کد خبر: ۱۷۸۱۳۸
۱۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۸/۱۸

مواضع ۱۱ نماینده درباره بورس: از دروغ گویی و اداره عشقی اقتصاد و بورس تا فریاد
در روز تاریخی مجلس رخ داد :

مواضع ۱۱ نماینده درباره بورس: از دروغ گویی و اداره عشقی اقتصاد و بورس تا فریاد

اعلام مواضع ۱۱ نماینده مجلس درباره وضعیت بورس و انتقاد از شدید و همراه با ادبیاتی چون دروغ گویی ، ماهی و نهنگ ، اداره عشقی، فریاد و ... موجب شد تا روزی تاریخی برای بازار سرمایه ثبت شود.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، جلسه صبح امروز مجلس با محوریت بورس و اقتصاد بود و بعد از سخنرانی احسان خاندوزی و مجید عشقی، 11 نماینده  هم درباره بازار سرمایه و دلایل سقوط شاخص و... اظهارات تند و تیزی کردند .

این جلسه به دلیل رویکرد کاملا" منتقدانه و همراه با حمله و گلایه و استفاده از ادبیاتی چون دروغ گویی در اعلام فروش اوراق بدهی ، تعبیر سهامداران ماهی و نهنگ ، اداره عشقی اقتصاد و بورس ، فریادبه مواضع 7 ساله پورابراهیمی و ... موجب شد تا روزی تاریخی برای بازار سرمایه ثبت شود.

قولی از طلبه ها

براساس این گزارش، احد آزادی خواه گفت: مگر قرار است بورس نسبت به سایر بازارها،سودآوری کمتری داشته باشد که وزیر آن را با سایر بازارها مقایسه می کند و می گوید نسبت به بازار خودرو، طلا، سکه و مسکن وضع بهتری دارد؟ این قیاس به قول طلبه ها مع الفارغ است و معنا ندارد .

مردم با اعتمادی که به دولت ها داشتند به بازار سرمایه ورود کردند اما بسیاری از خانواده ها و سرمایه ها در این بازار به علت مشکلات مدیریتی در این نظام از بین رفت و مقایسه این بازار با سایر بازارها دردی از مردم دوا نمی کند. با این نظام مدیریتی هر اقدامی انجام شود ، وضع بازار سرمایه تغییری نمی کند.

چند سئوال مهم از خاندوزی درباره آینده بورس کسری بودجه

مجتبی رضاخواه هم گفت: نزول سال گذشته بورس بعد از صعود بسیار، خطایی بود که دولت قبل انجام داد. زیرا عموم مردم و حتی آنهایی که با بورس آشنایی نداشتند را به حضور در این بازار تشویق کرد.

وزیر اقتصاد توضیح دهد که آیا دولت قبل در نزولی شدن شاخص بورس دخالت داشته یا خیر؟ آیا دولت روحانی با سیاست‌گذاری‌هایی در بورس به دنبال تأمین کسری بودجه بود و آیا دولت فعلی نیز همین هدف را دارد ؟

ووزیر اقتصاد توضیح دهد برنامه دولت فعلی که به دنبال تثبیت نرخ ارز است، برای جبران نزولی شدن بورس چیست ؟ ریل‌گذاری دولت قبل در بازار سرمایه اشتباه بود و اگر اصلاح نشود چه باید کرد؟ آیا مردم باید تاوان عدم این اصلاح را بدهند ؟ خاندوزی مراقب باشد اوراق بدهی بیش از رقم بودجه به فروش نرسد .

به نظر می‌رسد که نرخ سود بانکی افزایش یافته  و اگر درست باشد ، بانک‌ها به جای سرمایه‌گذاری در بورس ، نقدینگی را بین خود جابه‌جایی می‌کنند که در این حالت منجر به نزولی شدن بیشتر بازار سرمایه می‌شود.

ادعای خاندوزی قابل قبول نیست

مصطفی طاهری نیز خطاب به وزیر اقتصاد گفت: اگر در بخش های مختلف دولت و وزارتخانه های اقتصادی، ادعا شود سیاست های وزیران دیگر باعث برهم خوردن نظم بورس است، قابل قبول نیست. نمایندگان دولت را یکپارچه می دانند و وزیر اقتصاد باید هماهنگی این بخش را برعهده گیرد.

عوارض ناشی از ساختار غلط ، یکی از دلایل نوسانی بودن بورس بوده و عملکرد معیوب شرکت های دولتی در بورس تاثیرگذار است. انتظارمی رود سال بعد و چند ماه آینده این ساختار معیوب اصلاح و شفافیت مالی باشد .

زیرساخت ها هم متناسب با رشد سهامداران توسعه نیافت و در برابر رشد سال های اخیر سهامداران ، آمادگی سخت افزاری و نرم افزاری در بورس ایجاد نشد و برخی شرکت ها در ارائه خدمات دچار مشکل شده اند . همچنین باید توزیع سود از طریق سامانه سجام باشد .

سهامداران حقیقی باید 10 یا 20 درصد سرمایه را از دست دهند نه یک چهارم سرمایه

جلیل رحیمی جهان آبادی با اعلام اینکه حجم نقدینگی بسیار هر بار یکی از بازارهای مسکن، سکه، ارز و بورس را با خاک یکسان می کند ، گفت : اقتصاد نباید دولتی باشد. چون دولت اراده کرده و پول مردم را با عرضه سهام جمع آوری و پس از آنکه نقدینگی را جمع و نرخ ارز را کاهش داد، قیمت سهام را نزولی می کند .

نمی توان با سخنرانی مشکلات را حل کرد. ورود غیرتخصصی به عرصه های مختلف هم یکی از مشکلات است. به طور مثال وقتی قیمت زعفران افزایش می یابد، پزشک، معلم و کارمند به سراغ خرید زعفران می روند. این موضوع در مورد بورس هم صادق است و مردم با تشویق صدا و سیما و مسئولان بدون تخصص لازم ، وارد بورس می شوند. سهامداران هم حقوقی اراده کنند، قیمت را تغییر می دهند .

آیا تکلیف ارز و قیمت خودرو ، مشخص و اثر تحولات سیاسی بر معیشت مردم کنترل شد؟ ارتباط سیاست و اقتصاد ناگسستنی است و برای اقتصاد پویا، درآمد و ارز قدرتمند باید با اقتصاد جهانی و دنیا کار کرد.

مجلس باید با قانون گذاری از سهامداران خرد حمایت کند. چرا که سهامداران حقیقی و حقوقی متفاوتند و باید برای گروه اول بیمه و تضمین جبران ضرر در نظر گرفته شود. به گونه ای که در صورت ضرر و زیان، سهامداران خرد تنها 10 یا 20 درصد سرمایه را از دست دهند نه یک چهارم سرمایه .

دروغ می گویند / سرمایه مردم مانند یخ تابستان

محمد حسن آصفری هم در تذکر به دولت و وزیر اقتصاد اعلام کرد: بحران بورس به حدی است که باید همه امور را کنار گذاشت و به این حوزه رسیدگی کرد. چرا که سرمایه مردم مانند یخ تابستانی در حال آب شدن است .

خاندوزی پیش از وزارت دائم توئیت می‌کرد و در مورد خروج بورس از وضعیت بحرانی راهکار می‌داد. حالا همان راهکارها را اجرا کند تا مشکلات بورس حل شود.

دولت بداند بورس، حق‌الناس است اما دلالانی وارد شدند که سرمایه مردم را به تاراج برده‌اند.

چرا در خصوص انتشار اوراق به مردم، گزارش دروغ می‌دهند. بر اساس اسناد خزانه از مهر تاکنون 8 هزار میلیارد اوراق توسط دولت به فروش رسیده اما  می‌گویند اوراقی به فروش نرسیده است .

براساس قانون اساسی ، دولت موظف به حفظ اموال مردم است اما در بورس اموال و سرمایه مردم مانند یخ آب می شود و حال باید به جای متهم کردن دائم گذشتگان که البته متهم است باید برای آینده برنامه ریزی دقیقی انجام داد.و دولت گزارش دهد که چرا به وعده ها عمل نمی کند ؟

مواضع وزیر سابق اقتصاد و نماینده فعلی مجلس

شمس الدین حسینی که وزیر اقتصاد دولت احمدی نژاد و نماینده فعلی مجلس  هم است ، اعلام کرد: بازار سرمایه همیشه مهم بوده اما در 2 سال اخیر ، حساسیت مضاعفی پیدا کرد. زیرا کارکرد اصلی آن تامین مالی تولید و فعالیت های اقتصادی است.

اما چه ویژگی سبب افزایش حساسیت بورس شد ؟ سال گذشته دلایلی مانند رشدهای اغوا کننده سهام، دعوت بی وجه مقامات برای حضور مردم عادی و افزایش اصطکاک مالی یا عدم شفافیت اطلاعات سبب شد تعداد زیادی از مردم طبقات متوسط رو به پایین،پس اندازهای اندک و دارایی های ضروری و کالاهای مصرفی مانند خودرو و خانه را فروختند و به بورس آوردند تا سود کنند اما متاسفانه در شرایط تورمی همه دارایی ها را از دست دادند.

در این شرایط ، مسئولان اقتصادی هر برنامه مدنظر برای بهبود بورس را باید اعلام کنند .اولین سوال این است که بسته سیاست اقتصادی دولت چیست؟ بازارسرمایه جدا از سایر بازارهای اقتصادی نیست. مگر می شود رشد اقتصادی صفر و تورم کمتر از 50 درصد باشد و به مردم گفته شود بازار سرمایه با نظارت های مجلس بهبود پیدا کرده است. نظارت مهم است اما وقت آن است  دولت بسته های اقتصادی را باز کند اما متاسفانه به این امر توجهی نکرده است.

فعالان اقتصادی حتی سهامداران حقوقی نمی دانند دولت برای مدیریت اقتصاد چه برنامه ای دارد. ادامه این وضعیت منجر به بی اعتمادی می شود.

دولت باید اعلام کند برای حفظ و جلب 40 درصد رشد نقدینگی در حین اجرای برنامه های مدیریت نقدینگی چه اقدامی قرار است انجام دهد. 8 ماه از سال گذشته و سال قبل احکام متعددی از قانون بودجه برای تسهیل سرمایه گذاری در بازار سرمایه پیش بینی و اجرا شد و هفته گذشته با شرکت های تامین سرمایه نشستی برگزار شد اما بانک مرکزی اجازه اجرای بسته ها را نمی دهد .

وزیر اقتصاد باید خطوط راهنمای بازار سرمایه را به طور شفاف اعلام کند .همچنین باید برنامه های دولت و مسئولان اقتصادی در کاهش و مدیریت ریسک  اعلام تا مشخص شود برای پوشش های ریسک به ویژه سهامداران خرد و جبران خسارات چه برنامه ای دارند. معلوم نیست شورای عالی بورس چه برنامه ای دارد .

ابهام در نحوه حمایت دولت از ماهی های بورس در برابر نهنگ ها !

علیرضا سلیمی هم گفت: وزیر اقتصاد در گزارش به معلول ها اشاره کرد اما بورس تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند قیمت گذاری دستوری، پیش بینی پذیری اقتصاد، انضباط پولی، امنیت سرمایه گذاری، افزایش تولید، کنترل نرخ ارز و تامین کسری بودجه است که باید توضیح داده شود برای ساماندهی این مسائل چه اقداماتی انجام گرفته و ساز و کار وزارت اقتصاد برای نظارت، شفافیت و عدالت در بورس چیست؟

در حالی طبق اصل 137 قانون اساسی، همه وزرا در برابر تمام مشکلات مسئولیت دارند که سهامداران خرد در برابر سهامداران حقوقی همانند ماهی کوچک در برابر نهنگ هستند و باید مشخص شود دولت چه اقداماتی برای مدیریت و حمایت از سهامداران خرد انجام می دهد تا اسیر نهنگ نشوند؟

دولت قبل با ریل گذاری اشتباه بخشی از کسری بودجه را جبران کرد اما وزارت اقتصاد هم باید مشخص کند برای جبران این اقدامات آسیب زا چه برنامه ای دارد . نمی توان بازار مسکن، طلا، ارز و فولاد را رها کرد و انتظار داشت بورس ساماندهی شود .

کاهش شأن وزیر اقتصاد در گروه اقتصادی دولت

علی بابائی کارنامی هم اعلام گفت: نمایندگان اجازه نمی‌دهند شأن وزیر اقتصاد در گروه اقتصادی دولت کاهش یابد و خاندوزی باید پاسخگوی مجلس باشد. برخی دولت مردان اظهاراتی درباره بورس مطرح می‌کنند که بر بازار تأثیر می‌گذارد. بنابراین بهتر است در اظهارات دقت بیشتری کنند تا باعث نوسان بورس نشوند.

سوء تدبیرهای دولت قبل نباید به پای دولت سیزدهم نوشته شود. کنترل تورم و بهبود بازار سرمایه از جمله موارد مهمی است که باید از طریق هماهنگی بین دولت و مجلس دنبال شود. همچنین باید سیاست‌های اقتصادی دولت جدید اطلاع‌رسانی شود .

اداره عشقی اقتصاد و بورس !

کاظم دلخوش اباتری هم اعلام کرد: اقتصاد و بورس ،عشقی اداره می‌شود و وزیر اقتصاد باید مشخص کند چه کسی این حوزه‌ها را اداره می‌کند و چرا نه تنها بورس بلکه سایر بازارها نابسامان است ؟

وزارت اقتصاد به عنوان وزارتخانه مادر باید همه امور اقتصادی را کنترل کند و وزیر اقتصاد هم باید تمام بازارها پوشش دهد.

بورس با فضای مجازی و صفحات شخصی مدیریت می شود !

محمدرضا پورابراهیمی هم گفت: وضعیت نظارتی ، هیچ تناسبی با وضعیت فعلی بورس ندارد و در صورت عدم تغییر نباید انتظار داشت تخلفات و اشکالات بازار ، تکرار نشود. بنابراین اولین مولفه در تصمیمات بورس ایجاد ساختار دقیق و متناسب با شرایط بومی است. زمانی تعداد فعالان بورس بیشتر از 200 هزار نفر نبودند اما به دو میلیون نفر رسید و امروزه بخش عمد‌ه‌ای از جمعیت ایران به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم حضور دارند.

بازار سرمایه از طریق فضای مجازی و شبکه‌های مجازی مدیریت می‌شود و باید مانع از دستکاری قیمت ها بود. شبکه‌های مجازی و صفحات شخصی در تصمیم‌گیری‌های مردم موثرند اما حوزه نظارتی در کجا قرار گرفته است؟ بنابراین ساماندهی شبکه‌های مجازی و تغییر مدیریت نظارت بر بازار سرمایه باید جزو اولویت‌های اصلی دولت و وزارت اقتصاد و سازمان بورس باشد.

بازار سرمایه نیازمند شفاف‌سازی در مجموعه ارکان از سازمان بورس تا مجموعه نهادهای ذیل است و باید ابزارهای پوشش ریسک فراهم شود. خاندوزی هم گزارشی از مصوبات شورای عالی بورس در خصوص حمایت از بازار دهد.

در این میان قیمت‌گذاری دستوری موجب ایجاد رانت و فساد شده و بخشی از این رانت و فساد در بورس مشخص است. عرضه سنگین اوراق بدهی دولت هم اثر منفی در بازار سرمایه دارد و نرخ بین بانکی و تأمین مالی، افزایش یافته و وزارت اقتصاد باید بر این موضوع نظارت کند.

فریاد نماینده مجلس به پورابراهیمی

محمدجواد کریمی قدوسی پس از پایان سخنرانی پورابراهیمی با فریاد خطاب به وی گفت: ۷ سال است این حرف ها را می‌زنید، وزیر هم با شما هماهنگ و وضعیت بورس هم همین است .

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ