کد خبر: ۱۷۵۰۵۰
۱۵:۱۳ - ۱۴۰۰/۶/۲۱

مواضع جدید ایران و آژانس اعلام شد / نتایج و مواضع گروسی در تهران
بعداز جلسه مهم امروز :

مواضع جدید ایران و آژانس اعلام شد / نتایج و مواضع گروسی در تهران

رئیس سازمان انرژی اتمی و مدیرکل آژانس بعد از جلسه مهم امروز با صدور بیانیه مشترک ، نتایج را اعلام کردند .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمد اسلامی بعد از جلسه مهم امروز با رافائل گروسی که با صدور بیانیه‌ای مشترک پایان یافت این دیدار را سازنده ارزیابی کرد و گفت: مذاکرات فرصتی برای توسعه تعاملات و همکاری ها در چارچوب موازین و مقررات آژانس بود. کل مذاکرات فنی است و مسائل سیاسی، جایگاهی در روابط نخواهد داشت.

وی افزود: قرار شد ایران در اجلاس آینده آژانس مشارکت کند و در حاشیه نشست به مذاکرات ادامه دهد.طبق توافق، گروسی در آینده نزدیک دوباره به تهران سفر می کند و مذاکرات را در سطوح مختلف انجام می دهد.

این مقام مسئول ادامه داد: همچنین توافق شد تیم فنی مربوطه برای تعویض کارت های حافظه دوربین‌های نظارتی به ایران بیاید. کارت های حافظه طبق روالی که طبق پادمان است نگهداری و پلمپ می‌شود.همان جا کارت های قدیمی را پلمب و کارت‌های جدید را در دوربین‌ها نصب می کنند که روال عادی   آژانس است. 

اسلامی گفت: آنچه برای ایران اهمیت دارد،اعتمادسازی متقابل است. آژانس هم باید طبق ضوابط و تکالیف قانونی در راستای پیشبرد برنامه‌های هسته‌ای ایران نقش موثرتری ایفا کند و موجب تسریع پیشرفت فناوری شود.

گروسی هم درباره این دیدار گفت: این بازدید بعد از روی کار آمدن دولت جدید بسیار مهم است. ایران و آژانس باید همکاری را گسترش دهند و درباره مسائل با هم مذاکره و تبادل نظر داشته باشند.

متن بیاینه مشترک و نتایج مذاکره :

طرفین، روح همکاری و اعتماد متقابل و اهمیت تداوم آن و همچنین ضرورت رسیدگی به موضوعات فی‌مابین در فضایی سازنده و منحصرا فنی را مورد یادآوری و تاکید مجدد قرار دادند.

به بازرسان آژانس اجازه داده می شود نسبت به سرویس فنی تجهیزات نظارتی مشخص شده و جایگزینی کارت های حافظه آن‌ها که تحت مهر و موم مشترک در ایران نگهداری خواهند شد، اقدام کنند. همچنین چگونگی و زمان انجام این اقدام، مورد توافق دو طرف قرار گرفت.

در چارچوب تعاملات و همکاری‌ها ، طرفین تصمیم گرفتند دیدارهای متقابل را در سطوح مرتبط تداوم دهند. در همین راستا، معاون رییس جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی در حاشیه کنفرانس عمومی آژانس با مدیرکل دیدار و مدیرکل نیز در آینده نزدیک به تهران سفر خواهد کرد تا مشورت‌های سطح بالا با هدف تقویت همکاری‌های میان ایران و آژانس در حوزه های مختلف و بحث درخصوص موضوعات فعلی مورد علاقه متقابل با دولت ایران داشته باشد .

مواضع گروسی در تهران :

گروسی هم با ابراز رضایت از این دیدار ، اعلام کرد: پس از کنقرانس وین و به دعوت از ایران ، دوباره به تهران سفر و با مقامات سطح بالا گفت‌و گو می‌کنم.  این ملاقات معنی بسیار مهمی دارد . چون بعد از روی کار آمدن دولت جدید ، نخستین بار است که این بازدید انجام می‌شود. موضوعات و مسائل بسیار خوبی در این نشست مطرح شد و باید در ارتباط موضوعات مختلف تبادل نظر داشته باشیم.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ