کد خبر: ۱۷۵۱۴۰
۱۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۶/۲۳

نخستین سفر خارج از کشور رئیس جمهور : دو روز دیگر به تاجیکستان
برای عضویت در سازمان همکاری شانگهای:

نخستین سفر خارج از کشور رئیس جمهور : دو روز دیگر به تاجیکستان

رئیس جمهور با هدف عضویت دایمی ایران در سازمان همکاری شانگهای، پنجشنبه عازم تاجیکستان می‌ شود و با همتای روسی دیدار خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، سران ۱۲ کشور منطقه از جمله ابراهیم رئیسی برای شرکت در اجلاس شانگهای در ۱۶ و ۱۷ سپتامبر (۲۵ و ۲۶ شهریور) به دوشنبه پایتخت تاجیکستان سفر می کنند. بحران افغانستان یکی از موضوعات اصلی این اجلاس است.

بر اساس این گزارش، ایران به عنوان کشور ناظر در این سازمان به دنبال عضویت دایمی است.ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و رئیسی قرار است در اولین سفر خارج از کشور و در حاشیه این اجلاس دیدار کنند. پوتین ۱۵ سپتامبر (۲۴ شهریور) وارد دوشنبه می شود و همان روز با امامعلی رحمان همتای تاجیکی دیدار می کند.

به گفته بختیار حکیموف فرستاده ویژه پوتین هیچ هیاتی از افغانستان اعم از دولت طالبان با مقامات سابق در این اجلاس شرکت نخواهند کرد.

رهبران سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) و شانگ های قرار است در ۱۷ سپتامبر (۲۶ شهریور) برای اولین بار در مورد افغانستان دیدار کنند. پس از روی کار آمدن طالبان در افغانستان، مواضع کشور های عضو سازمان همکاری شانگهای در این مورد متفاوت است.

ازبکستان و چین از تشکیل دولت موقت طالبان استقبال کرده اند، اما تاجیکستان به شدت با آن مخالف است و اعلام کرده، حقوق اقلیت های ملی از جمله تاجیک ها باید در دولت بعدی افغانستان مورد توجه قرار گیرد.

مقامات تاجیکستان از امضای ۲۰ سند جدید در سفر پوتین خبر دادند اما جزئیات توافق ها به طور رسمی اعلام نشده است. پیش از این مقامات تاجیک اعلام کرده بودند توافقنامه حقوق بازنشستگی مهاجران آماده امضا است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ