کد خبر: ۱۷۳۱۳۸
۱۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۵/۲۴

رشد ۳.۸ و ۵۱۸  هزار میلیارد تومانی نقدینگی و پایه پولی در ماه گذشته
بانک مرکزی اعلام کرد:

رشد ۳.۸ و ۵۱۸ هزار میلیارد تومانی نقدینگی و پایه پولی در ماه گذشته

بانک مرکزی از رشد بیش از ۳.۸ و ۵۱۸ هزار میلیارد تومانی نقدینگی و پایه پولی در تیر ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بانک مرکزی در گزارش تحلیل تحولات اقتصاد کلان اعلام کرد: بررسی روند شاخص بهای کالا و خدمات مصرفی حاکی از آن است که هرچند تورم ماهانه و نقطه به نقطه در تیرماه نسبت به ماه گذشته کاهش داشته اما همچنان در سطوح بالایی قرار دارد.

بر اساس این گزارش، بررسی بازار مسکن حکایت از آن دارد که قیمت‌ها در تیر‌ماه سال جاری افزایش داشته و متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده در تهران نسبت به خرداد  ۱.۳درصد افزایش یافته است.

همچنین متاثر از تغییر انتظارات فعالان اقتصادی نسبت به تحولات سیاست خارجی (روند مذاکرات احیای برجام)، متوسط نرخ دلار در بازار آزاد نسبت به خردادماه با افزایش همراه بود.

نرخ بازده اسناد خزانه در سررسیدهای یک، دو و سه‌ ساله در تیرماه روندی کاهشی داشت. به طوری که نرخ بازده اسناد با سررسیدهای یک‌ و دوساله در این ماه با کاهش ۰.۳۷ و ۰.۶۱ درصد نسبت به ماه قبل به‌ به ۲۱‌.۷۲ و ۲۱.۸۲ درصد رسید.

حجم نقدینگی هم نسبت به پایان سال ۹۹ معادل ۹.۹ درصد رشد نشان می‌دهد که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل (۱۰.۸درصد) به میزان ۰.۹ درصد کاهش یافته است. پایه پولی در پایان تیر‌ماه نسبت به پایان سال گذشته معادل ۱۲.۸درصد رشد داشت که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل (۲.۸درصد) به میزان ۱۰.۰ درصد افزایش یافته است.

بنابراین در اولین ماه تابستان نقدینگی به بیش از ۳۸۲۰هزار میلیارد و پایه پولی به ۵۱۸ هزار میلیارد تومان رسید.در پایان تیرماه سال جاری، ضریب فزاینده نقدینگی به ۷.۳ هزار میلیارد تومان رسید. بدین ترتیب ضریب فزاینده نقدینگی نسبت به پایان سال گذشته، ۲.۵درصد کاهش یافت که در مقایسه با رشد دوره مشابه سال۹۹ ( ۷.۸درصد)،کاهش ۱۰.۳ درصدی داشت.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ