کد خبر: ۱۷۴۷۶۵
۰:۰ - ۱۴۰۰/۶/۱۴

همراه اول به دنبال حل معضلات کلان با رویکردهای فناورانه
جایزه سال هوشمندسازی حول ۱۰ محور برگزار می‌شود:

همراه اول به دنبال حل معضلات کلان با رویکردهای فناورانه

نخستین رویداد جایزه سال هوشمندسازی با حمایت همراه اول در حال برگزاری و به دنبال ایده‌های فناورانه برای حل معضلاتی ملی نظیر آلودگی هوا و مصرف انرژی است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، تشریح جزییات برگزاری رویداد جایزه سال هوشمندسازی که به دنبال یافتن راهکارهایی برای حل برخی از بزرگترین چالش های اجتماعی و زیست محیطی است، دیروز در قالب نشستی خبری با اصحاب رسانه و با حضور وحید شاه منصوری رئیس مرکز تحقیق و توسعه همراه اول برگزار شد.

جایزه سال هوشمندسازی با شعار ایده ‌های نو برای معضلات قدیمی و هدف انتخاب ایده ‌های نوآورانه و استارت آپی با حمایت همراه اول برگزار شده که امید می رود بسترسازی برای رفع معضلات کلیدی باشد.

شاه منصوری در این نشست با بیان اینکه در مرکز تحقیق و توسعه شناسایی گروه های فعال داخلی در حوزه  ICT  پیگیری می شود تا کمکی به تأمین تجهیزات و خدمات موردنیاز همراه اول شود، گفت: تمرکز در مرکز تحقیق و توسعه روی حوزه های فناورانه اینترنت اشیاء، هوش مصنوعی و 5G است. زیرا این فناوری ها می توانند بر معضلاتی که از قبل وجود داشته اندt فائق آیند و اکنون نیز حمایت از 45 گروه در حال انجام است.

وی رویکرد و استراتژی اپراتور اول تلفن همراه را به سمت تحول دیجیتال و توسعه اقتصاد دانش بنیان دانست و افزود: شناسایی و ارائه دقیق چالش های کلان اجتماعی و زیست محیطی، ترویج اهمیت استفاده از راهکارهای فناورانه به ویژه مبتنی بر شبکه های ارتباطی برای حل معضلات ملی و تحریک تقاضا برای استفاده از خدمات هوشمندسازی در اجرای پروژه های بزرگ در سطح کلان است.

این مقام مسئول درخصوص رویداد جایزه سال هوشمندسازی توضیح داد: این رویداد با کمک فروم اینترنت اشیاء در حال برگزاری است و 10 محور و چالش را برای ایده ها در نظر گرفته شده است که شامل کاهش آلودگی هوای کلانشهرها، مراقبت های بهداشتی-درمانی بهینه در زمان کرونا، بهینه سازی توزیع محصولات کشاورزی، کاهش معضل کمبود منابع آبی، کاهش خسارات تصادفات جاده ای، مبارزه با قاچاق، مدیریت و کنترل ترافیک کلان‌شهرها، مدیریت مصرف سوخت، مدیریت مصرف انرژی (برق – گاز) و کاهش هزینه نهاده های تولید در کشاورزی می شود.

شاه منصوری ادامه داد: حضور نهادهای مرتبط با هر یک از محور چالش ها، قطعا به عملیاتی سازی ایده ها کمک خواهد کرد کمااینکه یاری رسان در بسترسازی برای رفع معضلات کلیدی خواهد بود. زیرا همراه اول تأمین بودجه توسعه راهکارهای فناورمحور را تقبل کرده و بار سرمایه گذاری را از دوش سازمان ها و نهادها برداشته است. ایده ها باید قابلیت بهره مندی از مزایای نسبی اپراتور را داشته باشند ضمن اینکه مقایسه پذیر و تکرارپذیر باشند. ایده همچنین باید الگوی تجاری داشته باشد.

ایده‌های مربوط به کاهش آلودگی هوا و مصرف سوخت در اولویت است

وی درباره نحوه انتخاب ایده ها گفت: راه حل های نوآورانه ای که مبتنی بر فناوری های سه گانه اینترنت اشیاء، هوش مصنوعی و نسل پنجم ارتباطی باشند به همراه طرح تجاری در مرحله داوری بررسی خواهند شد و انتخاب انجام می شود. با وجود اینکه تا 15 شهریور مهلت ثبت ایده ها است اما تاکنون 71 شرکت ثبت نام کرده و راه حل ها را در راستای محور چالش ها ارسال کردند که بیش از 80 درصد شرکت های ثبت نام کرده از تهران بوده و رتبه های بعدی به اصفهان و مشهد تعلق دارد. در حال حاضر با توجه به مباحث آلودگی هوا و کاهش مصرف انرژی دو معضل مربوط به شهرداری و شرکت توانیر در اولویت قرار دارند.

تشکیل کارگروه‌های تخصصی برای بررسی ایده‌ها

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران درباره فرآیند تجاری سازی ایده ها و محصولات نیز عنوان کرد: برگزاری نخستین رویداد جایزه سال هوشمندسازی در ایران در نظر است که نقش اعتباری دارد و برای یک قرارداد لحاظ شده است. این قرارداد میان شرکت پیشنهاد دهنده راه حل و مرکز تحقیق و توسعه همراه اول منعقد می شود و پروپوزال برنده به عنوان پیوستی برای آن قرارداد خواهد بود. در قالب این قرارداد، راه حل پیشنهادی توسعه می یابد و به کمک همراه اول به اجرا در می آید. برای هر محور کارگروه مستقلی در نظر گرفته شده که در مجموع 10 کارگروه علمی - تخصصی متشکل از فعالان و متخصصان این حوزه ها، اساتید دانشگاه و متخصصان فنی همراه اول است.

معرفی گروه های برنده تا انتهای آبان

شاه منصوری درباره میزان بودجه در نظر گرفته شده برای حمایت از ایده ها تصریح کرد: برای حمایت از ایده ها در این محور - چالش ها 10 میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شده که اگر تمام ۱۰ معضل قابل حل باشند به هریک در کمترین مقدار، یک میلیارد تومان تعلق می گیرد. بنا بود این اتفاق همزمان با رویداد تلکام 1400 باشد اما با توجه به جابجایی زمان برگزاری این نمایشگاه تا انتهای آبان ماه این کار را انجام خواهیم داد. کار و پژوهش روی حوزه های فناورانه ذکر شده دنبال می شود تا در نهایت به بزرگترین مرکز تحقیق و توسعه منطقه تبدیل شد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ