کد خبر: ۱۷۸۷۹۱
۱۵:۵۵ - ۱۴۰۰/۹/۵

تمایل واشنگتن و تهران برای از سرگیری دور جدید مذاکرات هسته ای

تمایل واشنگتن و تهران برای از سرگیری دور جدید مذاکرات هسته ای

روزنامه چینی از تمایل واشنگتن و تهران برای از سرگیری دور جدید مذاکرات هسته ای در دوشنبه آینده خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، چاینا دیلی با اشاره به تمایل واشنگتن و تهران برای از سرگیری دور جدید مذاکرات هسته ای در ۸ آذر سال جاری در وین اعلام کرد: طرفین برجامی مایل به نجات توافقی هستند که به سختی بدست آمده است.

به رغم این واقعیت که مذاکرات رسمی میان ایران و سایر طرف ها در توافق هسته ای ۲۰۱۵ ادامه خواهد داشت و آمریکا به طور غیرمستقیم در آن شرکت خواهد کرد، تعامل آتی در مورد تعهد مجدد تهران و واشنگتن به این توافق خواهد بود.

اینکه هر دو طرف با ماهیت و توانایی بالقوه برد برد توافق کنار آمده اند و انتخاب منطقی برای بازگرداندن آن کرده اند، بدون شک خبر خوشایندی برای طرفین و صلح منطقه ای و جهانی است. البته لازمه پیشرفت معنادار در مذاکرات این است که هر دو طرف در روند آن انعطاف نشان دهند.

واشنگتن هم تمایل را برای بازگشت به توافق نشان داده، اگرچه پایبندی کامل تهران به محدودیت‌های توافق در باره توسعه سلاح‌های هسته‌ای را پیش‌شرط پیوستن مجدد به برجام قرار داده است.

ایران تاکنون دو نوع نظارت را در خصوص صنعت هسته‌ای پذیرفته بود. نظارت‌های پادمانی آژانس که مربوط به عضویت ایران در این نهاد است و دیگری نظارت‌هایی که در برجام فراتر از نظارت‌های پادمانی مورد قبول طرف ایرانی قرار گرفته بود.

تهران نظارت‌های پادمانی را طبق روال ادامه می‌دهد و هیچ تغییری در این نوع نظارت‌ ایجاد نشده اما بر اساس توافق برجام، بنا بود ایران محدودیت‌هایی را در برنامه هسته‌ای بپذیرد و طرف غربی هم تحریم‌ها را کنار بگذارد اما در پی بد عهدی طرف مقابل ، ایران هم طبق قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها، نظارت‌های فراپادمانی از جمله پروتکل الحاقی را کنار گذاشت.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ