کد خبر: ۱۷۲۶۲۱
۱۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۵/۹

حق انتفاع از اطلاعات معاملات تقلیدی تایید شد/ خرید و فروش با راهبری فرد خبره
توسط کمیته فقهی سازمان:

حق انتفاع از اطلاعات معاملات تقلیدی تایید شد/ خرید و فروش با راهبری فرد خبره

دبیر کمیته فقهی سازمان بورس از بررسی و جمع‌بندی موضوع معاملات تقلیدی در جلسه اخیر این کمیته به عنوان روشی برای توسعه بازار سرمایه خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مجید پیره با بیان اینکه معاملات تقلیدی این اجازه را به سهامداران می دهد از طریق یک پلتفرم از روی دست یک فرد خبره خرید و فروش کنند و معاملات مشابهی داشته باشند از بررسی و جمع‌بندی موضوع این معاملات در جلسه اخیر این کمیته تخصصی خبر داد.

وی افزود: معاملات تقلیدی در بازارهای سرمایه توسعه‌ یافته مورد استفاده قرار گرفته و یکی از راه‌کارهای توسعه بازار  و بهبود تصمیم‌های سرمایه‌گذاری و رفتارهای معاملاتی فعالان بازار سرمایه است. در این‌گونه معاملات، یک فرد که خبره بازار است به عنوان راهبر به سکو یا پلتفرم اجازه دسترسی به سوابق معاملاتی را می‌دهد. سکو این اجازه را می‌یابد که به سوابق معاملاتی راهبر دسترسی داشته باشد و آنها را در اختیار مجموعه‌ای که پیرو خوانده می‌شود، قرار دهد.

این مقام مسئول ادامه داد: پیرو افرادی هستند که بخشی یا تمام معاملات را برمبنای معاملات راهبر تنظیم می‌کنند. با توجه به اطلاعاتی که راهبر از معاملات در اختیار سکو قرار می‌دهد، سکو سفارش های معاملاتی که مربوط به پیرو است را نیز تنظیم می‌کند و برای اجرا در اختیار کارگزاری قرار می‌هد. در این روش معاملاتی، افراد پیرو از تصمیم‌های راهبر آگاه می‌شوند و می‌توانند سبد دارایی‌ها را بر مبنای استراتژی‌های معاملاتی راهبر تنظیم کنند.

پیره عنوان کرد: این موضوع طی دو جلسه در کمیته فقهی سازمان به بحث، گفت‌ و گو و بررسی گذاشته شد و در نهایت کمیته معاملات تقلیدی را از باب حق انتفاع از اطلاعات تایید کرد. راهبر در برابر واگذاری انتفاع از اطلاعاتی که در اختیار دارد به افراد پیرو، مبلغی را دریافت می‌کند. توسعه معاملات تقلیدی در بازار سرمایه می‌تواند ضمن کمک به اصلاح رفتارها و استراتژی‌های معاملاتی سرمایه‌گذاران، منشا بالقوه‌ای برای رخدادن برخی آسیب‌ها نیز باشد.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه در شریعت اسلام، ضرر رساندن به سایرین نهی شده، کمیته تخصصی فقهی تاکید بر رصد معاملات تقلیدی از سوی نهادهای ناظر در مجموعه بازار سرمایه دارد تا از سوء‌استفاده‌های احتمالی پیشگیری شود. همچنین لازم است دستورالعمل و فرایندهای معاملات تقلیدی پیش از نهایی و اجرایی شدن در این کمیته مورد بررسی قرار بگیرد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ