کد خبر: ۱۷۸۵۸۵
۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۸/۳۰

موضع رئیس سازمان بورس درباره بازار خراب اندر خراب و انتقاد از اقدامات نظارتی

موضع رئیس سازمان بورس درباره بازار خراب اندر خراب و انتقاد از اقدامات نظارتی

رئیس سازمان بورس با اعلام اینکه بخشی از ناپایداری بازار خراب اندر خراب ، مربوط به تصمیمات کلان است ، برخی انتقادات از نحوه نظارت را غیرمنصفانه دانست.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مجید عشقی که از 21 مهر به عنوان ششمین رئیس سازمان بورس منصوب شده و طی این مدت نتوانسته مانع از ریزش ادامه دار شاخص و قیمت ها و تشدید بی اعتمادی ها شود و تاگنون هم نقشه راه و برنامه ها را اعلام نکرده درباره شرایط بازار سهام به خانه ملت اعلام کرد: بخشی از ناپایداری بورس مربوط به تصمیماتی است که در سطح کلان و بدون توجه به اقتضائات و اصول حاکم بر بازار سرمایه اتخاذ می شود.

وی افزود: این موضوع دیگر در اختیار سازمان بورس نبوده و ضروری است با دریافت نظرات سازمان بورس در تصمیم‌گیری‌ها، منافع حدود 60 میلیون نفر سهامدار نیز لحاظ شود.

این مقام مسئول در پاسخ به این انتقاد که چرا  بورس با یک مصاحبه یا توئیت بهم می ریزد، توضیح داد: این موضوع لزوما ایراد نیست بلکه در تمام دنیا نیز  وجود دارد. مانند همین هفته که بازار رمزارزها با اعلام مطلبی از سوی چین در مورد بیت کوین ها ، بازار بلافاصله بهم ریخت. بازار سرمایه ذاتا ریسکی است و سود آن تضمین شده نیست اما بازدهی بلندمدت مشکلی ندارد و روند مثبت است.

عشقی گفت: سیل نقدینگی سال گذشته به بورس تخریب‌هایی را به همراه داشت که باید در آن زمان کنترل  با تخلف ها برخورد می‌شد. تحقیق و تفحص از بازار سرمایه هم در مجلس مصوب شده که می تواند بسیار کمک کننده باشد .

یادآوری سخنگو درباره وظایف نهاد ناظر بازار سرمایه !

وی با بیان اینکه وظیفه ذاتی سازمان بورس حمایت از سهامداران است، ادامه داد: برای عمل به این وظیفه باید دو کار اصلی نظارت بر عملکرد ناشران و سلامت معاملات انجام شود که در دستور کار قرار دارد. فعالیت شرکتهای پذیرفته شده و ناشران اوراق تامین مالی و سهام باید کاملا شفاف شود و به شرکتها اعلام شده باید صورت های مالی را در موعد مقرر و به طور صحیح تحویل دهند و در انتشار اطلاعات نیز تخلف نکنند.

سخنگوی سازمان بورس افزود: نظارت بر ناشران به درستی انجام شده و براساس آمار شش ماه گذشته 99.5 درصد شرکت ها گزارش ه را در موعد مقرر در سامانه کدال بارگذاری کرده اند. اولویت بعدی سازمان بورس افزایش کیفیت گزارش هنا است تا گزارش ها ، حاوی اطلاعات معنادار و صحیحی برای اتخاذ تصمیم درست سهامداران باشد.

عشقی وظیفه دیگر سازمان بورس را نظارت بر معاملات برشمرد و ادامه داد: برخی مباحث مطروحه در این خصوص در رسانه‌ها و از سوی برخی اشخاص،   غیر منصفانه و برخلاف واقع است. البته برخی نقایص در امر نظارتی بورس وجود داشته و اگرچه نقص هم نیست. زیرا به یکباره بازاری با وجود 100 تا 200 هزار کد فعال سهامداری به 60 میلیون کد سهامداری رسید که بیشتر از 15 میلیون نفر از آنها فعال هستند و طبعا باید نحوه و نوع نظارت در بازار 200 هزار نفری با بازار 15 میلیون فعال و 50 میلیون سهامدار عدالت متفاوت باشد.

وی گفت: در کنار اصلاحات ساختارهای حقوقی و قانونی، ساختار نظارتی نیز باید بصورت مستمر اصلاح شود و عزم جدی در خصوص اصلاح و ارتقاء ساختار نظارت بر معاملات است. بحث بسیارمهم دیگر پاسخگویی به سهامداران و راهنمایی آنها و ارتقای سواد رسانه‌ای است که در دستور کار قرار دارد .

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» ناشناس | ساعت ۱۷:۸ - ۱۴۰۰/۹/۶
0
0
پاسخ
سلام چرا یکی نیست که بداد مردم وسرمایه که از دست رفته برسه
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ