کد خبر: ۱۶۹۰۵۳
۱۰:۲ - ۱۴۰۰/۳/۲۴

تبعات تحریم ها و مزایای لغو برای شرکت های صادرات محور + پیش بینی دلار
نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران مطرح کرد:

تبعات تحریم ها و مزایای لغو برای شرکت های صادرات محور + پیش بینی دلار

نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران با اشاره به اثر تحریم‌ها و مزایای لغو برای شرکت های صادرات محور گفت : دلار با اعلام نتیجه مثبت مذاکرات به ٢٠ هزار تومان خواهد رسید.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، عباس آرگون با اشاره به ایجاد ظرفیت‌های مناسب برای روند صعودی بازار به ایرنا اعلام کرد: امید می رود در دولت جدید به سمت استفاده از این فرصت‌ها پیش رفت. به هیچ عنوان نباید بصورت موقت ساز و کار لازم برای معاملات بورس فراهم شود و بعد این بازار به حال خود رها شود.  نتیجه مذاکرات وین یکی از نگرانی‌های فعلی بازار است که به نظر می رسد با ایجاد موافقت با کاهش شدیدی در قیمت دلار روبرو نشد مگر آنکه به دنبال سرکوب قیمت دلار بوده که این موضوع به صلاح اقتصاد نخواهد بود.

اکنون انتظارها نسبت به افزایش و کاهش قیمت‌ها بیش از حد واقع است. شاید با ایجاد دسترسی به منابع ارزی ،افت مقطعی قیمت دلار رخ دهد و در سهام شرکت‌های صادرات‌محور افتی در قیمت و معاملات اتفاق بیفتد اما از طرف دیگر به دلیل برداشته شدن محدودیت‌ها بسیاری از هزینه‌هایی که شرکت‌ها بابت تحریم‌های اعمال شده پرداخت می‌کردند، منتفی می‌شود که این موضوع را می‌توان به عنوان منفعت و نقطه مثبت مذکرات عنوان کرد. با وجود تحریم‌ها امکان نقل و انتقال پول وجود ندارد و نمی‌توان کالاها را در بازارهای رقابتی به فروش رساند بلکه کالاها فقط به افرادی خاص فروخته می شوند و در کنار این محدودیت‌ها به راحتی امکان تامین مواد اولیه و خرید آنها وجود ندارد.

بورس افت قیمت دلار را پیشخور کرده است

تحریم‌ها حدود ٢٠ درصد از بهای تمام شده کالاها را افزایش داده و در کنار آن سود صادرات هم با کاهش همراه شده است بنابراین با از بین رفتن تحریم‌ها عملیات اجرایی شرکت ها با فراغ بال بیشتری انجام می‌شود و با کاهش بهای تمام شده همراه خواهند شد. به نظر نمی رسد با اعلام اخبار نتایج مثبت در مذاکرات وین، قیمت دلار به محدوده های قیمتی ۱۵ هزار تومان برسد. قیمت دلار در آن در زمان نهایت به نرخ ٢٠ هزار تومان خواهد رسید که در چند وقت اخیر به این محدوده ها رسیده بود و بازار این موضوع را پیشخور کرده است.

مزایای برداشته شدن تحریم‌ها

خرید اعتباری، کاهش رفع محدودیت های نقل و انتقال پول، افزایش قدرت چانه زنی برای خرید و فروش از جمله مزایای برداشته شدن تحریم ها تلقی می شوند. این اتفاق در کنار واریز یک درصد نقدینگی از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه می تواند روزهای خوشی را برای بازار سرمایه رقم بزند و آرامش به معاملات این بازار بازگردد.

پیش‌بینی معاملات وابسته به رویکرد دولت آینده

آینده معاملات وابسته به رویکرد دولت آینده است. بازار سرمایه فرصتی برای کشور است و باید استفاده حداکثری از این فرصت ها برای تامین مالی، رشد اقتصادی و افزایش صادرات کرد.  بازار سرمایه با این میزان سهامدار می تواند از آینده درخشانی برخوردار باشد. اکنون ظرفیت‌های خوبی در بازار ایجاد شده که باید با برنامه‌ ریزی‌های صورت گرفته از این ظرفیت‌ها استفاده کرد. اگر قرار باشد به بورس نگاه ابزاری و بعد از مدتی به حال خود رها شود بطور حتم معاملات به روند اصلاحی ادامه می دهد و ظرفیت ها بلا استفاده خواهد ماند.

ایجاد هر گونه محدودیت در معاملات بازارهای رقیب مانند اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه، زمینه بهبود روند معاملات را فراهم می کند و باعث ورود سرمایه های جدید به این بازار خواهد شد. باید قبل از ورود سرمایه گذاران به بازار سهام زیرساخت های لازم برای معاملات فراهم شود در غیراین صورت معاملات همچون سال گذشته با ایجاد حباب خواهد بود. باید اقدامی انجام شود تا سرمایه‌هایی که از بازار غیرمولد وارد می شوند به سمت بنگاه ها و پروژه های نیمه تمام هدایت شود. نباید سرمایه ها به بورس وارد شوند و با ایجاد صف های خرید طولانی و افزایش غیرواقعی قیمت سهام، سهامداران را وسوسه به سرمایه‌گذاری در این بازار کرد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ