کد خبر: ۱۷۷۳۸۷
۰:۰ - ۱۴۰۰/۷/۲۹

توسعه تجارت دو جانبه به جای تهاتر نفت تحریم ها را خنثی می کند
کارشناس اقتصادی :

توسعه تجارت دو جانبه به جای تهاتر نفت تحریم ها را خنثی می کند

کارشناس اقتصادی ، توسعه تجارت دو جانبه به جای تهاتر نفت و استفاده از ابزارهای پولی و بانکی را عاملی برای خنثی سازی تحریم ها اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مجید شاکری با اشاره به اینکه باید از تهاتر نفت به سمت تجارت دو جانبه حرکت کرد به مهر گفت: تجارت بین‌الملل و  دوجانبه دو مقوله متفاوت است. تجارت دو جانبه به منظور ضمانت و حفظ امنیت تجارت دو کشور برقرار می‌شود و به معنای صفر کردن تراز تجاری و برابری واردات و صادرات دو طرف در بلند مدت است.

وی افزود: تهاتر را می‌توان بخش ضعیفی از تجارت دوجانبه دانست که موسمی و موقت است ولی برقراری تجارت دو جانبه با کشورها اولویت دارد. در صورت شکل گیری تجارت دو جانبه می‌توان شاهد سرمایه‌گذاری‌های طرفین بود که به نقشه کامل توسعه صنعتی نیاز دارد که این شیوه تجارت در دنیا به شدت مرسوم است.

این کارشناس ادامه داد: کشورها می‌توانند برای تجارت‌های دوجانبه از ابزارهای پولی و بانکی یا ابزارهای مرسوم تجارت بین‌الملل استفاده کنند. در واقع در این روش ، فقط نهادی می‌خواهند که ناهمسانی زمانی را کنترل کند و برای شرایط تحریمی ایران بسیار مفید است. اگر هند و چین توانستند دلار را از مبادلات حذف کنند به دلیل صفر کردن تراز پرداختی‌ است . نه اینکه شیوه جدید مبادله کشف کرده‌اند.

شاکری گفت: اگر طرح تهاتر نفت در همین حد باقی بماند ، طرح موسمی و موقتی است ولی اگر مسئولین موضوع شکل‌گیری تجارت دوجانبه را در دستور کار قرار دهند ، دیگر تحریم‌ها معنایی نخواهند داشت.

وی با اشاره به تهاتر نفت با پیمانکاران پروژه‌های راه و ساختمان گفت: اگر تهاتر در قالب تجارت دوجانبه و همراه با انتقال فناوری انجام شود ، توجیه دارد ولی اگر در شرایط فعلی صرفاً به دلیل فقدان منابع مالی باشد، توصیه نمی شود. چرا که طرح باید اصطلاحاً ساییدگی تحریمی داشته باشد. یعنی آنچه از طریق تجارت بین‌الملل محقق نمی شود با تجارت دوجانبه به دست آید.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ