کد خبر: ۱۷۵۸۷۱
۱۴:۳۳ - ۱۴۰۰/۷/۱۶

برنامه های رئیس کل جدید بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز

برنامه های رئیس کل جدید بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به لزوم نظارت بر مصرف تسهیلات بانکی ، درباره برنامه ها برای کنترل بازار ارز توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علی صالح آبادی درباره راهکار‌های ارتقاء و حفظ ارزش پول ملی در استودیو خبر 21 شبکه یک سیما گفت: یکی از موضوعات موثر در جهت تقویت پول ملی، نظارت موثر بانک مرکزی بر شبکه بانکی است. بانک‌ها باید از بخش تولید، بخش‌های مولد اقتصادی و مسکن حمایت و تسهیلات به این سمت حرکت کند و از فعالیت سرمایه‌ها در بخش‌های غیر مولد اقتصادی اجتناب شود.

وی افزود: بانک مرکزی باید نظارت موثر بر مصرف تسهیلات بانکی داشته باشد که قطعاً در تورم اثر گذار است. اگر سرمایه‌ها به بخش‌های غیر مولد برود و نظارت بر مصرف تسهیلات وجود نداشته باشد ، موجب تورم می‌شود. در حالی که حمایت از تولید و کمک به بخش تولید در جامعه می‌تواند سبب رشد اقتصادی و مهار تورم شود.

این مقام مسئول ادامه داد : موضوع کنترل اضافه برداشت‌ها هم در تورم بسیار مهم است. اگر بانک‌ها از بانک مرکزی اضافه برداشت داشته باشند موجب افزایش پایه پولی ، نقدینگی ، تورم و ناترازی‌ در دارایی‌ها و بدهی‌های نظام بانکی می‌شود که باید مرتفع شود.

صالح آبادی گفت: کسری بودجه دولت و نیاز به اضافه برداشت از بانک مرکزی یکی از ریشه‌های تورم است. البته با هماهنگی وزارت اقتصاد و سایر دستگاه‌های دولتی تلاش می شود از روش‌های غیر تورم زا منابع درآمدی دولت تامین شود. کما اینکه از استقرار دولت جدید در 40 روز گذشته، اضافه برداشت‌ها از بانک مرکزی کنترل شده و روش‌های دیگر تامین مالی دولت در حال انجام است.

وی افزود: فروش اموال مازاد شبکه بانکی یکی از موضوعات است که دنبال خواهد شد. کمک بانک مرکزی به بانک‌ها در کاهش معوقات بانکی هم می‌تواند در سیستم بانکی اثر گذار باشد و اضافه برداشت‌ها را از بانک مرکزی کنترل می‌کند.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: ثبات دربازار ارز توسط بانک مرکزی و سایر اعضای دولت دنبال خواهد شد. بازار ارز باید برای فعالان اقتصادی پیش بینی پذیر شود. بنابراین در این راستا هم سیاست‌های لازم اتخاذ خواهد شد. البته سیاست‌های مختلفی همچون تقویت تعاملات بانکی با کشور‌های دوست و همکار ، تقویت صادرات غیر نفتی و تعامل با بخش خصوصی وجود دارد. ارز حاصل از صادرات غیر نفتی و عرضه آن در بازار و سامانه نیما می‌تواند به تعادل بازار کمک کند.

صالح آبادی اضافه کرد: باید تعادل در عرضه و تقاضا ایجاد کرد تا موجب آرامش در بازار ارز شود. سیاست‌های عرضه ارز تقویت خواهد شد و در تقاضای ارز هم اولویت‌ها مدنظر قرار می‌گیرد و به تولید داخل برای توسعه هم باید توجه داشت.

وی ادامه داد: سیستم بانکی کشور باید در خدمت آحاد مردم باشد. باید به گونه‌ای عمل کرد که دسترسی مردم به نظام بانکی و تسهیلات تسهیل شود و به جای اینکه نگاه بانک‌ها صرفاً به موضوع وثیقه برای تسهیلات باشد، اعتبار سنجی و رتبه مناسب مشتری مورد توجه قرار گیرد. لذا باید نظام رتبه بندی را  توسعه داد تا مردم بتوانند با رتبه مناسب و خوش حسابی تسهیلات دریافت کنند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ