کد خبر: ۱۷۵۹۵۸
۱۲:۱ - ۱۴۰۰/۷/۱۸

آمارهای منفی بودجه بندی سابق و تصویری از رویه جدید/ اولین پرداخت بدون خلق پول
رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد:

آمارهای منفی بودجه بندی سابق و تصویری از رویه جدید/ اولین پرداخت بدون خلق پول

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به مهمترین مشکلات دولت هنگام استقرار و نتایج منفی عملکرد بودجه بندی سابق ، رویه جدید بودجه را اعلام کرد و از اولین پرداخت بدون خلق پول خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،مسعود میرکاظمی در جریان جلسه امروز مجلس با اعلام اینکه وضعیت استقرار دولت، مناسب نبود به نمایندگان گزارش داد: اولین مشکل ، کسری کالاهای اساسی بود که بخشی از آن جبران شده و به تدریج با واردات کالاها حل می شود. خشکسالی نیز باعث کاهش تولید گندم شده و در بودجه سال جاری هم، برنامه ایی برای خرید گندم نیست. کرونا ، دیگر مشکل بود و تا قبل از استقرار دولت حدود 7.8 میلیون دوز واکسن تزریق شده بود که به 63 میلیون دوز رسیده و 80 میلیون وارد شده است .

وی ادامه داد: در حوزه انرژی ، اقدامات جدی مانند فروش نفت در دستور کار بوده و امید است از طریق مذاکره با کشورهای همسایه به خصوص ترکمنستان که آغاز شده ، وضعیت بهتر شود.

این مقام مسئول افزود:اما مشکل اساسی، کسری بودجه است که طی 8 سال گذشته رشد بی رویه در مصارف وجود داشت و پایان سال 91 که مصارف 89 هزار میلیارد تومان بوده به یک باره در بودجه سال جاری به سقف 9 هزار و 937 هزار میلیارد تومان رسید. یعنی در طول این 8 سال 10 برابر رشد در مصارف رخ داد .

میرکاظمی تاکید کرد: با این اوصاف کنترل ها شروع شده و ساز و کار بودجه ریزی به سمت جلوگیری از ریخت و پاش ها و حالت انقباضی هزینه ها رفته تا به درستی مدیریت شود. چرا که بدهی های سنگین به بانک مرکز، سازمان تامین اجتماعی، صندوق توسعه ملی و بدهی دستگاه ها به پیمانکاران از سنوات گذشته به این دولت منتقل شده است.

وی گفت : مدیریت بر مصارف هم آرام آرام در دست گرفته شده و ماه گذشته برای اولین بار ، پرداخت های بدون خلق پول انجام شد و امید است در ماه های آتی هم تکرار شود .

معاون رئیسی ادامه داد: نتیجه عملکرد بودجه بندی سابق این بوده که با وجود مصارف بالا، منابع به اشکال مختلف خلق شده که نتیجه آن رشد اقتصادی 0.4 درصدی، تورم بیش از  23 درصدی ، بهره وری منفی یک درصدی و نرخ سرمایه گذاری منفی 4.6 درصد است. بنابراین باید اصلاحاتی انجام شود. با این اوصاف سال آینده بودجه با با کمترین کسری و بهترین نوع ساختاری ، اصلاح می شود تا بسیار ساده و قابل رصد و اندازه گیری باشد.

میرکاظمی افزود: در این روش، سهم استانداران، فرمانداران، دستگاه های دولتی و سازمان های وابسته به دولت مشخص بوده و همه در منابع و مصارف نقش خواهند داشت . بر این اساس سهم هر دستگاه و هر استان در درآمدها و هزینه ها مشخص و هر ماه کنترل می شود تا تعهدات را محقق کنند.

به گفته وی ، بودجه 1401 اقدامی مشترک بین دولت و مجلس بوده که اشکالات بودجه های قبلی کاملا رفع می شود و می تواند شاخص های کلان را پشتیبانی کند. در 40 سال گذشته ، شاخص های کلان اقتصادی ، مطلوب برنامه ریزان نبود . چون هدف گیری نشده است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ