کد خبر: ۱۷۹۰۰۳
۰:۰ - ۱۴۰۰/۹/۱۰

پیش نیازهای مهم برای عرضه دو بلوک ۴ درصدی سهام ایران خودرو و سایپا
نماینده اسبق مجلس اعلام کرد:

پیش نیازهای مهم برای عرضه دو بلوک ۴ درصدی سهام ایران خودرو و سایپا

نماینده اسبق مجلس، گام اول در عرضه دو بلوک ۴ درصدی ایران خودرو و سایپا ، شفافیت در وضعیت سهامداری و هویت مالکان دانست .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمد بیاتیان درباره مشکلات فرآیند خصوصی‌سازی در صنعت خودرو به تسنیم گفت: نبود شفافیت در روند توزیع سهام‌ شرکت‌های خودروساز از جمله سهام مستقیم دولت، شرکت‌های شبه دولتی و زیرمجموعه ایران خودرو و سایپا، موجب سردرگمی در احراز هویت و مالکیت حقیقی سهامداران شده است.

طبق تحقیق و تفحص مجلس نهم ، خودروسازان اقدام به تأسیس بسیاری شرکت‌های زیرمجموعه‌ کرده و وضعیت مالکیتی آنها به صورت سهامداری پیچیده شکل گرفته است.یعنی هم شرکت‌های تابعه، سهام شرکت مادر را خریداری کرده‌ و هم شرکت مادر سهام شرکت‌های زیر مجموعه را خریداری کرده‌اند.

سهام دولت در شرکت‌های خودروسازی میزان زیادی نیست اما دولت‌ها همواره از قدرت زیاد و نقش اساسی در تصمیمات برخوردار بوده‌اند. صنعت خودروسازی و شرکت‌های زیر مجموعه به حیاط خلوت دولت‌ها تبدیل شده‌اند. مداخلات ، عدم حضور متخصصین و فضای سیاسی حاکم بر این شرکت‌ها موجب شده این صنعت آن چنان که باید توسعه نیابد.

پیامدهای سهامداری گردشی و پیچیده در خودروسازی

درباره انگیزه شرکت‌های خودروسازی برای تأسیس شرکت‌های زیر مجموعه و سهامداری پیچیده هم باید گفت خودروسازان بعضی شرکت‌های تابعه را برای باقی ماندن فضای غیرشفاف در اقتصاد خودرو ، رانت و پولشویی ایجاد کرده‌اند. طی دو سال گذشته با جدی شدن بحث مبارزه با فساد در قوه قضاییه،  پشت پرده پرونده‌های خودرویی بسیاری از متهمان ، مباحث پولشویی و ثروت‌های افسانه‌ای انباشته شده در خارج از کشور رمزگشایی شده است.

شرکت‌های خودروسازی با تأسیس شرکت‌های زیر مجموعه به دنبال ایجاد شرایط امپراطوری و تسلط در این حوزه هستند. برخی از این شرکت‌ها ایجاد می‌شوند تا مدیران دولتی همواره بر سرکار باشند. این مدیران ارشد با حضور در هیات مدیره شرکت‌های تابعه خودروسازان و به کارگیری نیروهای همراه، اهداف سیاسی و حزبی را پیش می‌برند و حقوق‌های نجومی دریافت می‌کنند.

زیان انباشته خودروسازان، بیشتر از اعداد و ارقام اعلامی است. زیرا در محاسبات زیان‌ها و حسابرسی‌ها به شکلی عمل می‌کنند تا مدیران این شرکت‌ها در گزارش‌ها، عملکرد را مثبت نشان دهند و از آن دفاع کنند.

اگر زیان انباشته کمتر از رقم‌های اعلام شده باشد، می‌توان با این دید به این موضوع نگاه کرد که زیان انباشته را زیاد اعلام می‌کنند تا شرکت‌های قطعه‌ساز خواهان سهام  این شرکت‌ها را به راحتی تصاحب کنند. مطابق تحقیق و تفحص‌های متعدد یکی از معضلات شرکت‌های خودروساز همین شرکت‌های قطعه‌ساز خاص و صاحب کرسی در خودروسازی‌ها هستند.

پیش‌نیاز مهم واگذاری 4 درصد باقیمانده سهام خودروسازان:

قدم اول در فرآیند خصوصی‌سازی ، شفافیت در سهامداری و هویت دولتی و خصوصی مالکان است. همچنین باید وضعیت دارایی‌های منقول و غیرمنقول این شرکت‌ها به صورت کاملاً شفاف مشخص شود تا بخش خصوصی حقیقی و دارای اهلیت بداند با چه وضعیتی روبه‌رو است.

طبق اصل 44 باید مراقب بود در روند خصوصی‌سازی، شرکت‌ها خصولتی نشوند و سهام آنها در اختیار افرادی قرار نگیرد که از محل شرکت‌ها و اموال منقول و غیرمنقول ، پول دولت را پرداخت کنند و شرکت‌ واگذار شده را به تعطیلی بکشانند.

اگر در روند خصوصی‌سازی و واگذاری سهام شرکت‌های خودروسازی شفافیت لازم به کار نرود، اهداف سیاسی و جناحی نقش ایفا می‌کنند و حتما معضلی مانند هفت‌تپه روی می دهد. با این تفاوت که در ابعاد بزرگ‌تری مشکلات و تبعاتی برای مردم به دنبال خواهد داشت.

در فرآیند خصوصی‌سازی، دولت باید شرکت‌های خودروسازی خارجی را ترغیب به خریداری سهام شرکت‌های خودروساز ایرانی کند تا فناوری، دانش و توانمندی آنها در راستای ارتقای سطح کیفی خودروسازان و ایجاد توان رقابتی استفاده شود.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ