کد خبر: ۱۷۸۵۲۲
۰:۰ - ۱۴۰۰/۸/۲۹

ادعای وزیر اقتصاد رد شد / افت بورس با فروش ۱۱۴ هزار تومان اوراق دولت
توسط نماینده مجلس:

ادعای وزیر اقتصاد رد شد / افت بورس با فروش ۱۱۴ هزار تومان اوراق دولت

نماینده مجلس با رد ادعای وزیر اقتصاد مبنی بر عدم عرضه اوراق دولتی در بورس، گفت: در برابر مجوز ۶۷ هزار میلیارد تومانی، ۱۱۴ هزار تومان اوراق در ۶ ماه به فروش رسیده و موجب افت بورس شده است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، احسان ارکانی درباره جلسه‌ا سه شنبه گذشته احسان خاندوزی با کمیسیون برنامه بودجه مجلس و با محوریت عملکرد دولت در تحقق منابع درآمدی بودجه و بررسی ظرفیت‌ها و راهکارهای تامین کسری بودجه به اقتصاد آنلاین اعلام کرد: ادعای خاندوزی مبنی بر عدم عرضه اوراق بدهی در بورس در بررسی‌های کمیسیون برنامه و بودجه و گزارش‌های دیوان محاسبات، رد شده است .

بر اساس گزارش دیوان محاسبات، دولت و وزارت اقتصاد مجوز فروش ۶۷ هزار میلیارد تومان اوراق طی ۶ ماه گذشته ( یا ۶ماه اول سال) ، داشتند اما در این مدت ۱۱۴هزار میلیارد تومان، اوراق فروخته‌ شده و یکی از دلایل عدم استقراض دولت در این مدت، انتشار بیش از حد مجاز اوراق قرضه بوده که افت بازار سرمایه را در پی داشت .

۱۰هزار میلیارد تومان از اوراق منتشره، صرف پرداخت سررسید اوراق فروخته شده در گذشته شده و ادامه این روند، می‌تواند مشکلات بزرگی مشابه اوایل دهه ۹۰ موسسات مالی و اعتباری را به وجود آورد.

انتظار شفاف سازی از وزیر و عمل به شعارهای بورسی

بنابراین وزیر اقتصاد باید درباره ادعاهای غیر واقع درمورد انتشار اوراق شفاف‌ سازی کند .

از طرف دیگر دولت موظف بود در ۶ ماه اخیر حدود ۱۳۸ هزار میلیارد تومان منابع درآمدی ناشی از واگذاری شرکت‌های دولتی و اموال و املاک مازاد دولت محقق کند اما هیچ درآمدی کسب نکرده  و درآمد ناشی از مالیات بر خانه‌های خالی و خودرو‌های لوکس هم نزدیک به صفر است.

ولی عملکرد دولت در دیگر درآمد‌های مالیاتی مناسب بوده و حدود ۹۰ درصد از درآمدها منبع، محقق شده است. با این حال مشکلات ناشی از تحریم‌ها، همچنان گریبان‌گیر فروش نفت و فرآورده‌ها است.

همچنین در ۶ ماه اخیر، مجوز دولت برای برداشت از صندوق توسعه ملی ۱۸ هزار میلیارد تومان بوده که ۲۳ هزار میلیارد توان برداشت شده است. همچنین دولت در این مدت ۵۴ هزار میلیارد تومان تنخواه استفاده کرده که رقم بزرگی است.

انتظار بر این بود که دولت، منابع درآمدی که در لایحه بودجه پیشنهاد داده را محقق کند. با این وجود وقتی نتوانست از منابع مشخص شده کسب درآمد کند از منابع با دسترسی آسان‌تر ( مثل فروش اوراق) استفاده کرده است. این اقدام نه تنها نظام بودجه ریزی را مختل می‌کند بلکه بر بازارهای دیگر از جمله بازار سرمایه تاثیر منفی می‌گذارد .

الان زمانی است که خاندوزی باید شعارها هنگام عضویت در مجلس عملی کند. وی نسبت به عملکرد وزیر سابق اقتصاد در قبال بورس انتقاد داشت ولی از وقتی متصدی امور بازار سرمایه شده، بورس افت کرده است.

برنامه مجلس برای تزریق منابع از صندوق توسعه ملی به بورس

مجلس در مورد تخصیص پول از صندوق توسعه ملی به صندوق بازار سرمایه در نظر داد راهکاری پیدا کند تا حداقل اصل سرمایه سهامداران خردی که با دعوت دولت وقت، وارد بازار سرمایه شدند جبران شود. چگونگی این راهکار به سیاست‌های اجرایی و اقتصادی دولت و عدم تناقض با قوانین بستگی دارد. مجلس به اصل موضوع تقویت صندوق تثبیت بازار سرمایه، نگاهی مثبت دارد اما باید در مورد منبع تامین بررسی بیشتری انجام شود.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ