کد خبر: ۱۷۸۶۳۷
۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۹/۱

دستور کار وزارت اقتصاد برای حمایت از بورس و اعلام مهمترین ماموریت و اهداف
رییس سازمان بورس مطرح کرد:

دستور کار وزارت اقتصاد برای حمایت از بورس و اعلام مهمترین ماموریت و اهداف

ریس سازمان بورس با اشاره به دستور کار وزارت اقتصاد برای حمایت از بازار و اعلام مهمترین ماموریت و اهداف اساسی سازمان از آمار صدور مجوز فعالیت صندوق های سرمایه‌گذاری خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مجید عشقی با اشاره به دستور کار وزیر اقتصاد برای حمایت از بازار سرمایه به سنا گفت: موضوعاتی همچون توسعه نهادها، رفع انحصار، بهره‌گیری از ابزارهای جدید، تقویت بازار اولیه در دستور کار وزارتخانه قرار گرفته است. رفع انحصار در تأسیس نهادهای مالی از جمله مهم‌ترین مأموریت‌های سازمان بورس است. توسعه و عمق‎بخشی بازار سرمایه از جمله اهداف اساسی در رفع انحصار نهادهای مالی و ایجاد سهولت در صدور مجوزها است اما این هدف، سازمان بورس را در اجرای وظایف نظارتی بیش از پیش دقیق‌تر کرده تا مانع هرگونه مشکل احتمالی برای سهامداران شود.

بازار ظرفیت پذیرش تعداد زیادی از نهادهای مالی را دارد و اینگونه نیست که هرچه تعداد نهادها کمتر باشد، نظارت بر عملکرد آنها نیز راحت‌تر است. اگرچه فرایند صدور مجوزها تسهیل شده اما در بازبینی دستورالعمل‌ها، سخت‌گیری و موشکافی‌های بسیاری لحاظ شده و نظارت‌های سازمان نیز پس از شروع فعالیت، سختگیرانه‌تر خواهد شد. با دستورالعمل‌ها و مقررات تعیین شده، نظارت‌ها سختگیرانه‌تر شده و با نهادهای مالی متخلف برخوردهای شدید و جدی خواهد شد.

با توسعه بازار از نظر کمی، ایده‌ها و ابزارهای جدیدی نیز وارد می‌شوند که نظارت قوی‌تر را الزامی می‌کند تا از بروز ریسک‌های جدید جلوگیری شود. در این راستا، سازمان بورس هیچ واهمه‌ای از برخورد با متخلفان ندارد. نهادهای مالی، ابزارهایی برای ارتقای بازار سرمایه بشمار می‌روند. با تأسیس یک نهاد مالی، سرمایه، سهامداران، افراد متخصص، کاردان و خبرگان مالی متعددی در یک نقطه جمع می‌شوند تا خدمات مختلفی را بنا به ماهیت به مردم ارائه دهند. تجمیع سرمایه‌ها، ایده‌ها و تخصص‎های مختلف به بهبود کمیت و کیفیت فرایند خدمات‌رسانی و در نهایت توسعه این بازار می‌انجامد .

از سرگیری صدور مجور تأسیس کارگزاری ها

از سرگیری صدور مجور تأسیس شرکت‌های کارگزاری به افزایش شمار این نهادهای مالی می‌انجامد که ارتقای کیفیت و کمیت کارگزاری ها از طریق رقابت بیشتر در این صنعت را در پی دارد. زیرا با ایجاد رقابت کافی در این صنعت، شاهد انگیزه‌های خلاقانه بیشتر، ارتقای کیفیت و ارائه خدمات بهتر به مشتریان خواهیم بود. بیش از یک دهه، به دلایل مختلفی با هیچ یک از درخواست‌های تأسیس شرکت کارگزاری موافقت نشده بود. با اجرا و پیاده‌سازی سیاست رفع انحصار در حوزه نهادهای مالی بازار سرمایه، مجوز یک شرکت کارگزاری جدید از سوی هیات مدیره سازمان بورس صادر شد.

پس از دریافت مدارک درخواست‌های تأسیس شرکت‌های کارگزاری و بررسی آنها و انجام مصاحبه‌های اختصاصی، تمامی درخواست‌ها در هیات مدیره سازمان بورس مطرح خواهند شد. بی‌تردید اگر درخواست‌های دریافتی از امتیاز لازم برخوردار و در راستای عمق‌بخشی و ارتقای بازار سرمایه باشند و مشخص شود بر فرایند توسعه ظرفیت‎های بازار سرمایه اثر مطلوبی دارند، مجوز آنها نیز صادر خواهد شد.

یکی از راهکارهای ارتقای کیفیت، ایجاد رقابت است. طبیعی است با افزایش شمار نهادهای مالی، رقابت میان آنها بیشتر خواهد شد. با ورود نهادهای مالی جدید، توانایی‌، مهارت و ایده‎‌های جدیدی نیز وارد بازار سرمایه می‌شوند که علاوه بر تقویت رقابت، باعث می‌شوند شکل مفید و سازنده‌تری به خود بگیرد.

از ابتدای سال تا ۲۲ مهر ماه، ۱۹ مجوز فعالیت صندوق سرمایه‌گذاری صادر شده است. از ۲۲ مهر تا اکنون ۶ صندوق سرمایه‌گذاری جدید نیز موفق به اخذ صدور مجوز فعالیت شده‌اند. همچنین تا به امروز، موافقت اصولی ۸ صندوق اعلام شده است. ۲ موافقت اصولی هم در شرکت مادر (هلدینگ) و ۵ موافقت اصولی شرکت ‌سرمایه‌گذاری طی مدت اخیر صادر شده است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ