کد خبر: ۱۷۲۷۹۰
۱۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۵/۱۳

وضعیت نقدینگی و واکنش به اقدام بحرین/ رشد۷۱ درصدی پرداخت وام و گلایه از بانکها
رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد:

وضعیت نقدینگی و واکنش به اقدام بحرین/ رشد۷۱ درصدی پرداخت وام و گلایه از بانکها

رئیس کل بانک مرکزی با اعلام چند آمار از رشد نقدینگی و واکنش به اقدام قضایی بحرین از رشد ۷۱.۳ درصدی پرداخت وام در سه ماه اول سال خبر داد و از برخی بانک ها گلایه کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، اکبر کمیجانی در جلسه با مدیران عامل بانک ها اعلام کرد: در حالی شرایط خاص اقتصادی از سال ۹۷ تاکنون ناشی از تحریم‌ها و کسری بودجه دولت بود که رشد نقدینگی، افزایش تورم و رشد نرخ ارز را در پی دارد که بر تصمیمات عمده میان‌مدت و بلندمدت اقتصادتاثیر می‌گذارد.

بانک مرکزی تمام توان را برای کنترل رشد نقدینگی به کار گرفت. این متغیر در دوازده ماهه منتهی به پایان خرداد ۳۹.۴ درصد بود که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۵.۲ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین نقدینگی نسبت به پایان سال گذشته ۶.۶ درصد افزایش یافته که دلیل عمده این امر استفاده دولت از منابع بانک مرکزی در چارچوب مصوبات قانونی و در قالب تنخواه گردان عمومی به میزان ۵۶ هزار میلیارد تومان است.

افزایش خالص دارایی های خارجی بانک مرکزی هم عمدتاً ناشی از آثار پولی خالص تفاوت نرخ خرید و فروش ارز غیر نرخ نامه ای و نیز ۱.۹ واحد درصد در رشد پایه پولی نقش داشت.

بانک مرکزی در چارچوب عملیات بازار باز و در جهت مدیریت نقدینگی و هدایت نرخ سود بازار بین بانکی حول نرخ سیاستی با توجه به افزایش ذخایر مازاد بانک ها و کاهش نرخ سود در بازار بین بانکی از نیمه دوم خرداد تاکنون ، موضع را بر جذب نقدینگی قرار داده و به اجرای عملیات بازار باز در قالب توافق بازخرید معکوس مبادرت کرده است.

در نتیجه این اقدام تا حدود زیادی از شدت رشد نقدینگی کاسته شده و به هدایت نرخ سود در بازار بین بانکی به سمت نرخ سیاستی (جلوگیری از افت شدید نرخ و فاصله آن از نرخ سیاستی) کمک شده است. برهمین اساس بانک مرکزی با استفاده از ابزار توافق بازخرید معکوس یک هفته ای، طی سه مرحله حراج از نیمه دوم تا پایان خرداد به طور متوسط هر هفته 5.26 هزار میلیارد تومان جذب کرده است.

تلاش های بانک مرکزی برای تامین ارز کالاهای اساسی از آغاز سال جاری مانند سال گذشته تداوم داردو بر این اساس تا پایان تیر 6.3 میلیارد دلار به صورت نقدی و اعتباری برای واردات کالاهای اساسی مربوط به وزارتخانه های صنعت، جهاد کشاورزی و بهداشت تامین ارز صورت گرفته که از این میزان ۲۲۰ میلیون دلار صرفاً به منظور واردات واکسن کرونا انجام شده است.

در روزهای گذشته هم بیش از ۶ میلیون دوز واکسن کرونا با کمک بانک ها وارد شده و تلاش ها برای تامین واکسن و خرید محموله های جدید با قوت ادامه دارد.

رشد 71.3 درصدی پرداخت وام در سه ماه اول سال و نارضایتی از بانک ها

طی سه ماه نخست سال جاری ، بیش از 497 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده که نسبت به دوره مشابه سال قبل 71.3 درصد بیشتر است. سهم بخش مسکن و ساختمان از این میزان تسهیلات با توجه به تکالیف ابلاغی، قابل قبول نیست. چرا که هدایت منابع به سمت بخش مسکن نقش مهمی در خروج از رکود اقتصادی و تحریک زنجیره فعالیت ها و ایجاد اشتغال دارد. لذا بانک ها باید با دقت و جدیت بیشتری در این زمینه عمل کنند.

همچنین طی این مدت، 326 هزار و 800 فقره وام قرض الحسنه ازدواج به مبلغ ۲۸.۱ هزار میلیارد تومان پرداخت شده اما گلایه هایی از سخت گیری برخی بانک ها وجود دارد. بانک ها باید ضمن اعتبارسنجی و حصول اطمینان از توان و عزم دریافت کننده تسهیلات برای بازپرداخت اقساط با توجه به متن قانون در خصوص وثایق عمل کنند. همچنین باید جدیت بیشتری در مورد ابلاغ شیوه نامه پرداخت کارت اعتباری داشته باشند .

واکنش به اقدام قضایی بحرین

محکومیت فیوچر بانک بحرین و برخی بانک‌ها و بانکداران ایرانی به اتهام پولشویی و مصادره اموال بانک های ایرانی در بحرین ، اقدامی سیاسی و فاقد وجاهت قانونی است. بانک مرکزی تاکنون هیچ ابلاغیه یا اخطاریه‌ای از شروع رسیدگی قضایی دادگاه‌های داخلی بحرین به اتهامات مطروحه را دریافت نکرده و هرگونه اقدام دولت و دستگاه قضایی بحرین علیه بانک مرکزی را که از مصونیت قضایی و اجرایی برخوردار است، مغایر با موازین و قواعد حقوق بین‌الملل و مردود می‌داند.

بانک مرکزی در اسرع وقت به این موضوع واکنش نشان داده و اقدامات حقوقی علیه دولت بحرین در این خصوص را آغاز کرده است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ