کد خبر: ۱۷۸۹۵۳
۱۶:۴ - ۱۴۰۰/۹/۸

مجلس بر برجام نظارت دارد و خواهان تضمین حضور آمریکا است
عضو کمیسیون امنیت‌ ملی:

مجلس بر برجام نظارت دارد و خواهان تضمین حضور آمریکا است

عضو کمیسیون امنیت‌ ملی و سیاست‌خارجی گفت: مجلس بر روند مذاکرات برجامی نظارت خواهد کرد و طرف‌های غربی باید تضمین‌ به تعهدات و حضور آمریکا دهند .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، ابوالفضل عموئی با اشاره به آغاز مذاکرات برجامی ایران و طرف‌های غربی از امروز و در وین به تسنیم گفت:پیش از استقرار دولت سیزدهم، ایران و طرف‌های غربی ۶ دور مذاکره در وین داشتند و موضوع مذاکره تعیین شروط ایران و طرف‌های غربی برای بازگشت به برجام بود.

وی ادامه داد: در خلال مذاکرات نیز شروط مجلس برای رسیدن به توافق در قالب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها در نظر گرفته شد. خواسته نمایندگان نیز این است که گروه جدید مذاکره کننده به مبانی این قانون پایبند باشند.

این نماینده با تاکید بر اینکه مجلس بر روند مذاکرات پیش‌رو نظارت خواهد کرد، افزود: در موضوع  مذاکرات نیز موضع جمهوری اسلامی این است که همه تحریم‌ها باید لغو شود و آمریکا نیز تضمین‌های لازم برای عدم تکرار اقدامات غیر قانونی را بدهد. آمریکایی‌ها با خروج غیرقانونی از برجام نه تنها این توافق را بلکه قطع‌نامه سازمان ملل را نیز نقض کردند و برای عدم تکرار این اقدامات خارج از قواعد بین‌المللی باید تضمین‌های لازم را بدهند.

عموئی‌ با تاکید براینکه خساراتی که آمریکایی‌ها با خروج از برجام وارد کردند، بسیار زیاد است چرا که نه تنها آنان از برجام خارج شدند، بلکه مانع اجرای این توافق از سوی کشورهای غربی عضو برجام هم شدند، گفت: هدف از توافق برجام برای ایران این بود که بتواند تجارتی عادی داشته باشد و منافع اقتصادی به دست آید اما طرف آمریکایی اعلام کرد نه تنها به این توافق پایبند نیست، بلکه مانع اجرای آن هم می‌شود. باید موضوع اخذ خسارت در مذاکرات آینده به عنوان یک مطالبه و حق ایران دنبال شود.

به گفته وی در دور جدید مذاکرات خواسته اصلی آن است که غربی‌ها تضمین دهند عضویت مجدد آمریکا در برجام بدون آنکه تضمین دهد، مصداق آن است که به فردی خطاکار جایزه داده شود. ایران زیر بار این مسئله نمی‌رود و آنان حتماً باید تضمین دهند که به تعهدات پایبند باشند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ