کد خبر: ۱۷۵۴۵۳
۰:۰ - ۱۴۰۰/۷/۱

کارگزاری ها ۲۱ هزار میلیارد اعتبار پرداخت کردند/ عدم فشار برای تسویه اعتبار
دبیر کل کانون کارگزاران بورس:

کارگزاری ها ۲۱ هزار میلیارد اعتبار پرداخت کردند/ عدم فشار برای تسویه اعتبار

دبیر کل کانون کارگزاران بورس با بیان اینکه فشار جدی از سمت کارگزاری ها برای تسویه اعتبار مشتریان وجود ندارد، گفت: این شرکت ها ۲۱ هزار میلیارد تومان اعتبار پرداخت کردند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمدرضا دهقانی درخصوص فشار کارگزاری ها برای تسویه اعتبار مشتریان در اواخر شهریور که پایان سال مالی اغلب آنها است به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بانک به کارگزاری‌ها تسهیلات می‌دهد و کارگزاری‌ها در این بین نقش توزیع تسهیلات را دارند.

وی افزود: به این صورت کارگزاری‌ها از بانک تسهیلات می‌گیرند و بین مشتریانی که واجد شرایط هستند، توزیع می‌کند. طبق قرارداد، رابطه مشتری و کارگزار می تواند نامحدود باشد اما اعتبار داده شده باید در سررسید 3 یا 6 ماه آینده و یا در انتهای سال مالی تسویه شود و مشتریان قبل از انعقاد قرارداد از آن اطلاع کافی دارند.

این مقام مسئول ادامه داد: طبق ضوابط قرارداد به علت اینکه در شهریور، سال مالی اغلب کارگزاری‌ها تمام می‌شود باید حساب را نزد بانک تسویه کنند. چرا که کارگزاری ها ترجیح می‌دهند بدهی کمتری در صورت‌های مالی منتشر شود. اما این ترجیح باعث نمی شود فشار جدی از سمت کارگزاری ها در رابطه با تسویه اعتبار به مشتریان وارد شود. به علت اینکه آنها مهلت تسویه اعتبارات مشتریان را تمدید می‌کنند.

دهقانی تصریح کرد: طبق استاندارد‌های بانک و بخشنامه اخیر بانک مرکزی، بانک‌ها به کارگزاری‌ها تسهیلات می‌دهند. میزان این تسهیلات به اندازه ۵ برابر حقوق صاحبان سهام درج شده در صورت مالی کارگزار است و این تسهیلات کوتاه مدت و ماهانه هستند که باید سر ماه تسویه شوند. از آن سمت بانک نیز به فکر منافع است و ارجحیت را به مشتریانی می‌دهد که حساب آنها گردش بیشتری دارد. به همین علت اگر گردش حساب کارگزاری‌ها کم باشد به جای ۵ برابر، ۳ برابر تسهیلات می دهد.

کارگزاری ها ۲۱ هزار میلیارد تومان اعتبار پرداخت کردند

وی درخصوص میزان اعتبارات پرداخت شده کارگزاری ها به مشتریان توضیح داد: رقم مانده بدهی تعدیل شده شرکت‌های کارگزاری، شاخص خوبی از حجم اعتبارات پرداخت شده است. این مبلغ ۲۱ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به حجم کل سپرده و تسهیلات بانکی مقدار قابل توجه‌ای نیست. رتبه بندی کارگزاری‌ها و اعلام آن در گذشته تکلیفی از سوی سازمان بورس بود اما در حال حاضر الزامی به کارگزاری‌ها در این رابطه وجود ندارد. بنابراین این رتبه بندی‌ ها منتشر نمی‌شود.

دهقانی درباره نحوه شکایت مشتریان از کارگزاری‌ها اضافه کرد: در بازار سرمایه کمیته سازش وجود دارد که اگر سهامداران حقیقی و حقوقی از کارگزاری‌ ها شکایت داشته باشند، می‌توانند به کمیته سازش شکایت کنند و فرآیندی که طی می‌شود را در سایت کانون مشاهده کنند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ