کد خبر: ۱۷۹۹۷۰
۰:۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۶

نحوه رسیدگی مجلس به لایحه بودجه از زبان رئیس کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی

نحوه رسیدگی مجلس به لایحه بودجه از زبان رئیس کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی

رئیس کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس با اشاره به تصویب دو فوریتی ، نحوه رسیدگی به لایحه بودجه را اعلام کرد .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمدحسین حسین‌زاده بحرینی با اشاره به تصویب طرح دو فوریتی اصلاح ماده ۱۸۲ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس درباره نحوه رسیدگی به لایحه بودجه در مجلس به خانه ملت گفت: روند و فرایند رسیدگی به لایحه بودجه در مجلس تغییری نکرده اما زمان بندی آن را نمایندگان به گونه ای تغییر دادند که بهره‌وری مجلس در رسیدگی به لایحه بودجه افزایش پیدا خواهد کرد.

وی افزود: براساس این مصوبه، لایحه بودجه در مجلس به صورت دو شوری بررسی خواهد شد. کمیسیون تلفیق طبق قانون فعلی وظیفه دارد، کلیات و جزئیات لایحه بودجه را طی فرایند حدود یک ماه ؛ بررسی و گزارش آن را به صحن علنی ارائه کند.

این  نماینده ادامه داد: مجلس در اقدامی هوشمندانه ، کمیسیون تلفیق لایحه بودجه را موظف کرد بعد از بررسی و تصویب کلیات لایحه بودجه در پنج روز اول، گزارش را به صحن علنی ارائه کند تا درصورت تایید ، کمیسیون تلفیق بتواند به بررسی جزئیات بودجه بپردازد.

حسین‌زاده بحرینی توضیح داد: پیش از این مصوبه گاهی بعد از یک ماه بررسی جزئیات لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق و ارائه گزارش آن به صحن علنی مجلس، کلیات لایحه بودجه توسط نمایندگان رد می‌شد و مجلس و به عبارتی کشور ، یک ماه معطل می شد.

وی گفت: مجلس با تصویب این طرح دو فوریتی تصمیم گرفت اگر می‌خواهد کلیات لایحه بودجه را رد کند در همان ابتدا تصمیم گرفته و به دولت اعلام کند تا دولت در زمان کافی لایحه را اصلاح کند. بنابراین روند و فرایند رسیدگی به لایحه بودجه در مجلس تغییری نکرده اما زمان بندی به گونه ای تغییر یافته که بهره‌وری مجلس در رسیدگی به لایحه بودجه افزایش یابد.

حسین‌زاده بحرینی ادامه داد: مصوبات مجلس بعد از تایید توسط شورای نگهبان و ابلاغ توسط مجلس بعد از ۱۵ روز اجرا می‌شوند اما قوانین داخلی مجلس نیاز به فرصت ۱۵ روزه ندارند و بالافاصله بعد از تایید شورای نگهبان به عنوان قانون آیین نامه داخلی مجلس اجرا می‌شوند. براین اساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ براساس این مصوبه بررسی خواهد شد .

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ