کد خبر: ۱۷۴۴۹۹
۱۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۶/۶

مجوز تاسیس یک کارگزاری جدید پس از ۱۲ سال صادر شد/ مزایا و برخوردهای جدی
رئیس سازمان بورس:

مجوز تاسیس یک کارگزاری جدید پس از ۱۲ سال صادر شد/ مزایا و برخوردهای جدی

رئیس سازمان بورس با اشاره به ارائه ۳۰ درخواست تاسیس کارگزاری از صدور یک مجوز جدید پس از ۱۲ سال و مزایای افزایش تعداد آنها گفت: با دستورالعمل های جدید، نظارت ها سختگیرانه تر و با نهادهای مالی متخلف برخوردهای شدید خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمدعلی دهقان دهنوی با بیان اینکه هیات مدیره سازمان بورس پس از ۱۲ سال مجوز تاسیس یک شرکت کارگزاری جدید را صادر کرد و با این اقدام انحصار از تمامی مجوزهایی که اعطا می‌شد بطور کامل برداشته شد به سنا گفت: طی ۱۲ سال اخیر به دلایل مختلف با هیچ یک از درخواست‌های تاسیس کارگزاری موافقت نشده بود اما با صدور این مجوز زنجیره انحصار در حوزه شرکت های کارگزاری شکسته شد.

وی افزود: تاکنون درخواست های زیادی برای تاسیس شرکت کارگزاری دریافت شده که طبق آمار بالغ بر ۳۰ درخواست است اما در مرحله اول چهار درخواست، مورد بررسی شد. تمام مدارک و مستندات این چهار درخواست دریافت و مصاحبه‌های تخصصی آنها نیز انجام شد و پس از طی این مراحل در هیات مدیره سازمان بورس طرح شد. از این چهار درخواست یک مورد به تصویب رسید که پس از آماده سازی و فراهم شدن امکانات و مقدمات لازم توسط موسسان در آینده نزدیک شاهد شروع فعالیت این کارگزاری خواهیم بود.

این مقام مسئول ادامه داد: از بین این چهار درخواست، یک مورد به دلیل نداشتن شرایط لازم رد و دو مورد دیگر نیز با هدف رفع اشکالات، برگشت داده شد تا متقاضیان نسبت به این موضوع و نقایص پرونده آگاه شوند و در صورت امکان، ایرادات را رفع کنند تا بتوانند بار دیگر در فرایند امتیازدهی، امتیازات لازم را بدست آورند. اگر درخواست های دریافتی دیگر امتیاز لازم را داشته باشند و تشخیص داده شود وجود آنها در بازار سرمایه کمک کننده است و اثری مثبت بر فرایند توسعه ظرفیت ها خواهند داشت، مجوز آنها نیز صادر خواهد شد.

رفع انحصار مهمترین ماموریت سازمان بورس در دوره جدید

دهقان دهنوی با بیان اینکه رفع انحصار از مهمترین سیاست های سازمان بورس در دوره مدیریت وی است، عنوان کرد: هدف از رفع انحصار در نهادهای مالی و تسهیل در صدور مجوزها، توسعه بازار سرمایه است. زیرا نهادهای مالی، ابزارهای بازار سرمایه برای توسعه هستند. تجمیع سرمایه‌ها، ایده ها و تخصص های مختلف منجر به بهبود فرایند خدمات رسانی و در نهایت توسعه این بازار می شود .

وی با اشاره به اینکه یکی از این نهادهای خدمات دهنده شرکت های کارگزاری هستند، تصریح کرد: با وجود نقش مهم و پررنگ شرکت‌های کارگزاری در ارائه خدمات به فعالان بازار سرمایه، مدت زمان زیادی از صدور آخرین مجوز کارگزاری گذشته بود. به طوری که  از ۱۲ سال پیش تا کنون هیچ مجوز جدیدی در این حوزه صادر نشده بود. در حال حاضر هیچکدام از مجوزهای سازمان بورس مشمول انحصار نیستند و خوشبختانه مسیر برای درخواست و دریافت مجوز جدید در همه حوزه ها و در همه نهادهای مالی باز است.

بهبود کیفیت و کمیت خدمات کارگزاری با افزایش سطح رقابت

رییس سازمان بورس در مورد دلایل عدم صدور مجوز برای شرکت‌های کارگزاری طی این مدت طولانی توضیح داد: صادر نشدن مجوز دلایل متعددی داشت برای مثال از یک منظر تلقی می شد بازار سرمایه ظرفیت پذیرش تعداد بیشتری کارگزاری را ندارد یا هرچه تعداد کارگزاری ها کمتر باشد، نظارت بر عملکرد آنها نیز آسانتر خواهد بود. ولی امروز با توجه به توسعه بازار سرمایه و حضور تعداد زیادی از افراد در این بازار، لازم است علاوه بر کیفیت، کمیت خدمات کارگزاری نیز در بازار سرمایه ارتقا یابد که این ارتقا نیز جز در جریان رقابت بین کارگزاری ها محقق نمی شود.

دهقان دهنوی اضافه کرد: ارتقای کیفیت و کمیت کارگزاری ها از طریق رقابت بیشتر در این صنعت محقق می‌شود و طبیعی است اگر رقابت در این صنعت به اندازه کافی وجود نداشته باشد، انگیزه های نوآورانه، ارتقای کیفیت خدمات و ارائه خدمات بهتر به مشتریان نیز کمرنگ تر می شود. راهکار ارتقای کیفیت در کارگزاری ها این است که با ورود کارگزاری های جدید، رقابت تقویت می شود.

مزایای افزایش تعداد کارگزاری ها

وی درخصوص مزایای افزایش تعداد کارگزاری ها و انتظاراتی که سازمان از کارگزاران جدید دارد، گفت: افزوده شدن تعداد کارگزاران تنها یکی از مزایای صدور مجوزهای جدید است. یکی از مزایای مهم این است که آنها ایده های جدید می آورند. از این رو سازمان بورس نیز در اعطای مجوز به کارگزاران و تغییراتی که در دستورالعمل آورده همین هدف را دنبال می کند زیرا بازار سرمایه، امروز نیازمند ایده ها و خدمات جدید است. بر این مبنا از افرادی که درخواست تاسیس کارگزاری جدید دارند، چندین سوال اساسی مطرح می شود. نخست اینکه چه ارزش افزوده جدیدی برای بازار سرمایه دارند. چه فعالیت جدیدی در بازار سرمایه انجام خواهند داد و برای آنکه در این بازار موفق شوند چه ایده و کسب و کاری پیش بینی کرده اند و در نهایت بر مبنای پاسخ‌های دریافتی آنها امتیازدهی صورت می گیرد.

این مقام مسئول ادامه داد: انتظار می رود موضوعاتی مانند فرهنگ سازی و آموزش، افزایش کیفیت خدمات و ارائه ابزارهای الکترونیکی که در معاملات استفاده می‌شود، تقویت شده و بیش از پیش توسعه یابد که در نهایت می‌تواند به رقابت بیشتر در آن صنعت کمک کند. یکی دیگر از مزایای ورود کارگزاری های جدید، ورود سرمایه ها و امکانات جدید است. بدین ترتیب کمیت خدمت رسانی هم بیشتر می‌شود. راه اندازی کارگزاری‌های بیشتر، ایجاد نمایندگی های بیشتر را به دنبال داشته و نیروهای بیشتری در این صنعت به خدمت گرفته می شوند و در نهایت خدمت رسانی بیشتر و بهتری به عموم سهامداران صورت خواهد گرفت.

دلایل سهم نامتوازن کارگزاران از بازار

دهقان دهنوی درخصوص اینکه چرا سهم کارگزاران از بازار بسیار متفاوت است و برخی از آنها در عمل فعالیت زیادی ندارند، گفت: تعدادی از کارگزاران سهم بسیار اندکی از بازار سرمایه دارند و در عمل فعال محسوب نمی‌شوند. در مقابل تعدادی از کارگزاران بطور قابل توجهی فعال بوده و در حال توسعه هستند و خدمات مطلوبی نیز ارائه می کنند و زمینه توسعه بیشتر را دارند. سهم بالای کارگزاران می تواند ناشی از کیفیت مناسب خدمات آنها باشد که این امر هیچ اشکالی ندارد ضمن اینکه مجوزهای جدید نیز به نسبت قدرت مدیریت، قدرت نوآوری و توان سرمایه‌گذاری آنها صادر خواهد شد.

نظارت سازمان بر نهادهای مالی سختگیرانه تر می شود

وی در خصوص نقش نظارتی سازمان بورس بر عملکرد نهادهای مالی توضیح داد: استراتژی اتخاذ شده در حوزه نهادهای مالی، تسهیل نظارت ‌های پیشین است به این معنی که تلاش می‌شود راه باز شود تا افراد بتوانند با ایده و سرمایه خوبی وارد شده و خدمات متعددی را با کیفیتی بالاتر ارائه کنند اما این تسهیل ایجاد شده که منجر به صدور مجوزهای بیشتر می‌شود یک مکمل نیز دارد و آن چیزی نیست جز تقویت نظارت‌های پسین یعنی نظارت‌هایی که بعد از شروع فعالیت‌های نهاد مالی اتفاق می افتد .

رییس سازمان بورس با اشاره به فرایند نظارت بر عملکرد نهادهای مالی در سال‌های قبل عنوان کرد: پیشتر به این مقوله توجه زیادی نمی‌شد و اصولا باطل یا حذف کردن مجوز نهادهای مالی امر رایجی نبود و اقدامی مقبول در بازار سرمایه محسوب نمی‌شد. بر همین اساس سعی می‌شد به جای آن در جریان ورود نهادهای مالی جدید، سخت گیری زیادی صورت بگیرد.

دهقان دهنوی اضافه کرد: البته این استراتژی از یک جهت می‌تواند درست ارزیابی شود. زیرا لازم است همواره در بازار سرمایه تعادل برقرار باشد و به همین جهت نه تعداد بالای نهادهای مالی یک مزیت است نه تعداد کم آنها. مهم این است که نهادهای مالی برندهای ارزشمندی داشته باشند. وقتی یک نهاد مالی ارزش برند داشته باشد، ریسک‌ها را بهتر مدیریت می کند و ریسک زیادی پذیرش نمی کند. این امر باعث می شود نظارت نیز راحت تر انجام شود اما اگر تعداد نهادهای مالی زیاد باشند و نظارت بر آنها به اندازه کافی نباشد، می تواند ریسک های بیشتری ایجاد کند.

به گفته وی، بنابراین حالا که این تصمیم در بازار سرمایه وجود دارد که بازار توسعه یافته و ایده‌های جدید، فرصت بروز، ظهور و اعمال پیدا کنند، لازم است نظارت قوی تر شود تا از بروز ریسک‌های جدید جلوگیری شود و در این راستا سازمان بورس هیچ ابایی ندارد از اینکه برخورد با متخلفان به سخت ترین شکل ممکن انجام شود و اشد مجازات را در هر تخلف انتخاب کند. قاعدتا اگر تخلفات نهادهای مالی اعم از کارگزاری، سبدگردان ، مشاور و یا هر نهاد مالی دیگر به نحوی باشد که ادامه فعالیت به صلاح نباشد به سرعت مجوز باطل خواهد شد.

مسئولیت سهامداران نهادهای مالی در مقابل تخلفات و اشد مجازات

رئیس سازمان بورس از تعیین و تدوین تمامی موارد نظارتی جدید و تخلفات معین در دستورالعمل های جدید و ابلاغ در آینده نزدیک خبر داد و گفت: سهامداران نهادهای مالی نسبت به یکدیگر یک نوع مسئولیت تضامنی دارند. برای مثال وقتی در برخی موارد سهامداران نهاد مالی حداقل سه نفر تعیین شده یا دستورالعمل جدید کارگزاری ها به نحوی تنظیم شده که حضور حداقل ۴ الی ۵ نفر خبره مالی برای کسب امتیاز لازم است، هدفی پشت این قضیه است. وقتی چند خبره و کارشناس یا شخص حقوقی در یک نهاد مالی حضور دارند به نوعی ریسک های یکدیگر را هم کنترل می کنند و این امر موجب می شود نقش خودکنترلی و نظارت درونی در داخل نهاد مالی اجرا شود.

دهقان دهنوی افزود: سازمان بورس در نظر دارد از این طریق مسئولیت پذیری شرکای نهادهای مالی را رسمی کرده و آنها را نسبت به رفتارهای یکدیگر آگاه کند. از این به بعد این‌گونه نخواهد بود که سهامداران نهادهای مالی فقط از منافع آن نهاد کسب منفعت کنند اما در مقابل تخلفات آن نهاد، مسئولیتی نداشته باشند. با دستورالعمل ها و مقررات تعیین شده، نظارت ها سختگیرانه تر شده و با نهادهای مالی متخلف برخوردهای شدید و جدی خواهد شد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ