کد خبر: ۱۷۸۹۷۹
۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۹/۹

محاسبه دلار ۲۸ هزار تومانی در نرخ‌ جدید بیلت پرواز/ وابستگی ۷۰ درصدی به ارز
معاون اسبق هوانوردی اعلام کرد :

محاسبه دلار ۲۸ هزار تومانی در نرخ‌ جدید بیلت پرواز/ وابستگی ۷۰ درصدی به ارز

معاون اسبق هوانوردی با اعلام وابستگی ۷۰ درصدی بیلت هواپیما به ارز گفت: نرخ‌ جدید های با دلار ۲۸ هزار تومانی محاسبه شده است !

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علیرضا منظری وابستگی ارزی ایرلاین‌ها را ۶۵ تا ۷۰ درصد دانست و به مهر گفت: با تغییرات نرخ ارز، هزینه‌های شرکت‌های هواپیمایی نیز تغییر می‌کند. آن دسته از شرکت‌های هواپیمایی که پروازهای خارجی دارند، درآمد ارزی با قیمت ارز بازار دارند که بخشی از هزینه‌های ارزی آنها را جبران می‌کند اما این درآمدها برای شرکت‌های هواپیمایی کوچک‌تر که پرواز خارجی ندارند، وجود ندارد.

وی با بیان اینکه شرکت‌های هواپیمایی از قانون الزام با بازگشت ارز از محل فروش بلیت پروازهای خارجی یعنی ارز صادرات خدمات معاف‌اند، ادامه داد: باید در دورانی که مشکل تأمین ارز برای خرید کالاهای اساسی وجود دارد، ایرلاین‌ها هم مشمول قانون الزام به بازگشت ارز صادراتی یعنی فروش بلیت پروازهای خارجی، مانند سایر صادرکنندگان باشند.

این معاون اسبق با بیان اینکه تناسبی میان اقتصاد هوانوردی با درآمدهای مردم وجود ندارد، افزود: مثلاً قیمت بلیت تهران-تبریز در دوره کم تقاضایی، ۶۳۰ هزار تومان است حال آنکه هزینه‌های ایرلاین‌ها قطعاً برای هر ساعت-صندلی پروازی بیش از اینها است. از سوی دیگر درآمدهای مردم هم با قیمت‌های کنونی بلیت هواپیما همخوانی ندارد که این‌ها نشان می‌دهد فکری به حال اقتصاد هوانوردی نشده تا نرخ بلیت‌ها با درآمدهای مردم از یک سو و هزینه‌های ایرلاین‌ها از سوی دیگر متناسب باشد.

منظری درباره تحمیل هزینه‌هایی چون سهم هلال احمر، سهم ۵ درصدی شهرداری‌ها و سهم خدمات فرودگاهی به هر بلیت که سبب می‌شود تا قیمت بلیت هواپیما افزایش یابد، توضیح داد: باید یک بار دیگر در قوانینی که از هر بلیت هواپیما، سهمی به دیگر دستگاه‌ها داده می‌شود، تجدید نظر کرد. به خصوص که ایرلاین‌ها و صنعت هوانوردی از مالیات بر ارزش افزوده معاف‌ هستند.

وی درباره فرمول تعیین قیمت هر صندلی-ساعت پروازی ادامه داد: بخش‌های متعدد و متنوعی برای دستیابی به این فرمول در نظر گرفته می‌شود. بخشی از این هزینه‌ها به هواپیما و امور فرودگاهی برمی‌گردد که شامل استهلاک هواپیما در هر پرواز، هزینه خدمه و کروی پروازی، هزینه تعمیر و نگهداری هواپیما، بیمه هواپیما، هزینه‌های ناوبری هوایی، پارکینگ و نشست و برخاست، خرید سوخت و عملیات سوخت رسانی، هندلینگ و غیره است.

وی افزود: بخشی هم به مسائل بازرگانی برمی‌گردد که شامل دفاتر فروش و نمایندگی‌ها و درصد آژانس‌های هواپیمایی از محل فروش بلیت، کیترینگ، هزینه‌های اداری و حقوق و دستمزدها و امثال آن است.

با حذف محدودیت مسافرگیری در پروازهای داخلی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا، به دستور وزیر راه و شهرسازی قرار بود نرخ‌نامه جدیدی از ابتدای آذر ماه جاری مشتمل بر کاهش متوسط ۱۵ درصدی قیمت بلیت هواپیما رخ دهد.

اگرچه برای برخی مسیرها از جمله تهران-مشهد واقع شده و نرخ‌ها بعضاً تا دامنه ۵۰۰ هزار تومانی هم کاهشی بوده اما برای برخی مسیرها از جمله تهران-کیش بلیت‌ها همچنان در دامنه نجومی بالای یک میلیون تومان و حتی تا ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. هر چند که نرخ‌نامه جدیدالصدور از سوی انجمن شرکت‌های هواپیمایی که مورد تأیید شورای عالی هواپیمایی قرار گرفته، سقف قیمت بلیت پرواز تهران-کیش را یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در نظر گرفته است.

نرخ‌ جدید که با توافق ایرلاین‌ها و شورای عالی هواپیمایی از ابتدای آذر ماه اعمال شده بر اساس دلار ۲۸ هزار تومانی بوده و ایرلاین‌ها به شورای عالی اعلام کردند اگر نرخ بلیت از محدوده ۲۸ هزار تومان فراتر رود این امکان را دارند تا نرخ بلیت را از سقف‌های مندرج در نرخ‌نامه بالاتر ببرند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ