کد خبر: ۱۷۵۹۶۹
۱۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۷/۱۸

مکمل‌های دارویی دیجی‌کالا و اسنپ‌ دکتر سلامت مردم را تهدید می‌کند
سازمان غذا و دارو :

مکمل‌های دارویی دیجی‌کالا و اسنپ‌ دکتر سلامت مردم را تهدید می‌کند

سازمان غذا و دارو نسبت به عرضه بی‌حساب و کتاب مکمل‌های دارویی دیجی‌کالا و اسنپ‌ دکتر که سلامت مردم را تهدید می‌کند ، هشدار داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، سازمان غذا و دارو اعلام کرد:‌ ارائه بی‌حساب و کتاب مکمل‌های دارویی و تغذیه‌ای در پلتفرم‌های دیجی ‌کالا و اسنپ دکتر، سلامت مردم را تهدید می‌کند.

بر اساس این گزارش ، جلسه ‌ای با حضور نمایندگان سازمان غذا و دارو، نظام پزشکی، اتاق ایران، دبیر کمیته حمایت از کسب و کار، اتحادیه واردکنندگان مکمل و دیجی کالا و اسنپ دکتر درخصوص عرضه مکمل‌ ها در پلتفرم‌ ها برگزار شد. در جریان این جلسه علیرغم توضیحات نماینده سازمان غذا و دارو و سازمان نظام پزشکی در خصوص تخصصی بودن عرضه مکمل و دارو و خطرات احتمالی ناشی از بی قانونی و تخلف ‌های انجام شده در بستر دو پلتفرم دیجی‌ کالا و اسنپ ‌دکتر، اصرار بر عدم نیاز به مجوز سازمان غذا و دارو یا وزارت بهداشت، همچنان ادامه داشت.

علیرغم اینکه طبق قانون، مکمل ‌ها در گروه داروها دسته ‌بندی شده و باید در داروخانه ‌ها عرضه شوند اما پلتفرم ‌های دیجی ‌کالا و اسنپ دکتر با عدم تمکین به این قانون، سازمان‌ های غذا و دارو و نظام پزشکی را به اخذ مجوز برای عرضه این فراورده‌ ها از نهادهای دیگر تهدید می ‌کنند.

مطابق تبصره ۳ ماده ۳ قانون مربوط به مقررات پزشکی ،دارو و مواد خوراکی و آشامیدنی، کلیه فرآورده‌ های تقویتی، تحریک کننده، ویتامین ها و ...که فهرست آن توسط وزارت بهداشت اعلام و منتشر می شود در زمره اقلام دارویی است و محل عرضه آنها صرفا باید داروخانه باشد. لذا موضوع تقلب و عرضه خارج از قیمت متعارف مکمل ها در این دو پلتفرم مورد تاکید قرار گرفت و تخلفات یادآوری شد.

پس از طرح موضوع اهمیت سلامت مردم و لزوم توجه به نحوه ارائه، حمل ، احتمال ایجاد تقاضای القایی و تشویق به مصرف غیرمنطقی مکمل ‌ها توسط نمایندگان سازمان های نظام پزشکی و غذا و دارو، مواضع نمایندگان پلتفرم‌ های دیجیتال به سمت تهدید تغییر کرد.

در ادامه این نشست با اصرار نمایندگان سازمان غذا و دارو بر لزوم رعایت شرایط و ضوابط دقیق در خصوص ارائه مکمل تحت نظارت مستقیم داروساز موجب شد ، نمایندگان این دو پلتفرم مدعی شوند با توجه به عدم همکاری سازمان غذا و دارو و سختگیری های موجود باید به دنبال دریافت مجوز از محل دیگری باشند.

سازمان غذا و دارو براساس رسالت مبنی بر نظارت بر محصولات سلامت‌ محور، هیچ نرمش و مماشاتی با افراد ذی نفع نخواهد داشت و با ابراز نگرانی نسبت به خطر جدی تهدید سلامت مردم، یادآور می‌ شود ممکن است به بهانه کرونا و لزوم ارائه خدمات دیجیتال، سلامت مردم به دست سوداگری سپرده شود.

چنانچه انجمن داروسازان بیش از این منفعل عمل کند، سیلاب سوداگری سلامت جامعه را می برد و سد حضور داروسازان در سنگرهای دفاع از سلامت به سرعت نابود می شود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ