کد خبر: ۱۷۸۲۱۲
۰:۰ - ۱۴۰۰/۸/۲۰

اثر اظهارات مسئولان بر روند بورس، منطقه فوق ارزان تاریخی و دلیل ریزش‌های اخیر
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

اثر اظهارات مسئولان بر روند بورس، منطقه فوق ارزان تاریخی و دلیل ریزش‌های اخیر

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اثر اظهارات اخیر مسئولان بر روند بورس، منطقه فوق ارزان تاریخی بازار و دلیل ریزش‌ها و منفی‌‌های اخیرگفت: اعضای شورای عالی بورس هم آگاهی کافی از ساختارها ندارند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مهدی سوری با اشاره به اینکه اگر شاخص بورس به سطح مانند 1.2 میلیون واحد می‌رسد و P/E کل بازار به حدود 4 می رسد یعنی وارد منطقه فوق ارزان تاریخی شده است به ایلنا گفت: در چند ماه اخیر از نظر ارزندگی سهام با شرایط فعلی اقتصاد، مشکلی در بازار سرمایه وجود نداشت. در حال حاضر با توجه به وضعیت مناسب تولید و فروش شرکت‌ها،‌ دیگر مشکل قیمت وجود ندارد و این روند ارتباطی به تغییر دولت ندارد. موضوع مورد بحث اثرگذاری بازارهای جهانی و سایر موضوعات است.

اگر در چند ماه گذشته بازار با تولید و فروش شرکت‌ها رشد نکرده، یکی از دلایل آن و دلیل ریزش‌ها و منفی‌‌های اخیر ترس سهامداران از دولت است. مردم می‌ترسند این دولت به دلیل تامین مالی دوباره دست به سهام‌فروشی و اوراق فروشی بزند یا اینکه بازدهی اوراق را بالا ببرد یا نرخ بهره را افزایش بدهد که در هر صورت این اقدامات به بازار سرمایه لطمه می‌زند.

قاعدتا در چند ماه اخیر سهامداران تمایلی به خرید در بازار سرمایه نداشتند و با مسئولانی مواجه شدند که قبل از گرفتن مسئولیت شعارهای حمایت می‌دادند و بعد از گرفتن پست‌ها، دغدغه‌ها تغییر کرد و به سمت جبران و تامین کسری بودجه رفت. بنابراین سهامداران احساس رهاشدگی داشتند و بر این باور بودند عده‌ای چه برای تامین مالی در دولت قبل و چه برای اخذ رای در دولت جدید از آنها استفاده کرده‌اند و پس از عبور این دوره‌ها، سهامداران اهمیتی برای دولت ندارند.

همین روند باعث شد بازار سرمایه علی‌رغم ارزندگی سهام، جذابیت را برای مردم از دست بدهد. اما با ورود دوباره دولت، مجلس و مسئولان و اظهارت اخیر آنها درباره وضعیت بازار سرمایه، سهامداران احساس کردند حمایت‌هایی در راه است. هر مسئول بلند پایه‌ای فقط یکبار با گفتار درمانی و شعار می‌تواند بازار را مثبت کند و در ادامه اگر برای مردم اقدامات عملی ملموس نباشد، اعتبار از دست می‌رود چنانکه این موضوع و روند در دولت قبل رخ داد.

مشکل اصلی اقتصاد که به تبع آن مشکلات جانبی بوجود می‌آید این است که دولت‌ها نمی‌خواهند به اندازه درآمد خرج کنند و به دنبال این هستند کسری بودجه ایجاد شده را از هر طریقی و هر محلی جبران و تامین کنند. انتظار نمی رود یک مسئول و دولت در طول یک تا دو ماه معجزه کند اما همین که عده‌ای می‌گویند سه روزه بازار را اصلاح می‌کنند، نکته منفی برای بازار است. اصلاح اقتصادی که در طول سال‌ها تخریب شده، زمان‌بر است. بنابراین انتظار می رود ساختارها و جهت‌گیری و سیاست‌گذاری‌ها به سمتی باشد که در آینده افق بهتری در اقتصاد خواهیم داشت.

روزی که خاندوزی وزیر شد و توییت‌ها و صحبت‌هایی در حمایت از بازار سرمایه داشت، چارت وزارت اقتصاد به نمایش گذاشته شد که هیچ توازنی بین بازار پول و بازار سرمایه در این چارت نیست. کسی که از اقتصاد ایران چیزی نداند و فقط چارت وزارت اقتصاد را ببیند متوجه خواهد شد بازار سرمایه در ساختار مدیرت اقتصاد هیچ جایگاهی ندارد.

عدم آگاهی اعضای شورای بورس به ساختار بازار

مهم‌ترین تصمیمات در بازار سرمایه توسط شورای عالی بورس گرفته می‌شود و فارغ از اسامی اشخاصی که عضو این شورا هستند، باز هم اگر کسی از این ساختار در ایران چیزی نداند و فقط بداند اعضای شورای عالی بورس از طریق چه مراجعی معرفی می‌شوند، متوجه خواهد شد مهم‌ترین تصمیمات در این بازار توسط گروهی گرفته می‌شود که از متخصصان بازار سرمایه نیستند. البته منظور ساختار است و درباره اشخاص نیست.

مشخصا درباره بازار سرمایه ورود مستقیم دولت، مجلس و حتی وزارت اقتصاد ممکن است در کوتاه مدت باعث مثبت شدن بازار شود اما در بلند مدت مخرب است. اگر دولت و مجلس دخالتی نداشته باشند و متعهد شوند همین قوانین تا چهار سال ثابت می‌ماند، حتما بازار سرمایه بهتری خواهیم داشت و حتی با همین قوانین اشتباه به شرط ثبات، تولید بهتری هم خواهیم داشت.

سهامداران و تولیدکنندگان از این می‌ترسند که دولت برای تحقق شعارهای پوپولیستی چه تصمیم جدیدی خواهد گرفت؟ تن سهامداران می‌لرزد که دولت در آینده نزدیک برای قیمت‌گذاری یک محصول چه تصمیمی خواهد گرفت؟ اگر در اقتصاد ثبات قانون و مقررات وجود داشته و پیش‌بینی پذیر باشد برای فعالان اقتصادی،‌ تمام بازار به تعادل می‌رسد اما با تغییر هر قانون و مقرراتی باز هم شاهد بهم ریختن بازارها خواهیم بود.

پیشنهاد تمرکز دولتمردان بر بهبود وضعیت فضای کسب و کار و تولید

پیشنهاد می‌شود دولتمردان بر بهبود وضعیت فضای کسب و کار و تولید تمرکز داشته باشند. اگر این فضا بهبود یابد هم تولیدکننده و هم سهامدار سود خواهد کرد. رییس جمهور، وزیر اقتصاد و رییس مجلس در هر دولت و دوره‌ای مسئول مثبت کردن شاخص نیستند بلکه مسئول ایجاد یک بازار شفاف و کارا هستند. یک بازار خود التزام که نسبت به ارزش شرکت‌ها عکس‌العمل نشان دهد.

اظهارات برخی از مسئولان مبنی بر مقصر دانستن دولت قبل در وضعیت امروز بازار سرمایه، یک روال همیشگی است و امید است مسئولان فعلی به گونه‌ای عمل کنند که مسئولان بعدی نتوانند در مورد آنها این حرف را بزنند. مسئولان قبلی عملکرد مطلوبی نداشتند اما مسئولان جدید اعلام کنند چه برنامه‌ای دارند و تا چهار سال آینده چه برنامه‌هایی می‌توانند به اجرا برسانند.

برخی اسناد بالادستی وجود دارد که قرار بوده براساس آنها در یک افق مشخص برنامه‌ریزی‌هایی وجود داشته باشد. اما مسئولان به محض ورود به یک حوزه می‌خواهند دستاوردی به نمایش بگذارند و مردم هم انتظار دارند،‌ مسئولان دست به معجزه بزنند. وقتی مردم قیمت ماست را از رییس جمهور پیگیری می‌کنند،‌ ناخودآگاه سایر مسئولان هم بجای برنامه‌ریزی‌های بلند مدت به سمت دستاوردهای کوتاه‌مدت سوق پیدا می‌کنند و همین عامل خرج کردن‌های بیشتر از دخل می‌شود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ