کد خبر: ۱۷۲۵۸۱
۰:۰ - ۱۴۰۰/۵/۷

آخرین وضعیت راه اندازی بورس بین المللی مناطق آزاد/ جزییاتی از پنجمین بورس ایران
مدیر اجرایی تاسیس بورس بین الملل مناطق آزاد اعلام کرد:

آخرین وضعیت راه اندازی بورس بین المللی مناطق آزاد/ جزییاتی از پنجمین بورس ایران

مدیر اجرایی تاسیس بورس بین الملل مناطق آزاد ، آخرین وضعیت راه اندازی پنجمین بورس ایران را با امکان حضور سرمایه گذاران خارجی اعلام کرد .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، الهام سخایی درباره آخرین وضعیت راه اندازی بورس بین الملل در مناطق آزاد به باشگاه خبرنگاران جوان گفت : طبق مصوبه اسفند ۹۷ هیئت وزیران، اجازه تاسیس این بورس به عنوان پنجمین بورس ایران و با سرمایه اولیه و معاملات ارزی و با امکان حضور سهامدار و سرمایه گذار خارجی در راه اندازی، داده شد .

وی افزود: در حالی بورس‌ها مکمل هم بوده و در رقابت باهم نیستند که این بورس هم به عنوان بورس بین المللی ، هیچ تداخلی با سایر بورس‌ها نخواهد داشت. براساس برنامه ریزی و در مرحله اول، اوراق ارزی برای تامین مالی پروژه‌های بزرگ منتشر می شوند و بعد از رسیدن شرکت‌ها به سطحی از استاندارد‌های مالی بین المللی و عرضه سهام به صورت ارزی، مرحله دوم با امکان عرضه سهام شرکت‌ها به صورت ارزی در تابلوی بورس بین الملل آغاز می شود .

این مقام مسئول ادامه داد: علاوه براین با توجه به ارزی بودن بستر معاملات، امکان عرضه تمام کالا‌های صادراتی از طریق این بورس ، وجود دارد. در این میان اصول گزارش دهی و اداره شرکت‌ها هم با ورود فعالان اقتصادی و سهامداران خارجی به سمت استاندارد‌های بین المللی حرکت خواهد کرد که می‌تواند در بازار ثانویه و خرید و فروش سهام، سایر ابزار‌ها و دارایی‌های پذیرفته شده در بورس ، اثر مثبتی بگذارد .

آخرین وضعیت راه اندازی بورس بین الملل

سخایی درباره آخرین مرحله راه اندازی بورس بین الملل هم توضیح داد: بعد از انجام مطالعات و بررسی‌ها ، برنامه های مربوط به کسب و کار، عملیات،  قوانین و مقررات، دستورالعمل‌های داخلی و نحوه فعالیت بازیگران تهیه شده و به ضمیمه درخواست صدور مجوز شورای عالی بورس به سازمان بورس ارائه شده است.

مدیر اجرایی تاسیس بورس بین الملل مناطق آزاد ادامه داد: بررسی‌های سازمان بورس هم به انجام رسیده و در انتظار صدور مجوز شورای عالی بورس است تا اقدامات تاسیس شرکت و راه اندازی بورس بین الملل در منطقه آزاد کیش به انجام برسد. طبیعتا راه اندازی یک نهاد مالی بین المللی اقدام بسیار بزرگ و مهمی است و تاثیر قابل توجهی بر شرکت‌های بزرگ کشور خواهد داشت.

سخایی در پاسخ به این سوال که آیا با شرایط بین المللی ایران راه اندازی این بورس موضوعیت دارد یا خیر ، تصریح کرد: زمان حال ، بهترین فرصت برای ایجاد زیرساخت‌ها است تا هر زمان شرایط عادی بین المللی از لحاظ مالی و سرمایه گذاری فراهم و با اقبال سرمایه گذاران خارجی مواجه شد، بستر جذب سرمایه و منابع مالی خارجی به اقتصاد فراهم باشد. نه اینکه در آن زمان، تازه به فکر ایجاد زیر ساخت و تاسیس بورس بود .

وی ادامه داد: علاوه بر این طبق سابقه تاسیس چهار بورس فعال ایران، راه اندازی چنین بورسی ، یک شبه اتفاق نمی‌افتد و به زمان قابل توجهی برای راه اندازی، نهایی سازی و شروع فعالیت نیاز است. ادامه اقدامات بورس بین الملل هم منوط به صدور مجوز شورای عالی بورس بوده که طبق برنامه زمان بندی و با گشایش حداقلی در شرایط بین‌المللی اقتصاد، فعالیت این بورس آغاز خواهد شد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ