کد خبر: ۱۷۸۵۹۹
۱۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۸/۳۰

پیشنهاد یک روزنامه به دولت درباره بودجه حوزه های علمیه و موسسات خاص

پیشنهاد یک روزنامه به دولت درباره بودجه حوزه های علمیه و موسسات خاص

یک روزنامه با اعلام اینکه حوزه‌های علمیه همواره مستقل از دولت‌ها بوده و از وجوه شرعیه و هدایای مردم تأمین می‌شدند ، پیشنهادی به دولت ارایه کرد .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس روزنامه جمهوری اسلامی در سر مقاله امروز اعلام کرد: حوزه‌های علمیه و مؤسسات وابسته به آنها و همینطور بنیادها و مؤسساتی که خارج از دستگاه‌های مرتبط با قوای سه‌گانه و متعلق به افراد خاص و موضوعات خاص هستند در سال‌های اول انقلاب ردیفی در بودجه کل نداشتند و اختصاص یافتن ردیف به این مجموعه، بار اضافی سنگینی بر دوش بودجه و در واقع ملت بود که متأسفانه اتفاق افتاد و به تدریج گسترش پیدا کرد.

متأسفانه حوزه‌های علمیه به توصیه اکید امام مبنی بر پرهیز از دریافت بودجه دولتی عمل نکردند و همین وابستگی به بودجه دولتی علاوه بر ضربه وارد کردن به استقلال حوزه‌ها و روحانیت، میان آنها و مردم نیز فاصله انداخته و این فاصله باید با قطع کردن بودجه دولتی حوزه‌ها زمینه‌ برای از بین رفتن فاصله ایجاد شده فراهم گردد.

حوزه‌های علمیه در طول تاریخ مستقل از دولت‌ها اداره شدند و بودجه آنها از وجوه شرعیه و هدایای مردم تأمین می‌شد و همین ویژگی موجب استقلال حوزه‌ها و روحانیت شیعه بوده و زمینه‌ساز قدرت معنوی و نفوذ فوق‌العاده مراجع و علمای دین در قلب توده‌های مردم شد.

دولتمردان به‌ویژه بودجه‌نویسان باید به این واقعیت تلخ توجه کنند که آموزش و پرورش سال ها است دچار کمبود امکانات و کسری شدید بودجه است و همواره شعار بر این است که آموزش و پرورش، وزارتخانه‌ بنیانی و زیرساختی است ولی هرگز به الزامات این شعار کاملاً صحیح پای‌بندی نشان داده نمی شود.

نباید عده‌ای تصور کنند پیشنهاد قطع شدن بودجه دولتی حوزه‌ها نوعی مخالفت با روحانیت و حوزه‌های علمیه است بلکه واقعیت کاملاً عکس این تصور است. دولت سیزدهم باید شجاعت قطع کردن بودجه این دستگاه‌ها را داشته باشد و از ملامت‌ها نهراسد.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ