کد خبر: ۱۷۵۹۷۸
۰:۰ - ۱۴۰۰/۷/۱۹

ذخایر اورانیوم ۲۰ درصدی از ۱۲۰ کیلو عبور کرد / راه‌اندازی راکتور خنداب
رییس سازمان انرژی اتمی:

ذخایر اورانیوم ۲۰ درصدی از ۱۲۰ کیلو عبور کرد / راه‌اندازی راکتور خنداب

رئیس سازمان انرژی اتمی با اعلام اینکه ذخایر اورانیوم ۲۰ درصدی از ۱۲۰ کیلو عبور کرده از راه‌اندازی راکتور آب سنگین خنداب اراک خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمد اسلامی با اشاره به به فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران در تلویزیون گفت: برنامه تولید ۱۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای به سازمان انرژی اتمی ابلاغ شده و تاثیرات انرژی هسته‌ای و استفاده از فناوری‌های این حوزه در کشاورزی، دارویی و آب و خاک بسیار وسیع است.

وی افزود: به دو بخش از بیانیه تهران عمل شده و اکنون نوبت بخش سوم است تا رافائل گروسی مدیر کل آژانس به ایران دعوت شود. در ذخیره‌سازی اورانیوم با غنای ۲۰ درصد از ۱۲۰ کیلو عبور کرده‌ و  از برنامه جلوتر هستیم. پیش از این طبق برجام قرار بود سوخت اورانیوم ۲۰ درصد به راکتور تهران داده شود اما داده نشد و اگر ساخت این میزان سوخت آغاز نمی‌ شد به یکی از معضلات تبدیل می‌شد.

این مقام مسئول ادامه داد: به غیر از یکی دو مورد به تمام بندهای قانون راهبردی لغو تحریم‌ها عمل شد. هم تولید سوخت ۲۰ درصد و ۶۰ درصد صورت گرفته و هم برنامه ریزی‌های تولید اورانیوم فلزی آغاز شده است. سانتریفیوژهای IR۲M نصب و IR۶ در حال ساخت هستند و با زمان بندی یک ساله‌ای که در قانون پیش بینی شده با اندکی تأخیر اجرا خواهد شد، مابقی تعهدات را هم اجرا شده می‌دانیم.

اسلامی گفت: راه اندازی راکتور خنداب اراک در حال انجام است و براساس زمان بندی‌ها حدود یک سال دیگر کار دارد اما از لحاظ نقشه‌ای و تجهیزات، تامین شده و فقط زمان لازم است تا به روز شروع به کار راکتور برسیم. راکتور دوم آب سنگین هم در مرحله‌ای قرار دارد که هر آنچه هدف گذاری شده، تأمین شده است.

وی افزود: در عملیات تروریستی اخیر، دشمن قصد داشت به ظرفیت ماشین‌سازی و فناوری ساخت ایران آسیب بزند که همکاران توانستند آن چرخه را دوباره احیا کنند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ