کد خبر: ۱۷۵۱۲۲
۱۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۶/۲۳

دلایل نوسان شدید روزهای اخیر بورس و پیش بینی شاخص از منظر تکنیکال
کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد :

دلایل نوسان شدید روزهای اخیر بورس و پیش بینی شاخص از منظر تکنیکال

کارشناس بازار سرمایه با اعلام دلایل نوسان شدید روزهای اخیر بورس ، پیش بینی کرد شاخص از منظر تکنیکال و بعد از حرکت در محدوده ۱.۴ تا ۱.۶ میلیونی قادر به عبور از رکورد ۲.۱ میلیونی شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمد هاشمی نژاد درباره اوضاع روزهای اخیر بازار سهام که نوسان قیمت ها و افت شاخص به دلیل کاهش دلار و... همراه شده و اصلی‌ترین علت نوسان به ایرنا اعلام کرد : با در نظر گرفتن شرایط بورس در دو سه سال گذشته که منجر به ورود بخش زیادی از مردم و رشد بسیار شتابان قیمت ها و شاخص شد ، نباید انتظار تداوم رشد بدون وقفه و یکطرفه را داشت .

طی دو ماه اخیر بواسطه افزایش دلار، چشم انداز تورمی، رشد قیمت های جهانی کالاها در کنار سودآوری جذاب برخی شرکت ها ، قیمت اغلب سهام بنیادی و جذاب رشد کرد و شاخص از ۱.۱ تا محدوده ۱.۶ میلیون معادل حدود ۴۵ درصد رشد همراه شد . در روزهای اخیرعلاوه بر اینکه از نظر تکنیکال با مقاومت سطح ۱.۶ میلیون واحد روبرو بود، انتشار برخی اخبار سیاسی ، باعث ابهام در جهت گیری اقتصادی سهامداران شد و به تبع آن با واکنش نوسان گیران برای شناسایی سود و خروج کوتاه مدت از بازار مواجه شد.

با این حال بررسی عوامل بنیادین و موثری چون کسری بودجه محتمل، نرخ ارز، تورم انتظاری و قیمت جهانی کامودیتی ها حاکی از آن است که بازار سرمایه با ریسک چندان زیادی در خصوص اصلاح قیمتی روبرو نیست. هم چنین طبق بررسی تکنیکالی ، پیش بینی می شود در کوتاه مدت باید منتظر نوسانات پیاپی شاخص ین محدوده ۱.۴ تا ۱.۶ میلیون  واحد بود و پس از آن روند صعودی شاخص دوباره آغاز خواهد شد و می‌توان انتظار شکست سقف تا محدوده ۲.۱ میلیون واحدی را داشت.

با این اوصاف بهتر است سهامداران برای رسیدن به این نقاط جذاب شاخص با صبوری، تحمل نوسانات و نگاه میان و بلندمدت از فرصت های سودآوری بازار بهره ببرند. روند ۱۰ سال گذشته اقتصاد ایران نشان می دهد به علت تاثیرات اهرمی، چشم انداز تورمی و به تبع آن سودآوری مطلوب اغلب شرکت ها، شاخص بورس تسبت به نرخ ارز و طلا رشد چند برابری کرده است .

به همین دلیل انتظار می‌رود در آینده نیز این موضوع تکرار شود و بازدهی بازار سرمایه با فرض تداوم وضعیت کنونی و عدم تغییر بااهمیت در متغیرهای اثرگذار از همه بازار های موازی (کالایی و مالی) بیشتر باشد.

از سوی دیگر نوسان ، ذات بدیهی بازار سرمایه بوده و در شرایط نوسانی که بیشتر متاثر از عوامل سیاسی، اقتصادی و بین المللی است نباید برخورد غیرحرفه ای کرد. فعالان حرفه ای که نوع استراتژی مشخص کوتاه مدت یا میان مدت دارند متناسب با اهداف سرمایه گذاری از فرصت های کوتاه مدت، منتفع می شوند اما به سرمایه گذاران تازه وارد و کم تجربه پیشنهاد می‌شود در وضعیت اصلاحی شاخص و با توجه به اینکه این اصلاح بخشی از روند صعودی است، سهام ارزنده را نگهداری کرده و تحت تاثیر جو روانی قرار نگیرند.

همچنین پیشنهاد می شود سرمایه گذاران به منظور پوشش ریسک و مدیریت بهینه دارایی ها، سبد سهام را حداقل به سه بخش شامل صندوق های درآمد ثابت، صندوق های سهامی و سهام، اختصاص دهند تا بتوانند هنگام نوسانات ، ضمن بهره مندی از فرصت های رشد، دارایی  ها را از نوسانات هیجانی دور نگه دارند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ