کد خبر: ۱۷۲۸۱۲
۰:۰ - ۱۴۰۰/۵/۱۴

معاون وزیر خارجه آمریکا خواستار سلب اختیار جنگ نامحدود از رئیس جمهور شد

معاون وزیر خارجه آمریکا خواستار سلب اختیار جنگ نامحدود از رئیس جمهور شد

معاون وزیر خارجه آمریکا با اعلام اینکه لغو مجوز ۲۰۰۲ کنگره تاثیری بر تحرکات دیپلماتیک و عملیات نظامی آمریکا ندارد،خواهان سلب اختیار جنگ نامحدود از رئیس جمهور شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از رویترز، وندی شرمن در جلسه کمیته روابط خارجی سنا با اشاره به اینکه لغو مجوز ۲۰۰۲ کنگره تاثیری روی تحرکات دیپلماتیک و عملیات نظامی آمریکا ندارد،اعلام کرد: دولت بایدن از ابطال این مجوز حمایت می‌کند. چرا که برای حفظ منافع کشور مورد نیاز نیست.لذا انتظار می رود،مجلس اختیار جنگ نامحدود از رئیس جمهور را سلب کند.

بر اساس این گزارش، طبق قانون اساسی آمریکا، اختیار اعلام جنگ بر عهده کنگره است نه رئیس جمهور اما این اختیار به کاخ سفید محول شده که بخشی از آن به علت تصویب مجوزهای "جنگ همیشگی" مثل مجوز استفاده از نیروی نظامی سال ۲۰۰۲ در عراق،باطل نمی‌شود. 

سناتور باب منندز رئیس دموکرات این کمیته ابراز امیدواری کرد،بررسی مجوز استفاده از نیروی نظامی نقطه آغازی برای اصلاح آن باشد که اندکی پس از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ برای مقابله با القاعده به تصویب رسید.

روسای جمهور از دو حزب دموکرات و جمهوریخواه در سال ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲ از این مجوز برای اجرای اقدام نظامی بین‌المللی بدون تایید کنگره استفاده کردند. در اوایل سال ۲۰۲۰ ترامپ از مجوز سال ۲۰۰۲ برای توجیه حمله به سردار سلیمانی در فرودگاه بغداد استفاده کرد. بایدن هم به مجوز ۲۰۰۲ برای حملات اخیر در سومالی متوسل شد.

از نظر برخی جمهوریخواهان،ابطال مجوز عراق و مجوزی که سال ۱۹۹۱ بعد از تهاجم عراق به کویت به تصویب رسید به معنای ضعف در نقاط ناآرام جهان تلقی خواهد شد. همچنین مخالف ابطال این مجوزها بدون تصویب یک مورد جایگزین هستند اما دموکرات ها، جنگ را تمام شده می دانند. انتظار می رود  کمیته روابط خارجی امروز لایحه‌ ابطال مجوزهای ۱۹۹۱ و ۲۰۰۲ عراق را تصویب کند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ