کد خبر: ۱۷۲۷۶۲
۱۵:۵۵ - ۱۴۰۰/۵/۱۲

پیش‌بینی تورم ۶۰ درصدی تا پایان سال و هشدار اقتصاد ونزوئلایی
عضو اتاق بازرگانی مطرح کرد:

پیش‌بینی تورم ۶۰ درصدی تا پایان سال و هشدار اقتصاد ونزوئلایی

عضو اتاق بازرگانی ضمن پیش‌بینی تورم ۶۰ درصدی تا پایان سال جاری گفت: با ادامه این روند، اقتصاد ایران ونزوئلایی و ورشکسته می شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مسعود دانشمند درباره روند افزایش نرخ تورم و کاهش ارزش پول ملی به ایلنا گفت: تا زمانی که تولید رونق پیدا نکند بیکاری، تورم و کاهش ارزش پول ملی وجود دارد. اگر تولید توسعه یابد، اشتغال هم افزایش می یابد. با توسعه اشتغال دیگر دولت نیازی به چاپ پول بدون پشتوانه ندارد. چراکه چرخش پول، درآمد دولت را تامین می‌کند. در این صورت با عدم افزایش نقدینگی، تورم کاهش و پول ملی هم بتدریج ارزش می یابد.

وی افزود: تولید باید هم برای داخل و هم برای صادرات باشد. برای تولید نیاز به واردات است. برای توسعه صادرات و واردات که پیش‌نیاز تولید است باید بانک ها اصلاح شود. برای این کار هم باید مشکلات FATF و سوئیفت را حل کرد تا حداقل بتوان ارز حاصل از صادرات نفت، گاز، پتروشیمی و... را بازگرداند و در خدمت چرخه تولید قرار داد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: دولت به علت نبود چرخش مالی ناچار به چاپ پول و افزایش نقدینگی است. افزایش پایه پولی نیز منجر به تورم می‌شود. کلید حل همه این مشکلات رونق تولید است. رونق تولید نیز اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه مشکل FATF و سوئیفت را حل کرده و ارتباط تجاری را با سایر کشورها برقرار کرد.

دانشمند گفت: اگر ایران همین مسیر را در پیش ببرد، وضعیت اقتصاد ونزوئلایی و ورشکسته می شود و کاهش ارزش پول ملی، تورم، بیکاری و... بیشتر خواهد شد.احتمالا تا پایان سال تورم به 55 یا 60 درصد برسد که بسیار زیاد است. چرا که در سایر کشورها عموما تک رقمی است. تورم 55 درصدی یعنی برای مقدار مشخصی کالا باید 55 درصد بیشتر پول پرداخت کرد و برای پرداخت این پول هم باید دستمزد افزایش یابد. ظرفیت اقتصادی هم به مقداری نیست که دستمزدها به این مقدار افزایش پیدا کنند. این موضوع یعنی مردم فقیرتر می‌شوند و سفره‌ها کوچکتر و شاید بتوان گفت دیگر سفره‌ای وجود نخواهد داشت.

وی افزود:‌ ابرتورم حدود 300 یا 400 درصد تعبیر می‌شود. ایران به این مرحله نمی‌رسد اما پیش‌بینی می شود با ادامه این روند تا پایان سال جاری نسبت به سال گذشته تورم 20 درصد افزایش یابد. سال گذشته میزان تورم 40 درصد بود و تا پایان سال می‌تواند به 60 درصد برسد که رقم بسیار زیادی است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ