کد خبر: ۱۶۸۹۹۳
۰:۰ - ۱۴۰۰/۳/۲۳

فولاد مبارکه حتی با کاهش سهمیه برق در تولید و تأمین نیاز بازار فعال است
مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی شرکت:

فولاد مبارکه حتی با کاهش سهمیه برق در تولید و تأمین نیاز بازار فعال است

مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی فولاد مبارکه گفت: توانیر با اعمال برنامه مدیریت بار، ۴۰ درصد نیاز برق شرکت را محدود می‌کند اما تولید محصول و تأمین نیاز بازار حتی با کاهش سهمیه انجام می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، جواد نیلی احمدآبادی در خصوص أثر و اجرای طرح مدیریت بار در مجموعه بزرگ فولاد مبارکه به ایسنا گفت: در واقع از اواخر اردیبهشت‌ شرکت مشمول محدودیت‌های مدیریت بار شده است. سال‌ های گذشته برنامه مدیریت بار از نیمه خرداد و بعضا از ابتدای تیر آغاز می‌شد اما سال جاری این محدودیت‌ها بسیار زودتر اعمال شد و سهمیه برق کاهش یافت.

وی افزود: با نزدیک شدن به روزهای گرم‌تر و تیرماه، شدت محدودیت‌های مدیریت بار بیشتر می‌شود و این امر محدودیت‌هایی را برای خطوط تولید فولاد مبارکه به همراه دارد. بطور معمول برخی توقفات و تعمیرات اساسی خط تولید را برای فصل گرم تابستان پیش‌بینی شده اما جدا از توقفات برنامه‌ریزی‌شده، برخی توقفات اضطراری برق هم خواهیم داشت که موجب کاهش تولید می‌شود. البته با توجه به انعطاف‌پذیر بودن مجموعه فولاد مبارکه در خصوص محصولات میانی، اثرات این محدودیت‌ها به حداقل رسانده شد.

این مدیر خدمات فنی توضیح داد: یکی از نیازهای فولاد مبارکه آهن اسفنجی است که تولید آن نیاز به تأمین آب و برق دارد و اگر این محصول توسط خود شرکت تولید شود، هزینه‌ها کمتر می‌شود اما زمانی که محدودیت‌های آب، گاز یا برق اعمال می‌شود با توجه به اینکه نمی‌توان خط تولید را برای تأمین نیاز بازار متوقف کرد، ناچار آهن اسفنجی با کیفیت کمتر و قیمت بیشتر خریداری می شود.

نیلی احمدآبادی تصریح کرد: شاید میزان تولید محصول نهایی از محدودیت برق آن‌چنان کاهش نیابد اما بطورقطع با افزایش هزینه‌های تولید مواجه شده با وجود این تأثیر قطعی برق در حدی نخواهد بود که خللی در تأمین نیازهای مشتریان ایجاد شود. فولاد مبارکه همواره برنامه تعمیرات اساسی را در تابستان برای کاهش مصرف برق و در زمستان برای کاهش مصرف گاز پیش‌بینی می‌کند بنابراین این توانایی را دارد که محصولات نهایی را تولید و نیاز بازار را تأمین کند.

وی با بیان اینکه شرکت توانیر با اعمال برنامه مدیریت بار، حدود ۴۰ درصد نیاز برق فولاد مبارکه را محدود می‌کند، گفت: مصرف برق فولاد مبارکه در ساعت ۱۰۰۰ مگاوات است اما با اجرای محدودیت‌های طرح مدیریت بار، مصرف برق به ساعتی ۶۰۰ مگاوات کاهش می‌یابد.  فولاد مبارکه همواره همکاری خوبی با دیسپاچینگ ملی دارد و بعضا برای پایداری شبکه برق کمک‌های بیشتری هم خواهد داشت. با توجه به سراسری بودن شبکه برق اگر این شبکه دچار اخلال شود، کل شبکه از دست می‌رود و برگرداندن آن ممکن است حتی بیش از یک روز به طول انجامد.

مدیر ارشد خدمات فنی و پشتیبانی فولاد مبارکه ادامه داد: دیسپاچینگ ملی ارتباط مستقیم و تنگاتنگی با فولاد مبارکه دارد بنابراین اکنون محدودیت‌های کاهش مصرف برق حدود ۴۰ درصد است. بسته‌های تشویقی که توانیر بعد از اجرای طرح مدیریت بار به صنایع تخصیص می‌دهد، اصلا جوابگوی خسارات توقف تولید، گران‌تر خریدن محصولات میانی و آسیب دیدن تجهیزات فولاد مبارکه نیست.

نیلی احمدآبادی با اشاره به تأثیر کم‌آبی در فولاد مبارکه عنوان کرد: موضوع آب یکی از مباحث قدیمی است که از اواخر دهه ۷۰ پیش آمد بنابراین با توجه به افق فعالیت‌ها، فولاد مبارکه سرمایه‌گذاری زیادی به‌منظور کاهش مصرف آب انجام داده تا بتواند با آب کمتر، خط تولید را سرپا نگه دارد. سرمایه‌گذاری‌ها برای خرید پساب‌های شهری و تصفیه آن و بازچرخانی حداکثری آب انجام شده و با توجه به محدودیت شدید آب و دریافت حدود ۱۵ درصد آب معمول، اکنون خطوط تولید را با محدودیت‌های بیشتری نگه می دارد.اگر شرایط آبی ادامه‌دار باشد بطور قطع منجر به محدودیت و توقف جدی در مجموعه فولاد مبارکه خواهد شد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ