کد خبر: ۱۷۷۹۱۸
۰:۰ - ۱۴۰۰/۸/۱۳

تحلیل عضو شورای عالی بورس از اثر سه اقدام و نقطه ارزندگی سرمایه گذاری

تحلیل عضو شورای عالی بورس از اثر سه اقدام و نقطه ارزندگی سرمایه گذاری

عضو شورای عالی بورس با اشاره به اثر جلسه مدیران وزارتخانه ها و شرکت ها،عدم قیمت گذاری دستوری و بازارگردانی هوشمند در روند معاملات گفت: بازار به نقطه ارزندگی سرمایه گذاری رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حسین سلاح‌ورزی با اشاره به تدابیر جدید اتخاذ شده از سوی دولت برای بهبود روند معاملات بورس به ایرنا اعلام کرد: موارد مطرح شده توسط وزیر اقتصاد در روزهای اخیر به نوعی پاسخ به انتظارات و فشارهایی است که در هفته های گذشته روی دوش سهامداران قرار داشت.

در شرایط واقعی نباید از دولت ها توقع داشت هیچ گونه دخالتی در روند معاملات بازار نداشته باشند. با توجه به قرار گرفتن قدرت اعمال حاکمیت و مدیریت بخش عمده ای از نمادها در اختیار پنج وزارتخانه، جلسه با آنها و مدیران شرکت های مرتبط می تواند با اثراتی مثبت همراه باشد که در صورت تداوم، اثر مثبت آن بصورت مستمر خواهد بود.

پایان قیمت گذاری و آغاز بازارگردانی هوشمند

قول مساعد عدم مداخلات دستوری در حوزه قیمت گذاری یا الزام شرکت های وابسته به دولت برای انجام عملیات بازارگردانی هوشمند می‌تواند با اثرات مثبت و امیدوار کننده ای در بازار همراه باشد. نباید توقع داشت دولت و وزیر اقتصاد برای بالا بردن شاخص بورس و ایجاد روند صعودی در معاملات، اقتصاد ملی و منافع بلندمدت را نادیده بگیرند که البته موضوع بازار سرمایه و دفاع از حقوق سهامداران نیز قطعا برای مسئولان حائز اهمیت است.

به نظر می رسد در صورت تداوم عملیات بازارگردانی هوشمند و خرید سهام مبتنی بر حمایت از قیمت واقعی سهم توسط صندوق ها، بازار به آرامش می رسد. در صورت اعمال عملیات مقطعی نه تنها هیچ گونه ثباتی در معاملات بازار ایجاد نمی شود بلکه شاخص بورس ادامه‌دهنده روند نزولی خواهد بود و از این رو، پیاده سازی برنامه های مستمر در جهت بازگشت روند بازار به روال منطقی و واقعی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

روند معاملات بازار سهام طی چند روز گذشته شبیه یک الگوی تجربه شده بود. در دوره و سال های گذشته چنین شرایطی در بازار رخ داده بود. بنابراین ایجاد شرایط نوسانی چندان نگران کننده نیست و سهامداران نباید با تصمیمات عجولانه منجر به روند دور از منطق شوند.

نقش سهامداران در روند بازار

ارزیابی ها حاکی از آن است رفتار سهامداران نیز در ریزش اخیر شاخص بورس تاثیرگذار بود. با قرار گرفتن شاخص بورس بر مدار صعودی در ماه های گذشته، تعداد زیادی از سهامداران و افراد تازه وارد غیرحرفه ای به قصد کسب سودهای کلان و انتظارات غیرواقع بینانه از طریق فروش دارایی ها و اغلب دریافت وام به سمت ورود به این بازار روانه شدند و بخش قابل توجهی از سرمایه ها را وارد کردند. شاخص بورس به مرور با ورود نقدینگی و اعمال رفتارهای هیجانی بطور کاذب و بیش از اندازه بالا رفت که تغییر مسیر و قرار گرفتن در مدار نزولی امری طبیعی بود. زیرا هیچ بازاری همواره در مسیر رشد قرار نمی گیرد.

بارها به محض ورود شاخص بورس به مدار نزولی طبق جلسات برگزار شده، تعدادی از حقوقی ها و شرکت های بزرگ در مرحله نخست مکلف به عدم فروش سهام در بازار می شوند و تا حد امکان خرید می کنند. متاسفانه این موضوع به یک الگوی تکراری و تصوری کلی از فرهنگ سرمایه گذاری تبدیل شده است.

راه های بهبود روند معاملات

درخواست برای بهبود وضعیت بازار این است به تدریج و به دنبال ایجاد چنین روندی به سمت آموزش، فرهنگ سازی و اطلاع رسانی، افزایش سواد مالی جامعه جهت شکل گیری روند درست سرمایه گذاری پیش رفت. برای سرمایه گذاری در بورس باید به این نتیجه رسید صبوری سهامداران و نگاه بلند مدت لازمه کسب بازدهی معقول است. در این میان سرمایه گذارانی که به دنبال کسب سود، بازدهی کلان و قابل توجه از این بازار هستند باید آمادگی پذیرش ریسک و از دست دادن احتمالی سرمایه های کلان را داشته باشند.

توصیه عمومی در مورد رفتارهای هیجانی سهامداران در این ایام بی شباهت به توصیه های سازمان هلال احمر در هنگام وقوع اتفاقات خاص نیست. در این زمان سهامداران باید در وهله نخست از تصمیمات، رفتارهای هیجانی و فروش غیرمنطقی جلوگیری کنند و عملکرد را وابسته به تصمیم گیری های مبتنی بر عقل قرار دهند. سرمایه گذارانی که تصمیم به سرمایه گذاری در بورس دارند باید نگاه بلندمدت داشته باشند. بدون شک فروش سهام در قیمت های پایین چندان تصمیم معقول و منطقی نیست.

ارزندگی سهام شرکت ها در شرایط فعلی بازار

بسیاری از کارشناسان طبق یک نظر واحد معتقد به ارزندگی اغلب سهام در شرایط فعلی بازار هستند. تجربه و بررسی روند معاملات در گذشته نشان داده، سهامداران در صورت صبوری و داشتن نگاه بلندمدت به بورس دچار ضرر و زیان کمتری نسبت به سایر بازارها خواهند شد. با در نظر گرفتن جمیع شرایط، بازده مورد انتظار افزون بر تورم و شرایط اقتصاد کلان، تصور بر این است که اکنون بازار به نقطه ارزندگی برای سرمایه گذاری رسیده باشد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ