کد خبر: ۱۷۸۷۰۶
۱۴:۵۴ - ۱۴۰۰/۹/۲

ستاد تنظیم بازار هنوز تصمیمی برای قیمت گذاری خودرو نگرفته است

ستاد تنظیم بازار هنوز تصمیمی برای قیمت گذاری خودرو نگرفته است

ستاد تنظیم بازار هنوز تصمیمی مبنی بر توقف فروش فوق‌العاده تا زمان تعیین تکلیف قیمت خودرو اتخاذ نکرده است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از مهر، بیش از دو سال است که خودروسازان هر چند وقت یک بار اقدام به فروش محصولات از طریق سه روش فروش فوق‌العاده ، پیش‌فروش و مشارکت در تولید می‌کنند.

بر اساس این گزارش، شواهد نشان می‌دهد خودروسازان تمایل بیشتری به استفاده از دو روش پیش‌فروش و مشارکت در تولید دارند . چرا که فروش فوق‌العاده ، تثبیتی است. یعنی خودرو در این طرح با قیمت‌هایی که شورای رقابت (به عنوان متولی قبلی قیمت گذاری خودرو) اعلام کرده ، باید عرضه شود.

لذا خودروساز تمایل چندانی به استفاده از این روش برای فروش محصولات ندارد. چرا که به دلیل قیمت گذاری دستوری و کم بودن میزان تولید و عرضه در قالب پیش فروش این ساز و کار به عرصه‌ای واقعی از بخت آزمایی تبدیل شده که مصرف کنندگان واقعی را برای رسیدن به خودرو به مشقت انداخته است.

در این بین ، ۱۸ آبان سال جاری ایران‌ خودرو و سایپا طبق مصوبه شورای هماهنگی سران قوا در ۲۸ مهر ماه و تصمیم وزارت صنعت به عنوان متولی جدید قیمت‌گذاری خودرو برای خروج از قیمت گذاری دستوری ، اقدام به افزایش قیمت برخی محصولات کردند. در ادامه نیز مدیران عامل این دو شرکت خبر از فک رهن خودروهای فروخته شده دادند (پیش از این خودروی فروخته شده به مدت یک سال فک رهن نمی‌شد) و تاکید کردند با توجه به اصلاح قیمت، محدودیت مربوط به فک رهن دیگر در طرح‌های فروش فوق‌العاده لحاظ نمی شود و عرضه افزایش خواهد یافت.

اما در ۲۰ آذر ، رئیس جمهور به موضوع افزایش قیمت خودروها ورود کرد و رضا فاطمی امین وزیر صنعت به خودروسازان دستور بازگشت به قیمت‌های قبلی را داد.

این مسئله موجب شد ، بیش از پیش زمزمه توقف فروش فوق‌العاده به گوش برسد . چرا که برگزاری این طرح به انضمام فک رهن آنی، تنها زمینه حضور بیشتر دلالان و افزایش تعداد ثبت نام کنندگان را فراهم می‌کند.

اما هنوز ستاد تنظیم بازار تصمیمی در این رابطه اتخاذ نکرده و هیچ ابلاغی به خودروسازان مبنی بر توقف فروش فوق‌العاده نشده است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ