کد خبر: ۱۷۲۹۶۵
۱۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۵/۱۸

چالش ها در روند مذاکرات وین و گزینه مشروط لغو محدود تحریم ها
بلومبرگ بررسی کرد:

چالش ها در روند مذاکرات وین و گزینه مشروط لغو محدود تحریم ها

بلومبرگ با بررسی چالش ها در روند مذاکرات وین اعلام کرد: لغو محدود تحریم‌ها در ازای متوقف کردن برنامه هسته ای هم جزو گزینه های جایگزین قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بلومبرگ با توجه به مواضع واشنگتن و تهران در قبال برجام و چالش های موجود در روند مذاکرات وین اعلام کرد: دولت بایدن با این واقعیت روبرو است که بازگشت به توافق هسته‌ای ممکن است دیگر امکان پذیر نباشد. چون ایران راهکارهایی برای غلبه بر تحریم های آمریکا می یابد و در حال رقابت در راستای پیدا کردن ظرفیت ساختن یک بمب اتمی است.

طبق اعلام منابع مطلع از جریان مذاکرات، مقامات آمریکایی پس از ماه ها مذاکره بر سر بازگشت به توافق در حال بازبینی گزینه ها و خواهان بازگشت سریع به توافق به عنوان گذرگاهی به سمت توافقی طولانی و مستحکم تر هستند. با این حال گزینه های جایگزین از جمله لغو محدود تحریم ها در قدم اول در ازای متوقف کردن برنامه هسته ای ایران را هم بررسی می کنند.

به گفته علی واعظ مدیر طرح ایران در گروه بحران بین المللی، این کار اصلا قرار نبود آسان باشد اما این امید وجود داشت که هر دو طرف، احیای توافق را کم هزینه‌ترین گزینه تلقی کنند اما طرفین در صدد مقصر دانستن یکدیگر برای بر باد دادن این فرصت طلایی هستند.

عدم بازگشت به توافق اصلی یک پس رفت چشمگیر برای بایدن به بار خواهد آورد که احیای این توافق چندجانبه را اولویت اصلی سیاست خارجی و راهنمای برنامه ها برای خاورمیانه با موجود اعتراض های متحدانی مثل اسرائیل و کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله عربستان و بحرین قرار داده بود.

چالش پیش روی مذاکره کنندگان آمریکایی این است که دولت بایدن نتوانسته از اهرم فشاری که به واسطه وجود تحریم ها در اختیار دارد برای متوقف کردن تخطی های ایران از شروط توافق استفاده کند. در عین حال،ایران با رئیس جمهوری فوق محافظه کار و برنامه هسته ای که به سرعت در حال پیش رفت است به رغم مشکلات اقتصادی و فشار تحریم ها، حاضر به تسلیم نیست.

طبق گفته دیپلمات ارشد غربی، روند کند مذاکرات در حال زیر و رو کردن گمانه زنی ها درباره این است که در ادامه چه اتفاقی می افتد. این گمانه زنی ها شامل کور سوی امید به توافقی گسترده تر است که در بر گیرنده نگرانی ها درباره برنامه موشک های بالستیک ایران و حمایت از گروه‌هایی می شود که آمریکا و متحدان آنها را تروریست تلقی می کنند.

سوزان دیماجیو عضو ارشد بنیاد کارنگی در این باره گفت: اگر واشنگتن و تهران با رویکرد "توپ در زمین دیگری است" پیش بروند، حصول هر پیشرفتی دشوار است. احیای توافق قبل از این که رویه گسترش تنش حاکم شود به نفع هر دو طرف است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ