کد خبر: ۱۶۸۷۷۶
۱۴:۳۵ - ۱۴۰۰/۳/۱۶

تغییر همتی نقشی در تاخیر مابقی واریزی به بورس ندارد/ احتمال انجام طی چند روز آینده
رییس سازمان بورس:

تغییر همتی نقشی در تاخیر مابقی واریزی به بورس ندارد/ احتمال انجام طی چند روز آینده

رییس سازمان بورس با اشاره به عدم نقش تغییر رییس بانک مرکزی در تاخیر مابقی واریزی به صندوق تثبیت بازار و پیگیری ها برای انجام طی چند روز آینده، تصویب طرح مالیات برعایدی سرمایه را به نفع معاملات دانست.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمدعلی دهقان دهنوی با اشاره به باقی‌مانده منابع مالی که قرار بود بانک مرکزی تا ۱۱ خرداد به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز کند به ایرنا گفت: پیگیری‌های لازم برای واریز باقی‌مانده منابع مالی از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه درحال انجام است و به احتمال زیاد طی چند روز آینده انجام خواهد شد.

وی درخصوص اینکه آیا تغییر رییس بانک مرکزی ممکن است در تاخیر این واریزی نقش داشته باشد یا خیر، افزود: تغییر رییس بانک مرکزی هیچ ارتباطی به تاخیر یا عدم واریز منابع مالی به صندوق تثبیت بازار سرمایه ندارد. زیرا از زمان عبدالناصر همتی رییس سابق بانک مرکزی دستورات لازم ابلاغ شده بود.

این مقام مسئول باتوجه به اینکه بسیاری از فعالان بازار معتقدند معادل ریالی ۲۰۰ میلیون دلار چندان رقم قابل توجهی نیست که بتواند بر بازگشت رشد به معاملات تاثیرگذار باشد، آیا ممکن است تصمیمات لازم برای واریزی بیشتر اتخاذ شود یا خیر؟ توضیح داد: در این مرحله معادل ریالی ۲۰۰ میلیون دلار به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز می‌شود. در مصوبه اصلی رقم بیشتری برای واریزی در نظر گرفته شده که در صورت نیاز اقدام‌ها و پیگیری‌های لازم برای واریز انجام خواهد شد.

دهقان دهنوی ادامه داد: صحبت‌های مطرح شده در مورد عدم اثرپذیری بازار از این واریزی درست نبود. زیرا به‌محض واریز نقدینگی به صندوق تثبیت، وضعیت بازار سهام نسبت به گذشته با تغییرات زیادی همراه شد و روند بهتری گرفت. عوامل متعددی در روند صعودی بازار اثرگذار هستند و نمی توان وضعیت صعودی و نزولی شاخص بورس را فقط وابسته به یک یا چند عامل دانست.

وی با بیان اینکه صندوق تثبیت بازار از یک اساسنامه و روش معاملاتی برخوردار است، تصریح کرد: زمانی که بازار وارد مرحله منفی شود صندوق‌ها اقدام به عمل می‌کنند و فعالیت‌های لازم را برای خرید انجام می‌دهند. در مقابل زمانی هم که وارد مرحله مثبت می‌شود، پول را نقد می‌کنند تا در شرایط منفی بازار دوباره اقدام به خرید کنند. کار اصلی صندوق تثبیت، تسهیل‌کننده روند بازار است و قرار نیست این پول وارد صندوق تثبیت شود و بخواهد با آن اتفاقات دیگری انجام شود.

دهقان‌دهنوی با بیان اینکه صندوق تثبیت بازار سرمایه در راستای وظایف با سرمایه‌هایی که در اختیار دارد به تثبیت شرایط بازار کمک می‌کند، گفت: تثبیت شرایط وابسته به سایر عوامل اقتصادی است که در صورت کمک سایر متغیرها می‌توان شاهد روزهای خیلی بهتری بود. اکنون مالیات برعایدی سرمایه فقط در حد طرح است و برای بازارهای رقیب که غیرمولد هستند تصمیم اخذ مالیات گرفته شده است. با توجه به اینکه مالیات از بازار سرمایه گرفته نمی‌شود بنابراین این طرح برای معاملات بورس طرحی بسیار مثبت است و به نفع معاملات خواهد بود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ