کد خبر: ۱۷۵۳۵۷
۰:۰ - ۱۴۰۰/۶/۳۰

ادعای رسانه دولت بر ثبات قیمت مسکن در تهران و نظر دبیر کانون انبوه‌سازان

ادعای رسانه دولت بر ثبات قیمت مسکن در تهران و نظر دبیر کانون انبوه‌سازان

رسانه دولت مدعی ثبات قیمت مسکن در تهران شده اما دبیر کانون انبوه‌سازان اعلام کرد با قیمت رهن آپارتمان در تهران و کلانشهرها، می‌توان در ترکیه اقدام به خرید واحد مسکونی کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، ایرنا  رسانه دولت با ادعای اینکه قیمت مسکن در شهریورماه ثابت مانده در گزارش میدانی اعلام کرد: انتظار ساخت یک میلیون واحد مسکونی، ابلاغ اجرای قانون جهش تولید مسکن و بررسی طرحی در مجلس که موجب افزایش نظارت وزارت راه بر عملکرد بنگاه‌های ملکی می‌شود، قیمت مسکن را در شهریور ماه ثابت نگه داشته است.

بررسی ها هم حکایت از ادامه رکود در بخش مسکن همراه با ثبات قیمت‌ها دارد. تابستان سال گذشته شرایط برعکس بود و خانه در رکود، رشد قیمت را تجربه می‌کرد. واسطه‌های ملکی هم از توقف رشد هیجانی مسکن در مناطق شمال شهر پایتخت خبر می‌دهند که علاوه بر اشباع قیمت‌ها از دلیل دیگری با عنوان انتظار عرضه مسکن تبعیت می‌کند. 

ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی تا ۴ سال آینده، ۷۰ درصد عقب ماندگی در حوزه مسکن را جبران می کند و از جمعیت در صف مانده مسکن می کاهد. همزمانی تولید مسکن با ساماندهی فعالیت بنگاه های ملکی و افزایش نظارت بر قیمت ها ، چشم انداز مناسبی از آینده وضعیت مسکن به وجود آورده است. 

در مرداد سال جاری متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در تهران ۳۰.۹ میلیون تومان بود که نسبت به ماه قبل و مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۳‌.۱ و ۳۴ درصد افزایش یافته است.

اما فرشید پورحاجت دبیر کانون انبوه‌سازان با اعلام تاثیر فشارهای از سال ۹۰ به حوزه ساخت و ساز به ایسنا گفت : قیمت خانه در تهران به قدری جهش کرده که با شهرهای اروپایی برابری می‌کند و حتی بیشتر شده است. به طوریکه با قیمت رهن آپارتمان در تهران و کلانشهرها، می‌توان در ترکیه واحد مسکونی خریداری کرد.

وی افزود: بخش ساخت و ساز ایران با انواع و اقسام موانع روبرو شده و تمام دستگاههای خدمات‌رسان ، نگاه درآمدی به این حوزه دارند و هیچ خدماتی به صنعت ساختمان ارایه نمی‌دهند. به همین دلیل عمده سازندگان، بخش تولید را را رها کرده و به فعالیت های واسطه‌ای مشغول شده‌اند و تولید ساختمان  ریزش ۵۰ درصدی نسبت به سال ۹۰ دارد.

پورحاجت ادامه داد: فرار سرمایه‌ها از بخش مسکن انعکاسی از فرار سرمایه‌ها از ایران بوده و تولید بسیار پرریسک شده و بخش ساختمان به عنوان موتور محرک اقتصاد در رکود عمیق به سر می‌برد. کار به جایی رسیده که تعداد واحدهای خریداری شده توسط ایرانی ها در ترکیه از تعداد معاملات پرتقاضاترین منطقه تهران بیشتر شده است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ