کد خبر: ۱۷۲۶۶۶
۱۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۵/۱۰

تفاوت و شباهت معاملات کپی و تقلیدی / مزایا / راهکار مقابله با سیگنال فروشی
عضو انجمن مالی اسلامی مطرح کرد:

تفاوت و شباهت معاملات کپی و تقلیدی / مزایا / راهکار مقابله با سیگنال فروشی

عضو انجمن مالی اسلامی با اشاره به تفاوت و شباهت معاملات کپی و تقلیدی و مزایای آن گفت: این معاملات بهترین پاسخ به سیگنال فروشی است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، میلاد خوش‌ زبان درخصوص چارچوب معاملات کپی و قرارداد معاملات تقلیدی از منظر فقهی و حقوقی به سنا گفت: معاملات کپی و تقلیدی به عنوان طرح و ایده وارد کمیته فقهی سازمان بورس شد و پس از بررسی به تصویب رسید.

وی افزود: معاملات کپی و تقلیدی از ساز و کارهای نوین و سرمایه‌گذاری نوآورانه‌ای است که در برخی بازارهای مالی توسعه‌یافته دنیا اجرایی می شود. در این معاملات، شخص سرمایه‌گذار که به وی پیرو نیز گفته می‌شود بطور خودکار هر عملیاتی که توسط معامله‌گر راهبر که شخصی خبره و با کارنامه معاملاتی مشخص است، انجام می‌دهد را عیناً در حساب شخصی تکرار می‌کند.

این عضو انجمن مالی اسلامی با بیان اینکه معاملات کپی و تقلیدی به نوعی، سرمایه‌گذاری غیرمستقیم محسوب می‌شود، ادامه داد: در این نوع از سرمایه‌گذاری، سرمایه‌ گذار مالکیت و اختیار حساب معاملاتی در کارگزاری را برعهده دارد و از طریق پلتفرم معاملات کپی و تقلیدی، حساب را به معامله‌گر راهبر متصل می‌کند تا هر سفارش معامله‌گر راهبر را بصورت خودکار کپی و به کارگزاری ارسال کند. با این روش پیرو هر عمل راهبر را دقیقا انجام می‌دهد.

خوش‌ زبان با اشاره به اینکه قرارداد معاملات تقلیدی مرکب و چندجانبه است، عنوان کرد: معامله‌گر راهبر یک رکن این‌ معاملات و فردی خبره است که حق بهره‌برداری از اطلاعات معاملاتی که شامل سفارش‌ها، تاریخچه و سوابق معاملاتی‌ می‌شود را در اختیار سکو (پلتفرم) قرار می‌دهد. رکن دوم، اشخاص پیرو هستند که با دنبال کردن راهبر معاملات وی را کپی می‌کنند. رکن سوم و چهارم، پلتفرم معاملاتی متعلق به شخص حقوقی (مالک سکو) و کارگزاری هستند. البته اگر سکو متعلق به کارگزار باشد این دو رکن تبدیل به یک رکن می‌شود.

وی با اشاره به تفاوت میان دو نوع معاملات کپی و تقلیدی تصریح کرد: معاملات کپی و تقلیدی از نظر فراهم آوردن امکان انتفاع از نتایج معاملات راهبر به نفع پیرو، شبیه به یکدیگر هستند. تفاوت آنها در این است که در معاملات کپی، پیرو از یک معامله خاص پیروی می‌کند درحالی‌که در معاملات تقلیدی، پیرو در طیف وسیعی از سفارش‌ها از معاملات راهبر پیروی می‌کند و در واقع حساب معاملاتی را متصل به حساب شخص یا اشخاص راهبر کرده تا هر عمل را عینا انجام دهد. معاملات تقلیدی مجموعه‌ای از معاملات کپی از یک شخص راهبر است.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: در این معاملات، سکو توسط یک نرم‌افزار واسط، اطلاعات معاملاتی راهبر را بصورت خودکار به اطلاع پیرو می‌رساند. سپس پیرو نیز آن معامله را بصورت خودکار کپی و بعد سکو سفارش‌ها را برای اجرا به کارگزاری منتقل می‌کند. شفافیت یکی از مهم‌ترین مزیت‌های این ‎گونه معاملات است. در این روش، معاملات گذشته و فعلی راهبر به روشنی در اختیار اشخاص پیرو قرار می‌گیرد و سابقه معاملاتی و عملکرد وی در قالب یک صفحه شخصی برای اشخاص پیرو نمایش داده می‌شود. بنابراین سرمایه‌گذاران می‌توانند کاملا شفاف عملکرد واقعی اشخاص راهبر را مشاهده کنند.

خوش‌زبان کاهش ریسک برای معامله‌گران تازه‌کار را از دیگر مزایای معاملات کپی و تقلیدی خواند و توضیح داد: این روش می‌تواند شیوه‌ای مناسب برای شروع و سرمایه‌گذاری بسیاری از معامله‌گران تازه‌وارد یا اشخاصی که زمان و تخصص لازم را ندارند و گاهی مبالغ زیادی را به دلیل اتخاذ استراتژی‌های معاملاتی نامناسب از دست‌ می‌دهند، باشد. اینگونه معاملات امکان بهره‌برداری از دانش، تجربه و تخصص سرمایه‌گذار یا سرمایه‌گذاران حرفه‌ای را برای اشخاص پیرو فراهم می‌سازد.

به گفته وی، پیرو می‌تواند براساس استراتژی معاملاتی، راهبر یا راهبرانی که استراتژی‌ مشابه دارند را انتخاب و میزان سرمایه‌گذاری را نیز تعیین کند. پیرو در معاملات کپی می‌تواند مشخص کند چه مقدار از موجودی حساب در این معاملات برای هر راهبر استفاده شود. ایجاد فرصت درآمدزایی برای راهبران به عنوان معامله‌گران، تحلیلگران و مدیرانی که از مهارت بالا برخوردار هستند، مزیت دیگر این معاملات است. امکان متنوع‌سازی پرتفوی سرمایه‌گذاری و در نتیجه کاهش ریسک بصورت حرفه‌ای از جمله سایر مزیت‌های این روش معاملاتی برای اشخاص پیرو نیز هست.

عضو انجمن مالی اسلامی به مخاطرات معاملات کپی و تقلیدی اشاره کرد و گفت: این‌گونه معاملات با اینکه می‌توانند سبب توسعه بازار و بهبود رفتارهای سرمایه‌گذاری معامله‌گران شوند اما مخاطراتی نیز می‌توانند در پی داشته باشند. از جمله اینکه موفقیت پیرو در گرو موفقیت معاملات راهبر است. همچنین ممکن است افزایش کارمزد معاملاتی به علت معاملات مکرر یا هزینه‌های مدیریتی نیز وجود داشته باشد. اگر پیرو، راهبری که معاملات زیادی انجام می‌دهد را انتخاب کند، طبیعی است که هزینه‌ معاملاتی وی نیز افزایش می‌یابد.

خوش زبان به معضل سیگنال‌فروشی اشاره کرد و افزود: معاملات کپی و تقلیدی بهترین پاسخ به سیگنال فروشی است. زیرا در این روش، حق بهره‌برداری از اطلاعات معاملات واقعی راهبر در اختیار اشخاص پیرو قرار داده می‌شود. با وجود این ابزار، افرادی که قصد فریب سرمایه‌گذاران را دارند نمی‌توانند مهارت‌ها را ثابت کرده و اعتماد سرمایه‌گذاران را جلب کنند و آنها را با سیگنال‌های نامعلوم به خرید و فروش‌ سهام وادارند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ