهم‌نامه مطالعات ژئوفیزیک هوابرد اصفهان در فولاد مبارکه به امضا رسید

تفاهم‎نامه سه جانبه انجام مطالعات ژئوفیزیک هوابرد در اصفهان بین سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی ، سازمان صنعت و شرکت فولاد مبارکه منعقد شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مراسم امضای تفاهم‌نامه سه جانبه انجام مطالعات ژئوفیزیک هوابرد میان سه شرکت فولادمبارکه، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی و سازمان صنعت استان اصفهان با حضور حمیدرضا عظیمیان مدیرعامل فولادمبارکه، علیرضا شهیدی رییس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی، محمدیاسر طیب‌نیا معاون امور معادن فولادمبارکه، ایرج موفق رئیس سازمان صنعت اصفهان و تعدادی از مدیران ارشد سازمان زمین شناسی برگزار شد.

علیرضا شهیدی معاون وزیر صنعت در این مراسم گفت: فولادمبارکه از صنایع پیشران، بنیادین و مادر در صنعت بوده و در سازمان زمین‌شناسی آمادگی همکاری با این فولادساز با سهم ۵۰ درصدی از بازار وجود دارد. باید تا جای ممکن از ایجاد اخلال در تامین خوراک صنایع فولادی به ویژه فولاد مبارکه جلوگیری کرده و دغدغه فولادسازان کاهش یابد. هرچند شرایط ذخایر مواد معدنی مناسب نیست و در این راستا سازمان زمین شناسی چند اقدام جدید را در دستور کار قرار داده تا با بررسی بیشتر مشخص شود که کدام یک از مواد معدنی را می‌توان داشت.

وی افزود: پایش ذخایر معدنی برای اولین بار در حال آغاز شدن است در حالی که در جهان پایش ذخایر توسط سازمان های زمین شناسی انجام شده و در گزارش‌های سالانه، تمام متغیرهای موثر در آمایش سرزمین و سرمایه گذاری را در نظر گرفته اند. مقیاس برداشت ها در حال تغییر است و به یک‌پنجاه هزارم رسیده و چهاربرابر دقت برداشت میدانی افزایش یافته است. اکتشاف سیستماتیک نیز افزایش یافته است. برای مثال قرارداد با فولادمبارکه یک نمونه جالب از این موضوع بود. زیرا در اصفهان جایی که گمان می شد مواد معدنی باقی نمانده با انجام اکتشافات سیستماتیک مشخص شد هنوز برخی از مواد معدنی در سطح وجود دارند.

این مقام مسئول ادامه داد: یکی از سیاست‌ها اکتشاف ذخایر پنهان است. زیرا اکثر معادن بزرگ جهان در عمق ۱۰۰ تا ۱۵۰ متری زمین هستند اما در ایران با توجه به فعالیت‌های صورت گرفته عمق اکتشاف زیاد نیست و کمتر از ۱۰متر است. برای اینکه بتوان به اکتشاف ذخایر پنهان رسید نیازمند برداشت کامل ذخایر معدنی از سطح است که این اتفاق نیز در حال انجام است. ایران روی کمربند متالوژنی قرار گرفته و به قطع ذخایر پنهان بسیار مناسبی در آن وجود دارد. همکاری های این سازمان با شرکت‌های بزرگی مانند فولادمبارکه، منجر به پر شدن گپ اطلاعاتی از ذخایر معدنی می شود.

ذخیره قطعی سنگ آهن ۲.۷ تا ۳ میلیارد تن است

شهیدی عنوان کرد: سازمان زمین شناسی در چند سال گذشته از لایه ژئوفیزیک هوابرد برای بحث اکتشاف ذخایر پنهان استفاده کرده است. در واقع تاکنون مساحتی حدود ۶۴۰ هزار کیلومتر خطی برداشت ژئوفیزیک هوایی داشته و اکنون نیاز در مرحله اول تقریبا انجام ۲.۷ میلیون کیلومتر خطی ژئوفیزیک هوایی است. امید می رود با برداشت هایی که از این پس خواهیم داشت حداقل در مرحله اول بخشی از ذخایر را شناسایی کرده و حجم ذخایر را افزایش داد.

وی اضافه کرد: اکنون درخصوص میزان ذخیره آهن اعداد متفاوتی وجود دارد اما بر اساس آخرین اطلاعات ۲.۷ تا ۳ میلیارد تن ذخیره قطعی سنگ آهن است که اگر مصرف سالانه ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون تن در سال باشد به زودی و تا ۱۰ سال آینده ذخیره سنگ آهن ( هماتیت-مگنتیت) تمام خواهد شد. این درحالی است که بیشتر صنایع فولاد ساز به سنگ آهن مگنتیت نیاز دارند در نتیجه این عدد پایینتر خواهد امد. فرآیند اکتشاف در ایران بسیار طولانی است اما میانگین اکتشاف در جهان از زمان یافتن کانسار تا بهره برداری بین ۵ تا ۶ سال است که در ایران کوتاهترین بازه زمانی ۱۵ سال بوده است.

تامین سنگ آهن و انرژی سخت تر شده است

حمیدرضا عظیمیان مدیرعامل فولاد مبارکه هم در این مراسم گفت: بر اساس برنامه‌ریزی و تنظیماتی که در جهان وجود دارد هر بخش باید در فعالیت‌های مرتبط و تخصصی مشغول باشد برای مثال فولادسازان باید فولاد ساز باقی بمانند و معدنی ها هم در زمینه کاری به معدنکاری بپردازند. اما متاسفانه این چارچوب از دوره ریاست جمهوری قبلی تغییر کرد و معدنکاران نیز به سمت فولادسازی رفتند .

وی افزود: اگر معدنکاران در حوزه فعالیت باقی می ماندند و فولادسازان نیز مجبور به ورود به بخش معدن نمی‌شدند به طبع نتایج بهتری به همراه داشت. البته اکنون برخی از مسائل همچون تامین سنگ آهن و منابع انرژی نیز برای فولادسازان از دیگر استان ها سخت شده است. در فولاد مبارکه همواره استراتژی حفظ سهم ۵۰ درصدی بازار ایران وجود دارد. در واقع هر اندازه که بازار ایران در داخل و حوزه صادرات بزرگتر شود در تلاش خواهیم بود این سهم همچنان حفظ شود. بنابراین موضوع معدن و تامین مواد اولیه برای فولاد مبارکه بسیار مهم بوده و بهتر است کارهای علمی و کارشناسی دقیق در حوزه معدن انجام شود.

فعالیت بلند مدت و مشترک با سازمان زمین شناسی

عظیمیان ادامه داد: البته فعالیت های معدنی عمدتا هزینه بر بوده و باید زمان زیادی را صرف آن کرد. بنابراین می توان با سازمان زمین شناسی به عنوان سازمان تخصصی و قانونی فعالیت بلندمدت و مشترک انجام داد و امور معدنی توسط این سازمان بصورت کاملا علمی و کارشناسی از سوی این سازمان صورت گیرد و فولاد مبارکه نیز به فعالیت ها در حوزه فولاد بپردازد.

ایرج موفق رییس سازمان صنعت اصفهان در این نشست گفت: برای اولین بار در تاریخ شرکت فولاد مبارکه این اتفاق افتاد که در تامین مواد اولیه ورود و با انجام مطالعات طبقه بندی شده در جهت تامین خوراک اقدام کند که کاری ارزشمند است. تفاهمنامه اولیه که میان فولاد مبارکه و سازمان زمین شناسی منعقد شد، نتایج خوبی به همراه داشته و اکنون منجر به امضای تفاهمنامه جدید جهت انجام ژئوفیزیک هوایی شده است.

وی افزود: در استان اصفهان ذخایر پنهان معدنی خوبی وجود دارد و بهترین روش برای اکتشاف آنها ژئوفیزیک هوایی و شناسایی کانسارهای پنهان است. بنابراین با توجه به تفاهم نامه هایی که امروز به امضا می‌رسد و اقداماتی که پیش رو خواهد بود، امید است کانسارهای پنهان استان توسط متخصصان سازمان زمین شناسی شناسایی شود تا هم به حجم ذخایر معدنی استان اصفهان اضافه شود و هم اینکه مشکل فولاد مبارکه برای تامین مواد اولیه حل خواهد شد. همچنین بتوان با شناسایی ذخایر معدنی موجود در استان اصفهان که انفال هستند، بهره برداری کرده و در تولید از آنها استفاده شود تا در نهایت منجر به رشد اقتصادی در استان شده و اشتغالزایی به همراه داشته باشد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ