کد خبر: ۱۷۱۹۷۸
۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۴/۱۹

آمارهای نوبخت برای رد ادعای صدا و سیما درباره عملکرد دولت در حوزه برق

آمارهای نوبخت برای رد ادعای صدا و سیما درباره عملکرد دولت در حوزه برق

رییس سازمان برنامه و بودجه در واکنش به ادعای صدا و سیما مبنی بر عدم سرمایه گذاری و بهره برداری از نیروگاه جدید از افزایش ۱۹.۷ هزار مگاواتی به ظرفیت نیروگاهی برق در هشت سال گذشته خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمدباقر نوبخت در حاشیه جلسه هیات دولت درخصوص اقدامات دولت در زمینه تولید برق گفت: مردم با مشکل کمبود برق مواجه هستند و با این وضعیت عده‌ای اظهار نظرهای نادرستی درباره عملکرد دولت در حوزه برق مطرح می‌کنند. این اظهار نظرها که در رسانه ملی نیز منعکس شد حاکی از این بود در سال‌های گذشته هیچ‌گونه اقدامی برای افزایش ظرفیت برق انجام نشده و وضعیت کنونی ناشی از عدم ظرفیت‌ سازی‌ هایی است که باید انجام می‌شد.

وی افزود: در برنامه ششم توسعه ۲۴.۳ هزار مگاوات ظرفیت سازی شروع شد و در دولت‌های یازدهم و دوازدهم بیش از ۱۹.۷ هزار مگاوات در  هشت سال گذشته به ظرفیت نیروگاهی برق اضافه شد.  همچنین بین سال‌های ۹۷ تا ۹۹ دولت به دلیل اینکه هزینه تمام شده تولید برق بیشتر از قیمتی است که به مصرف کننده عرضه می‌شود، ۲۱ هزار میلیارد تومان  از بدهی‌های این صنعت را تقبل کرد.

این مقام مسئول ادامه داد: طبق قانون هدفمندی یارانه‌ها هر آنچه از افزایش قیمت‌ها حاصل می‌شود باید بصورت یارانه مستقیم به مردم و بخش تولید کمک شود. در سه سال ۹۷ تا ۹۹ سازمان هدفمندی یارانه‌ها ۱۰ هزار میلیارد تومان از آنچه که از افزایش قیمت برق دریافت کرده بود را به صنعت برق برگرداند تا این صنعت بتواند سرمایه‌گذاری‌های لازم را انجام دهد.

نوبخت درخصوص تعداد نیروگاه‌های افتتاح شده نیز توضیح داد: در دولت یازدهم و دوازدهم بخش گاز نیروگاهی سیکل ترکیبی قشم، دالاهو، فردوسی، شیروان، هنگام، کاسپین، سبلان، خرم آباد، جهرم،آریان، زرند، عسلویه و ارومیه تاکنون وارد مدار شده یا تا پایان این دولت به بهره برداری خواهد رسید و در مجموع ۳.۸ هزار مگاوات برق به ظرفیت اضافه شده است.

وی اضافه کرد: اکنون بین عرضه و تقاضا توازنی وجود ندارد و به همین دلیل مردم با قطعی برق مواجه می‌شوند. این موضوع باعث تأسف و نگرانی است اما اینکه بگویند در سال‌های گذشته هیچ سرمایه گذاری انجام نشده و نیروگاه جدیدی به بهره برداری نرسیده، درست نیست.

بنابراین گزارش، گزارش‌گر صدا و سیما مدعی شد براساس آمار میانگین، ظرفیت نصب شده نیروگاهی در دولت یازدهم و دوازدهم تقریبا نصف دولت دهم بوده است.

همچنین محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری شبکه دو مدعی شد در طول ۵ سال گذشته یک نیروگاه جدید به صنعت برق اضافه نکرده‌اند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ