کد خبر: ۱۶۸۷۲۵
۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۳/۱۲

هنرنمایی جلیلی برای ثبات بورس / مردم نباید یک شبه پولدار یا زیان کنند

هنرنمایی جلیلی برای ثبات بورس / مردم نباید یک شبه پولدار یا زیان کنند

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه نباید در بازار سرمایه مردم یک‎شبه پولدار یا ضرر جدی کنند، گفت: اگر بتوان شورای ثبات بین بانک، بیمه و بورس شکل داد مردم نیز از آن بهره مند می شوند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سعید جلیلی در خصوص نوسانات بازار ارز در برنامه زنده گفت و گوی ویژه خبری گفت: نگاه حداقلی در این خصوص مثل تنظیم نوسانات ارز نمی‌تواند در اقتصاد به موفقیت برسد. کشور را نباید فقط اداره کرد بلکه باید جهش داد. این فرصت ها را اگر با مدیریت صحیح اداره کرد جهش خواهیم یافت. دولت باید برای ارز اوری این نگاه را داشته باشد و آن را فقط منوط به نفت و وزارت نفت نکند. باید برای تک تک دستگاه ها ماموریت داشت و برای هر وزارتخانه برنامه تعیین کرد.

وی افزود: نقش و هنر رئیس جمهور هم اینجا است که بتواند دستگاه ها را هم‌افزا کند. بطور مثال اگر ارز آوری در محصولات کشاورزی می‌خواهیم وزارت خارجه نیز در آن نقش دارد‌ و برای آن نیز باید ماموریت تعریف کرد‌. باید آنقدر تامین ارز کرد که دچار نوسان نشد.

این نامزد ادامه داد: تامین مسکن حق مردم و وظیفه دولت است.برنامه داشتن صرفا به معنی ساخت و ساز نیست بلکه باید سیاست های اقتصادی را تنظیم کرد در واقع باید کالای سرمایه ای را به مصرفی تبدیل کرد. طرح وان یکی از طرح‌ها است که از سه سال گذشته روی آن کار شده و ذیل آن سهم مصرفی مردم از انرژی یعنی بنزین، برق و گاز به آنها واگذر خواهد شد. این کار موجب اصلاح الگوی مصرف نیز می‌شود و مردم می توانند از مازاد انرژی کسب درآمد نیز بکنند و این کار به عدالت نزدیکتر است.

جلیلی در مورد خصوصی سازی هم توضیح داد : واگذاری هپکو، آذرآب، هفت تپه و ماشین سازی تبریز نشان داد در امر خصوصی سازی سوء مدیریت وجود دارد. وقتی دولت به این قضیه نگاه صرفا درآمدی داشته باشد همین می‌شود. قرار بود مردم در این ‌کار مشارکت کنند تا ارتقا پیدا کند نه اینکه مثل هپکو که ماشین های اساسی را تولید می کرد به صفر برسد. واگذاری های خصوصی سازی باید برای افکار عمومی شفاف سازی شود و هیات واگذاری و ارزش ها مجددا بازنگری شوند‌.

وی در خصوص بورس و برنامه دولت برای ساماندهی هم گفت: بورس یکی از عرصه های مهم است و باید بتوان تولید را بیشتر از نقدینگی کرد. تورم چه زمانی پیش می‌آید؟ وقتی که پول بیشتر از کالا باشد. طی 47 سال میزان نقدینگی 42 هزار برابر و تولید 1.7 برابر شده که اصلا با یکدیگر قابل قیاس نیستند و همین امر موجب تورم شد. نباید گذاشت سفته بازی و سوداگری افزایش یابد.

نامزد انتخابات ادامه داد: طی یکی دو سال گذشته سوء تدبیر جدی در بورس صورت گرفت و مردم به خوبی درک کردند بازار سرمایه باید محل جذب سرمایه باشد نه کوره ای برای سوزاندن سرمایه . دولت امکانات بسیار زیادی دارد که می‌تواند از آن در جهت ارتقا دولت و بهره مند شدن مردم استفاده کند. نباید کاری کرد که مردم در این بازار م یک‎شبه پولدار شده یا ضرر کنند. می‎توان از طریق بورس برای ساخت پتروپالایشگاه ها تامین مالی کرد و سود واقعی و تضمین‎شده به مردم رساند.

جلیلی گفت: بازار سرمایه، بازار پول و بیمه باید هماهنگ و هم افزا باشند و هنر رئیس جمهور نیز این است. یکی از مشکلاتی که در بورس پیش آمد به این دلیل بود که دو وزارتخانه در یک دولت آن هم در یک روز دو نظر متفاوت در خصوص یک امر می دهند. وزیر اقتصاد یک چیز می گوید وزیر صنعت و نفت یک چیز دیگر و بازار به هم می ریزد. اگر بتوان شورای ثبات را بین بانک مرکزی، بیمه مرکزی و بورس شکل داد مردم نیز از آن بهره مند می شوند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ