کد خبر: ۱۷۵۱۸۰
۰:۰ - ۱۴۰۰/۶/۲۵

برنامه‌های توسعه‌ای در دست اقدام سازمان بورس + آمار صندوق ها و سبدگردان ها
مدیر نظارت بر نهادهای مالی مطرح کرد:

برنامه‌های توسعه‌ای در دست اقدام سازمان بورس + آمار صندوق ها و سبدگردان ها

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس با اشاره به آمار سال ۹۹ صندوق های سرمایه گذاری و برنامه‌ های توسعه‌ای در دست اقدام گفت: با ارائه دو مجوز فعالیت دیگر، تعداد سبدگردان ها به ۵۰ می‌رسد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، میثم فدایی با بیان اینکه رشد سرمایه‌گذاری از طریق توسعه اپلیکیشن‌ها از جمله اقداماتی است که در حال حاضر نتایج آن در بازار سرمایه قابل مشاهده است به سنا گفت: سال ۹۹ در شرایطی ورود تعداد زیادی از مردم به بازار سرمایه صورت گرفت که زیرساخت‌های مورد نیاز در بخش های فنی و اجرایی آمادگی لازم را برای موقعیت جدید نداشتند.

وی افزود: طی این مدت در بخش فنی بخصوص هسته معاملات، نقص و نوسانات زیادی وجود داشت. از طرفی، دیگر زیرساخت‌های اجرایی نیز دچار مشکلاتی بودند. بطور مثال کارگزاری‌ها و شرکت‌های سبدگردان، توسعه فیزیکی خوبی پیدا نکرده و متقاضیان، دسترسی مناسبی به بسیاری از این ابزارها نداشتند. اکنون این بخش‌ها به رشد مناسبی رسیده است. به طوری که دی سال گذشته، ۳۵ سبدگردان در بازارسرمایه فعالیت داشتند و با ارائه دو مجوز دیگر تا چند روز آینده تعداد مجوزها در این حوزه به ۵۰ عدد می‌رسد.

این مقام مسئول ادامه داد: از سوی دیگر سال گذشته تعداد صندوق‌های سرمایه‌گذاری که به عنوان یک ابزار مهم در سرمایه‌گذاری غیر مستقیم در  فعال هستند، پاسخگوی بازار نبود. سازمان بورس در آن برهه می‌توانست با افزایش سقف صندوق‌ها، ظرفیت این نهاد را برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم افزایش دهد. مجموع این عوامل سبب شد سال گذشته، افراد زیادی مستقیم به بازار سرمایه وارد شوند که پیرو این اتفاق، نوسانات زیادی در سال ۹۹ رخ داد.

فدایی عنوان کرد: سال گذشته تعداد دارندگان واحدهای صندوق ها از ۲ به ۱۰ میلیون نفر رسید و رشد ۵ برابری داشت. صندوق های سرمایه گذاری نیز از ۴۰۷ به ۵۴۰ هزار میلیارد تومان رسیدند و طی مدت ۷ ماه بالغ بر ۱۴۰ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کردند. ضروری است مدیران شاغل در این حوزه‌ها از جسارت کافی برخوردار باشند که این امر در جهت رشد بازار خواهد بود. در ایران سرمایه گذاری بر روی زیرساخت های فنی نرم افزاری به نحو مطلوبی انجام نمی شود. به طوری که کارگزاران و نهادهای مالی در این حوزه سرمایه گذاری نکرده اند. بخشی از اختلالاتی هم که روزهای اخیر در بازار سرمایه رخ داده ناشی از ضعف در این بخش است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ